Då vi har 240 bq/m3 radon i huset kollade vi med en firma i Sthlm vad dom skulle göra för att få bort radonet (Markradon). Dom skickade en offert på 27000 för följande:

- Tätningslist runt luckan till krypgrunden, täta rör från krypgrund, montera 6 friskluftsventiler: 14000, varav 9000 arbetskostnad.
- 3 frånluftsventiler (badrum och tvättstuga): 13000, varav 8000 arbetskostnad inkl. Elektriker.

Personligen tycker jag detta är saftiga priser, men eftersom radonbidrag även gäller för material (ventiler) så blir det ändå inte jättedyrt. Gillar dock inte att anta offerter med orimlig marginal.

Vad anser ni andra om priset?
 
Redigerat:
Låter ju onekligen som ett skambud. Har du inte tagit in offert från någon annan?

Det måste ju vara mer grejer som ingår. 4000 för 3 st frånluftsventiler låter ju sjukt, dessa kostar ju max någon hundring.
Vet inte hur mycket radonbidraget är, men de kanske räknar med att folk blir mindre prismedvetna när de inte behöver betala allt själva och därmed drar de på ordentligt när de lämnar offerter. Alltid är det någon som nappar.

Ett alternativ är ju att, nu vet du vad som behöver göras, gå till en vanlig byggfirma och hör vad de ska ha för att göra de grejerna som den firman har specat i offerten. Du tom vara lite ful och begära in, på detaljnivå, exakt vad som ingår i det som offererats, då e de ännu enklare att gå till en annan firma och få en offert.
 
Tycker det ser ganska rimligt ut. Det är givetvis (?) kanalerna och inte själva ventilarna som kostar mycket pengar. Men självklart akall du ta in fler offerter oc hköpa den du tycker verkar bäst, både med tanke på pris, referenser och annat.
 
Allium, Det är de befintliga kanalerna som dom ska sitta i, så det är endast material för frånluftsfläktarna. En frånluftsfläkt kan dock kosta 1500 (dock tveksam till att deras fabrikat kostar så mycket), så det kanske är helt ok på just dessa fläktar. 5000 kronor för tilluftsventiler är väl det som stör mig mest, då jag kan få tag på samma ventiler privat för 2500:-.

Jag har dock tänkt att skita i denna offert då jag tycker att dom tog i för mycket. Jag ska låta min lokala snickare montera tilluftsventilerna när han byter fönster, vilket han gör billigt. Sedan tänkte jag ta frånluftsventilerna i höst då vi ska göra om ett badrum och ändå har elektriker på plats.
 
Aha, jag trodde dom skulle bygga hela frånluftssystemet. Då håller jag nog med om att det var dyrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.