Vet inte om jag lagt tråden i rätt forumdel eller gett den en begriplig titel, den som lever får se...

Hursom så är jag ute efter en slags basenhet/termometer att sätta i huset, typ i köket. Digital, batteridriven, väggmonterad. Sedan ska den ha kontakt med andra termometrar i huset, typ barnens sovrum, vardagsrummet osv, även de digitala, väggmonterade och batteridrivna.

Basenheten ska visa sin egen temperatur och data från de andra enheterna. De övriga enheterna behöver bara visa sin egen temperatur och skicka den till huvudenheten...

Är det någon som hajar vad jag önskar mig? :p

Finns det här en eller får jag kolla på Star Trek för att hitta en sån här i bruk? ;)
 
  • Gilla
pettson1
  • Laddar…
Denna har jag och verkar vara ganska lik det du är ute efter. Den visar temperaturen där enheten är och sen från 4 olika ställen till inomhus samt en utomhusgivare. Den funkar grymt bra kan jag tillägga (har haft mycket dåliga erfarenheter av liknande billiga kopior från jula/classe etc.).
 
vectrex skrev:
Denna har jag och verkar vara ganska lik det du är ute efter. Den visar temperaturen där enheten är och sen från 4 olika ställen till inomhus samt en utomhusgivare. Den funkar grymt bra kan jag tillägga (har haft mycket dåliga erfarenheter av liknande billiga kopior från jula/classe etc.).
Den såg helt klart intressant ut, synd att det även är en väderstation.

Jag letar efter en enkel termometer utan massa lull-lull, vill jag veta vad det är för väder så tittar jag ut genom fönstret :)
 
Jag letar efter exakt samma sak. Antingen en basenhet och sändare från flera rum, eller alternativt loggning och visning mot en PC.
 
Har inget direkt förslag på hårdvara förutom prylen från Jula ovan.

Kan dock berätta att jag har en riktig billig kina-väderstation som jag fick gratis som bonus när jag handlade kontorsprylar.

Den har sparat mej en mindre förmögenhet.

Har nämligen satt sensorn i pumphuset där jag normalt har en 300 W frostvakt ställd på ca 7 grader hela vintern. I år har jag endast kört frostvakten två dygn eftersom jag har järnkoll på temperaturen.
 
Jag har beställt min station från en tysk sida. Jag var ute efter en väderstation som kunde logga temperatur och fuktighet. Den skulle även kunna klara flera sensorer och kunna kopplas mot PC. Hittade då en väderstation som heter WS 300, nu är den ersatt av en annan modell men till den har jag 5 trådlösa sensorer kopplad. Frakten tog bara några dagar från tyskland. Dom har även vanliga termometrar med givare så där kanske ni hittar något. Sidan är tysk så man får använda google translate om man inte kan tyska. http://www.elv.de/Thermo-Hygrometer/x.aspx/cid_74/detail_1/detail2_238
 
Är själv ute efter en Termometer/hygrometer till huset. 5 givare vore kanon.

Dock tycker jag priserna på tyska sidan inte var nått speciellt då clasohlsson har de flesta för mer eller mindre samma penning.
 
Jo det kan nog stämma. Ser att priserna är högre nu än när jag köpte min men den var nog på rea då. När jag köpte min väderstation med PC anslutning, 4st inomhusgivare temp/fukt + 1st utomhusgivare temp/fukt så gick allt på 1300kr med frakt. Problemet för mig var att jag kunde inte hitta någon i Sverige som klarade så många givare. Vanligtvis är det max 3st.
 
svebbe skrev:
Jo det kan nog stämma. Ser att priserna är högre nu än när jag köpte min men den var nog på rea då. När jag köpte min väderstation med PC anslutning, 4st inomhusgivare temp/fukt + 1st utomhusgivare temp/fukt så gick allt på 1300kr med frakt. Problemet för mig var att jag kunde inte hitta någon i Sverige som klarade så många givare. Vanligtvis är det max 3st.
Så är det att generellt är det endast 3 givare, skulle oxå vilja ha en med mer givare. Vill
mäta t ex.

- tvättstuga
- källare
- vind
- sovrum
 
Jo jag är ju så nördig så jag ville mäta 4 olika ställen i torpargrunden och en på vinden så jag håller koll på fuktigheten. Kom på att jag har en utegivare också så jag mäter fuktigheten ute. Så jag har 6 givare till min + enheten som mäter där den står, tror max var 8 externa givare. Ska bli kul att se 1 års loggande hur grunden och vinden har fungerat beroende på utomhusklimatet.
 
Det blev in Logger2020 med möjlighet att logga fukt/temperatur på alla ställen jag vill. Loggar just nu endast elen.
 
BigR
Jag har problem att hitta en trådlös termometer med åtminstone 5 externa givare. Finns det fortfarande ingen som har ett bra tips? :confused: Känns som lite overkill att köpa en Logger 2020.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.