Hej!
Jag har köpt hus och tänker få dit en luftvärmepump. Jag har fått offert från Varmt & Skönt på ca 20tkr enligt nedan

Panasonic NE 12 MKE 17 962kr
Kosntadsfri kontroll av ven syst
Gratis värmepumpstak
5 års garanti gäller så väl pumpen som installationen
Installatios 5 438kr
Rabatt -1000kr
Totalt 22 400
Ca 20 290kr (efter ROT-avdrag)

Funderingar:

1- har ngn anlitat den firman tidigare? Nöjda? Ställer de upp som de lovar vid problem?
2- Jag bor i Motala, och de har inget kontor här? är det en nackdel?
3- Kan man köpa pumpen själv från tex elgiganten (bara för att ta ett exempel) och låta de göra allt annat? kostar det mer?

Alla input är välkomna!

Mvh
aousio
 
polarpumpen!


http://www.polarpumpen.se/luft-luft...ordenanpassad-inverter-underhllsvrme-8-grader

antar att det är samma pump? lägg sedan till installation så får du någon kunnig i närheten, jag själv köpte min genom polarpumpen och är oerhört nöjd, jag köpte dock en mitsubishi q630

ring och kolla med dem iaf, jag sparade ca 7000:- jämfört med min lokala installatör och det är mycket på en sådan liten investering

lycka till!
 
Redigerat:
Ok!
Tack för tipset!
Du menar att man själv beställer pumpen och ber ngn installatör som gör jobbet då slipper man betala överpris för samma pump bara för att firman tar hem den?

Mvh
aousio
 
hej!

nej polarpumpen säljer även installationen, se på hemsidan. 2800:- efter rotavdrag.
de anlitar någon nära din ort som är behörig,

då får du totalpriset 14700:- istället för 20290:- du sparar 5590:-

jag är osäker om det tillkommer någon frakt från polarpumpen på typ 600:- men det blir ändå mycket billigare!

jag tycker dock du ska köpa mitsubishin istället för samma pris, om det inte är funktionen för underhållsvärme på 8 grader du är ute efter

MVH/Tobias
 
Hej Tobias!
"underhållsvärme på 8 grader" Ursäkta min okunskap, men jag är inte säker på vad du menar.
Jag har ett hus på 135kvm, 11/2 plansvilla. Jag ska flytta in med min fru och lilla dotter som springer barfotad överallt :)

Varmt och skönt vill vi ha det. Värmeslyngor tänker vi ha där klinker finns (badrum, kök och hallen)!
Hur brukar man tänka, vad ska man inte missa?

Tack på förhand!
 
hej igen!

underhållsvärme är en bra funktion för garage etc där man vill snåla och bara ha tex 8 grader. det är alltså inte aktuellt i huset för er del.
panasonicen har den funktionen men inte mitsubishin som man som lägst kan ställa på 16 grader om jag inte minns fel.

jag rekommenderar alltså mitsubishi qheat630, jag köpte den och är nöjd.

öppen planlösning är viktigt för att sprida värmen

golvvärmen antar jag blir eldriven? vad är det i dagsläget för uppvärmning i huset?
 
Det är direktverkande el, vilket är orimligt i dagens uppfinings teknologi, ekologiska frågor och inte minst ekonomiskt!
Vi funderar på kanske oljafyldda element i stora sovrummet på övre våningen. Luftvärmepump blir kanske tillräckligt?
 
luftvärmepump är bra men räcker inte till när det är riktigt kallt, när det var -30 blåste mitsubishin iaf lite värme men den avfrostar rätt långa stunder vilket gör att den inte orkar hålla värmen riktigt.

el-element är billiga och behövs ju endast när det är kallt.

min värmepump drog under januari månad 1131 kwh inställd på 23 grader.. i ett väldigt kallt hus det blir inte mycket sett över hela året
 
Då får vi satsa på bra pump och el-element!
Tack för hjälpen!
 
Tack!
Jag har pratat nu med polarpumpen. De ska maila mig offert.
thestrut: De rekommenderade mitsubishi värsting maskin av samma anledning som du angav!

Mvh
aousio
 
Var in och kollade på mitsubishin förra veckan, å gud vilken värme:)
Nästan så jag hoppas på att min gamla sanyo ska säcka ihop snart så jag får byta:D
 
hur har det gått? en liten uppdatering vore trevligt att höra :)
 
A
Har t.ex. beställt en värmepump av ett av deras samarbetsföretag men varmt o skönt gjorde installationen.
Fick betala ca 22.000 för installationen året innan rot-avdraget fanns. När rot-avdraget infördes så kostade installationen 21.000. Kunden fick åtminstone 1 tusenlapp och resten tog företaget. Antar att de sätter priserna utifrån vad folk är villiga att betala. Fuskade med genomföringen av rör i vägg (utlovats skumtätning som inte blev gjord) delar av värmeledning utomhus var oisolerad. Sen var en av deras besservissrar här och informerade om en kort bit i utedelen som brukar behöva tillgggsisoleras.

De var här och gjorde en ventilationsrengöring nyligen utlovades rengöring av alla luftkanaler. När de var här så tog de bara frånluften (ca 1/3 av alla kanaler) det övriga var onödigt tyckte teknikern. S de gjorde egentligen 1/3 av utlovat jobb men vill ha fullt betalt.

Har inte studerat deras larm i detalj men de kör på 868Mhz och där finns det nästan inga tillbehör. Det som ingår i mormalpaketen brukar räcka till en husvagn. 1 dörr, 1 rum, 1 fönster (eller en lägenhet med 1 rum). Sen kommer man med att den frekvensen är mycket bättre men efter hand som tiden går blir det lika trångt där.
Bättre att köpa en som kör på den gamla frekvensen och kunna larma alla dörrar, ha några IR-detektorer så att man kan täcka upp villan eller lägenheten. Man får köpa larmet men kan sen ansluta sig till en operatör för drygt 50-lappen men betala per utryckning eller en större summa där alla utryckningar ingår.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Gammal tråd, men undvik Varmt & Skönt! Jag har blivit lurad av företaget! Dom er oseriösa och ljuger till försäljningen. Till ex sa dom att min ventilation behövde en jätte service till 6800 kr. Dom behövde 2 tekniker att jobba en hel dag för att fixa det. Men på själva dagen kommer in gubbe och gör jobbet på 2 timmar 40 minuter. Lite inte på dom för du kommer att bli lurad!

Dom har köpt sig fria från omdömen på eniro.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.