Har ett gästhus på gården där jag reglar upp för innerväggar just nu. Plattan är redan gjuten, så justermånen där är obefintlig. Det kommer att bli en ganska liten WC i detta gästhus.

Jag har aldrig tänkt att några handikappkrav kan behövas tas hänsyn till en bagarstuga/gästhus på tomten. Men lyckas inte riktigt reda ut kraven från BBR (rubriken i BBR talar om krav på "bostäder"). Jag vill inte heller gärna fråga byggnadskontoret, för att inte väcka eventuell björn (om nu kraven verkligen skulle behövas följas).

Dessa krav är absolut inte uppfyllda i vår huvudbyggnad, med stomme från 1700-talet heller.

Hur ska jag tänka om detta? :S
 
Men har du bygglov för gästhuset, eller går det som friggebod? Jag har väldigt svårt att tro att kraven skulle vara tillämpliga på en friggebod.
 
Jo bygglov finns, för en utbyggnad av en gammal bagarstuga. Bygglovet är inlämnat under gamla PBL och jag har varken KA eller blivit kallad till någon form av samråd. Jag bor ute på landet i utkanten av en by (långt till närmsta granne). Vilket gör att de eventuella prövningar som kan bli aktuella, har varit av enklaste art.

De ritningar jag lämnat in är i stort sett fasadritningar och en situationsplan. En förenklad planritning fanns också, men den specade inte användningen av ytan, dvs det står typ diverse på hela utbyggnaden.

Totalt blir hela byggnaden inkl gammal del ca 80 m2, så den är inte liten.
 
Ingen? Jag ska sammanfatta frågan:

Gäller dessa krav i ett gästhus, eller räknas ett gästhus som bostad?
 
Men du skriver att du inte har KA, inget samråd har skett. De tolkar jag som att du inte gjort bygganmälan, då får du inte börja bygga. Det är i samband med bygganmälan som detaljer, typ handikappstoa, konstruktionsritningar, hållfasthetsberäkningar etc. kommer upp.
 
Jodå, jag har gjort bygganmälan. Jag ingen extern KA. Jag gjorde initalt en anmälan för att lokalt godkännande för en KA (kompis till mig) som hade riksbehörighet. Hans behörighet hade gått ut för några veckor sedan. Kommunen ville inte godkänna honom, men föreslog att jag själv skulle vara KA, taget!?! Jag står alltså själv som KA. Jag har inte bivit kallad till något samråd och min tolkning är att kommunen inte anser att det behövs något (utbyggnad av ekonomibyggnad).

Som KA borde jag självklart veta svaret på min fråga ;) men det gör jag tyvärr inte.
 
Jag jobbar bla. med att starta upp LSS-boenden, vi åker alltid på att handikappanpassa alla utrymmen när vi söker tillstånd för ett hus. Kommunen har en lagstadgad skyldighet att handikappanpassa bostäder om det uppstår ett sånt behov, för att slippa bekosta det kräver dom alltid att fastighetsägaren anpassar utrymmena när vi söker byggnadslov oavsett om det ska bo fysiskt handikappade i bostäderna. Likaså kräver dom handikappanpassning för personalutrymmena trots att det är omöjligt att jobba i vår verksamhet om man inte kan springa, slåss och bära.
Det är inte helt jämförbart med din utbyggnad men generellt verkar dom (i alla fall här nere) vara inställda på att alla ombyggnationer ska anpassas till det senaste regelverket.
Frågar Du är risken stor att Du ska få plats med en rullstol och minst en ledsagare på toaletten, dvs en fri yta med radien 120 cm (lr om de va 135?)och minst 80 cm fri yta på sidan om toalettstolen.
 
Tack för informationen.

Jo, det är ju det jag är rädd för. Vad är definitionen på en bostad?

Om jag ska vara ärlig, sätter jag dit en WC för att jag ska bygga en relax/bastudel i utbyggnaden och det skulle upplevas konstigt att inte kunna på på toa när man relaxar. Med den tidigare standarden i bagarstugan, var det garanterat inte att betrakta som bostad, men det finns en "sovkammare". Ändock bodde ju familjerna i sin bagarstuga på sommaren och städade ur boningshuset (1800-talets fritids/sommar-hus 15m från boningshuset?).

Så, vad definierar en bostad?
 
Som jag ser det blir knäckfrågan om gästhuset kommer att bli bostad för ett separat hushåll, som inte har tillgång till huvudbyggnadens faciliteter. Men jag har inte hittat något entydigt och kristallklart lagrum som stöd för den här tolkningen.

Lagens krav på bostadsanpassning utgår från situationen att någon medlem i ett visst hushåll blir rörelsehämmad. Anpassningskravet innefattar inte ett ombygge av HELA bostaden. Exempelvis i ett tvåplanshus räcker det att man kommer in och ut ur bottenvåningen, och att man där har avskiljningsbart sovrum plus möjlighet att laga mat och sköta all sin personliga hygien och klädvård.

Möjligen kan man kika på lagen om lägenhetsregister för att få lite ledning -

https://lagen.nu/2006:378
http://www.lantmateriet.se/upload/f...tion/Lagenhetsregistret/Dokument/a225c680.pdf

Och man märker då, att lagstiftaren försökt anpassa sig efter näringsfastighetens nedre gräns på tre bostäder. Fastigheter med en eller två bostäder faller lite vid sidan om.
 
Hur stor ombyggnad/renovering måste det vara av en toalett/badrum i ett bostadshus innan man måste handikappanpassa?
 
Bygglovsmyndigheten kan åberopa krav på tillgänglighet så snart du är skyldig att ansöka om bygglov.
 
Hemmakatten
Men, gäststugan verkar ju vara en komplementstuga till befintligt bostadshus. I så fall krävs inga handikappanpassade ytor.
 
Hemmakatten skrev:
Men, gäststugan verkar ju vara en komplementstuga till befintligt bostadshus. I så fall krävs inga handikappanpassade ytor.
Trevligt när någon säger det man vill höra ;) Det är så jag har hoppats att jag kan tolka det hela.
 
Hemmakatten
Jo, men billy bäver har också rätt. Kommer gäststugan att bli en bostad för en person eller familj så måste du handikappanpassa. Jag antar här att du redan har ett bostadshus som är större än den blivande gäststugan.
 
Självklart har jag en större huvudbyggnad. Den är dock på inget sätt handikappanpassad. Jag kör strutsmentaliteten och hävdar att så länge jag bor här kommer vår aktuella byggnad vara en komplementbyggnad. Förändras det, är det inte mitt problem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.