Lizzardo
Jag vet inte om detta är rätt forumsdel för min fråga, moderator får gärna flytta tråden om så inte är fallet.....

När jag gjöt min garageplatta så var det tänkt att mitt fasadmätarskåp skulle vara placerat i Carporten men pga problem med Eons reglemente så har detta nu blivit flyttat.
Kvar återstår den ursparning där kablarna skulle kommit upp och jag har gått totalt bet på hur jag ska laga igen den.
Vore väldigt tacksam för hjälp, tankar och ideer :)

Kabeln som sitter kvar är min telekabel.

DSC_0002-9.jpg

DSC_0003-10.jpg
 
D
Skall rören vara kvar eller är de också överflödiga? Om allt skall bort, så är det väl bara att såga till en lagom stor leca-bit och mura dit. Annars är det väl bara att fylla med betong eller skumma igen det.
 
Lizzardo
DIY_freak skrev:
Skall rören vara kvar eller är de också överflödiga? Om allt skall bort, så är det väl bara att såga till en lagom stor leca-bit och mura dit. Annars är det väl bara att fylla med betong eller skumma igen det.
Det enda som ska vara kvar är slangen med telekabeln som syns på bild.
Skumma kanske är en bra ide, lite svårt att fylla med betong då man måste bygga en form och utrymmet blir helt täckt.
 
D
Om det bara är den svarta kabeln som ligger på golvet som skall vara kvar så är det nog bara att rensa rent från det andra och såga till ett leca-block som passar. Sedan blöter du sidorna och pressar in murbruk i skarvarna. Satte själv igen ett smalt "fönster" (gjort med glasblock) i källarväggen på detta sätt.

Annars är det nog inga större problem att fylla med betong. Det är väl bara att sätta en masonitskiva på ena sidan, pressa en betong, sätta en masonitskiva på andra sidan och sedan fylla på ytterligare med betong uppifrån.

Men om fogskum är OK, så är det ju enklast.
 
Jag tycker det är lite märkligt att avsluta markrören i marken. Jag skulle förlänga markrören och dra upp dom i väggen och därefter göra en fin gjutning så jag får ett slätt golv där det nu är ett hål. Därefter man ju välja att såga till leca remsor att ställa på var sida om rören.
 
Lizzardo
DIY_freak skrev:
Om det bara är den svarta kabeln som ligger på golvet som skall vara kvar så är det nog bara att rensa rent från det andra och såga till ett leca-block som passar. Sedan blöter du sidorna och pressar in murbruk i skarvarna. Satte själv igen ett smalt "fönster" (gjort med glasblock) i källarväggen på detta sätt.

Annars är det nog inga större problem att fylla med betong. Det är väl bara att sätta en masonitskiva på ena sidan, pressa en betong, sätta en masonitskiva på andra sidan och sedan fylla på ytterligare med betong uppifrån.

Men om fogskum är OK, så är det ju enklast.
Det var kanske lite otydligt av mig, det är den vita slangen som går till dosan som ska vara kvar.
Den svarta går till en kabelvinda :rolleyes:




MathiasS skrev:
Jag tycker det är lite märkligt att avsluta markrören i marken. Jag skulle förlänga markrören och dra upp dom i väggen och därefter göra en fin gjutning så jag får ett slätt golv där det nu är ett hål. Därefter man ju välja att såga till leca remsor att ställa på var sida om rören.
Jag får försvara mig med att det inte är jag som har gjort det.
Men nu ser förutsättningarna ut såhär och då får man jobba från det ;)
 
D
Lizzardo skrev:
Det var kanske lite otydligt av mig, det är den vita slangen som går till dosan som ska vara kvar.
Den svarta går till en kabelvinda :rolleyes:
OK, såga till en leca-bit som går från högerkanten och fram till röret med telekabeln. Rensa rent hålet från cellplast eller vad det nu är och gör en slät bädd med murbruk, sätt leca-blocket på det och fyll mellanrummen med murbruk.

Det är nog i alla fall vad jag skulle ha valt att göra.
 
Lizzardo skrev:
Men nu ser förutsättningarna ut såhär och då får man jobba från det ;)
Givetvis är det så! Om allt blir som man tänkt sig skulle livet vara för enkelt! d^_^b
 
Lizzardo
Nu är plattan gjuten slät så imorgon borrar jag ur ett lecablock och klyver det.
Tack för hjälp/förslag
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.