hej hej helt ny med hus å ved eldning.
har idag en gammal diom eloved panna med tre 500 l tankar..
pannan har väl börjat sett sina dagar nu men nu undrar jag vad för panna jag ska ha.. ren ved panna och byta ut en tank med vvb i eller en kombi panna. vilket blir bästa verkan ekonomiskt?

vad är fördelar med vvb i tank vs panna?

mvh mikael
 
Om du ska elda ved är det närmast dårskap att ha beredaren i pannan.. Hur tänkte du?
 
ja det är väl planen att det enbart ska vara ved.. ja tänkte mest att slippa slänga ut en av tankarna och ska massa mer jobb som blir dyrt.

vad e fördelar me beredare i tanken vs panna då?
 
Ok, om du inte rymmer ytterligare en tank så montera en TVA samt en ren vedpanna dim. för 1,5m3 acc.

Det finns massvis med trådar kring tankar och pannor men generellt är melodin: stor ack, gärna bara en, en riktig vedpanna med stooort vedutrymme. Alltid ren panna och laddkoppel.

Hur stor ack du behöver styrs av husets värmebehov och ditt intresse för eldning..
 
ok ok ved är nackdelen med vvb i pannan då?

det är tveksamt om det rymmer en tank till. känns onödigt å byta mina tankar helt när dom e ganska nya.

och vad är TVA ?
 
Nackdelen är att när elden brunnit ut så kallnar pannan snabbt, medan ackarna behåller sin värme länge vilket är hela vitsen med acktankar. Har du då vvb i pannan får du inget varmvatten efter det att pannan kallnat. På sommaren kommer du kanske elda en gång i veckan för varmavatten, men pannan kommer bara vara varm nån timme.

En TVA, Tapp Vatten Automat, är en liten värmeväxlarenhet med lite ventiler och en pump som tar värme från dina tankar och växlar över det till tappvarmvatten. Enkelt, effetivt och billigare än en ny tank.
 
Du kan läsa mer matnyttigt om TVA en bit ner i "Biobränsle"-avdelningen.
 
tack tack nu blev ja lite klokare.. hur kopplas en sådan in då om man har tre tankar..
kan man montera in en tva utan att byta panna. bara plugga vvb i pannan eller ska man ta allt på en gång? tänkte mest på stora utgifter på samma gång
 
Visst kan men det, men frågan är hur det är kopplat idag.. om det fungerar med varmvattnet idag så kan det vara så att du saknar laddomat eller annat laddkoppel eller att det är löst så att pannan och dess beredare ingår i "ackvolymen" och att pannan därför inte kallnar utan följer skiktningen i tankarna. Men detta är bara spekulationer förstås..

Så, ja, du kan koppla in en TVA i dagens system men börja med att reda ut hur ditt nuvarande system är uppbyggt.

Är panna och tankar paralellt kopplade?

har du fungerande laddkoppel med backventil?

Har du problem med varmvattnet idag?
 
Fråga: hur shuntar du ut värmen till huset? Om det också sker från pannan kan det vara löst såhär..

Lm4030_Para-Tank_S_HS_curves.gif

Bör väl ses som en nödlösning om man inte vill byta panna. Ska du satsa på en ny panna så förordar jag laddomat och TVA, samt utshuntning av värme från tankarna.
 
ja så som bilden är det men har ingen laddomat..allt fungerar bra.. kanske kallnar lite fort men det håller sig en hel dag å då brukar ja shunta ut 45-50 grader ca.
jo pannan ska bytas men tänkte att ekonomin inte räcker allt på en gång så om det gick göra lite eftersom men de kanske e bortkastad tid.. men vad bästa lösningen. en kombipanna som ja har idag eller byta ut till ny ved panna+tva+laddomat å sätta shunten vid tanken.
 
Om du skall byta något, så skall du byta till ren vedpanna om du avser elda ved. Då passar du på att komplettera med TVA och flytta shunt och pump. Merkostnaden för detta är högst marginell då en ren panna är billigare än en med inbyggd vvb osv. Med ren panna kopplar du enl. nedan:

lm21-1tank_S_HS.gif

Mitt förslag är att fortsätta som du gör tills du har råd med investeringen i en bra lösning. Det du kan tänka på nu är att se till att stänga primär och sekundärluften efter avslutad eldning och kanske även skorstensspjället, då räcker värmen längre i ditt system.
 
jo till delarna har ja råd med men inte installationen.. problemet med min rörmokare att han vill inte sätta in om ja ej köper genom honom.. å då blir delarna lite dyrare.. ok tack för tipset.. problemet e ja slänger in det sista i panna när ja lägger mig å sen står luckan öppen på natten.. nått tipps på hur den inte öppnar sig utan att ta bort dragregulatorn..
 
tar radiator vatten ur vvb. ser ut så på bilden. elle bara synvilla?
 
I skissen är det slingor i tanken, inte VVB.

Om du har dragluckorna upphängda i kedjor kan du installera rökgastermostat och koppla mot en elektromagnet. När rökgastermostaten bryter, släpper magneten och luckorna stängs men detta inaktiverar dragregulatorn vilken man endå inte behöver vid eldning mot tank.

med luckorna öppna kyler det MASSOR, och ju svalare pannan blir ju mer öppnar luckorna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.