Ingen har pratat om komforten här:|

En FLVP tar friskluft från utsidan av huset som ibland är svinkall (kallras vid friskluftsventiler)

En BVP installation har i dom flesta fall en FTX ventilation som inte släpper in svinkyla:)
 
Nej, vi fick 45 000 i rabatt från Eksjöhus när vi gick från IVT twinpanna till Nibe 750 FLVP hösten 2010. Vi hade ca 8500 kWh första året för pannan (Stockholm, Eksjöhus Balans). Det är när FLVP behöver elpatron som driftskostnaden ökar. För mig är det ca -5 grader, men det varierar ju mellan hus och inomhus temp. Jag skulle köra på Nibe 750 och lägga "bergvärmepengarna" på FTX istället om du kan lägga till en slant. Då får du bättre innomhuskomfort på vintern då du slipper kalldrag från ventilerna.
 
Frånluftvärmepump och FTX är väl ingen lyckad satsning eller?
 
Bergvärmen som ingår är den specificerad så du vet att vad som ingår. Hur djupt borrar de vilken BVP är det som ingår. Diskutera vad som är bäst är nog inte så lätt alla har sin tro men vad är det teoretiska värmebehovet för ert hus. Det är nog enda vägen att reda ut vad som är ekonomiskt bäst för ert hus.Sist men inte minst är platsen där ni bygger lämplig för bergvärme det finns flera faktorer som påverkar det.
 
vectrex skrev:
Det där var det dummaste jag har hört. Ja, den orkar säkert med 200 m2, om det är plusgrader ute typ! En FLVP är inget annat än smart återvinning av värmeförluster som går ut via ventilationen. Det är liksom ingen evighetsmaskin. Tar man bara energi ifrån huset (som en FLVP gör) så måste energi tillföras på annat sätt.

För 60K i prisskillnad hade jag tagit bergvärme alla dagar i veckan! Lite beroende på var huset ligger och hur välisolerat det är, men om vi räknar lågt så har du tjänat in dom 60000 på ca 5 år.
Jag har haft Comfortzone i två hus sedan 2004. När den kom resonerade många som Vectrex. Inkl Nibe och IVT. Nu verkar dom förstått. IVT har försäljningsavtal med Comfortzone och Nibe har kommit med en "kopia" F750.

Som jag skrivit tidigare i forumet så är det bra att se det på följande sätt:

För ett hus med frånluftsventilation ser det ut på följande sätt:

Frånluftsvärmepump

Tillförd effekt är flvp´s totala uteffekt:
Effekt från avkylning av luften (avluften är -15 gr)
Effekt från fuktutfällning
Effekt från kompressorns drivenergi
Effekt från eventuell elpatron

Spilleffekt från apparater, människor mm

Förbrukad effekt:
-Ventilationsförlust (eftersom kall luft dras in i friskluftsöppningar)
-Värmetransmission genom skalet
-Avloppsförluster
-Drivenergi ventilationsfläkt
-Drivenergi värmebärarpump

Vid jämvikt balanserar dessa mot varandra

CZ och F750 ger i normala hus ca 5 kW. I större hus upp till 6,5 kW. Små hus ca 120 m2 finns ca 4 kW att hämta ur vetilationsluften. Effekten är inget att diskutera, den finns tom uppmätt hos SP.

För bergvärme ser det ungefär likadant ut. För ett nybyggt hus med normenlig ventilation är det samma ventilationsförlust.

Man får i stort sett samma låga uppvärmningskostnad med dessa flvpar som med bergvärme. Eftersom effekten hos en flvp är begränsad till det som finns i ventilationsluften (ca 5 kW) får man acceptera att det går ca 1000 kWh i tillskottsel under årets kallaste dagar. Alternativt eldar man i en kamin för att täcka tillskottet, Bergvärmepumpen går att välja med högre effekt så att man minskar tillskottselen.

I praktiken blir skillnaden i uppvärmningskostnad ca 1000 kWh/år. Om bergvärmen kostar 50 000 kr extra är det svårt att motivera den av ekonomiska skäl.

I mitt förra hus värmde jag 217 m2 (varav 17 m2 förråd +10 gr) med en CZ CE50 för 13 000 kWh/år inkl hushållsel för 4 pers. Mitt nuvarande hus på 185 m2 med CZ CE65 har en totalförbrukning på 16000 kWh/år inkl garage och pool. Pool drar ca 3000 kWh och garaget ca 1000 kWh.
 
Har pratat och jämfört energikostanden för folk som har FLVP och jämfört med de som har bergvärme. Blir bergvärme och FTX till vårt nybygge. Känns jäkligt gammalmodigt att dra in en massa kallluft genom väggen. En bekant till oss hade 7000kr i elnota för december -10 i ett 2år gammalt hus med FLVP, en granne till honom med bergvärme hade 500kr mer än vanligt för samma månad.
 
pcd skrev:
Nej, vi fick 45 000 i rabatt från Eksjöhus när vi gick från IVT twinpanna till Nibe 750 FLVP hösten 2010. Vi hade ca 8500 kWh första året för pannan (Stockholm, Eksjöhus Balans). Det är när FLVP behöver elpatron som driftskostnaden ökar. För mig är det ca -5 grader, men det varierar ju mellan hus och inomhus temp. Jag skulle köra på Nibe 750 och lägga "bergvärmepengarna" på FTX istället om du kan lägga till en slant. Då får du bättre innomhuskomfort på vintern då du slipper kalldrag från ventilerna.
Det går ej att kombinera FTX med FLVP ,blir kaka på kaka.
 
vectrex skrev:
Det där var det dummaste jag har hört. Ja, den orkar säkert med 200 m2, om det är plusgrader ute typ! En FLVP är inget annat än smart återvinning av värmeförluster som går ut via ventilationen. Det är liksom ingen evighetsmaskin. Tar man bara energi ifrån huset (som en FLVP gör) så måste energi tillföras på annat sätt.

För 60K i prisskillnad hade jag tagit bergvärme alla dagar i veckan! Lite beroende på var huset ligger och hur välisolerat det är, men om vi räknar lågt så har du tjänat in dom 60000 på ca 5 år.
Tar du in 18c och blåser ut - 15c ut kan bog även du räkna ut att den tillför lika mycket som 3c från ett hål i berget comfortzone.... Och säkert många andra märken numera...

Slipper förluster då du i iallafall behöver ventilationen och tar vara på ev braskamins eldning.

Dyrare pump billigare sätta in, inget hål som kan rasa eller ge dåligt med värme efter ett tag.

Granarna har de berg värme inom flera km? På samma vatten åder, så kan det bli uselt input.


Ved eldning gäller gratis och så varmt du vill när du vill. /dr
 
mstrand skrev:
Har pratat och jämfört energikostanden för folk som har FLVP och jämfört med de som har bergvärme. Blir bergvärme och FTX till vårt nybygge. Känns jäkligt gammalmodigt att dra in en massa kallluft genom väggen. En bekant till oss hade 7000kr i elnota för december -10 i ett 2år gammalt hus med FLVP, en granne till honom med bergvärme hade 500kr mer än vanligt för samma månad.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min granne hade 1000kr högre elräkning med bergvärme en vad jag hade med FLVP under samma period. Så jag tror nog att man få vara mer vetenskaplig en så för att det skall bli rätt. Min förbrukning är 13 000 kWh/år på 160m² och 2 vuxna och 25° C inne. Den höga temp pga. reumatiker.
 
Tidigare var det billigast totalt sett med bergvärme i Norrland, hugget som stucket i mellan-Sverige och lägst kostnad med FLVP i södra Sverige. Då använde man värmepumpar som bara snodde ner till 0 grader i avluften.

I och med de nya konstruktionerna Nibe 750 och Comfortzone, som ju släpper ner till -15 grader, blir det alltid billigare med FLVP än bergvärme om man har ett normisolerat hus. Tempen i hålen tenderar att minska successivt med åren. Dessutom måste man ju även i dessa hus anordna ventilation.

Är man dock bortrest mycket. Ute och solar sig i världen på vintern, blir bergvärmen mer attraktiv. Även om man har ett mycket stort och dåligt isolerat hus kan vara ok.

Mer vetenskapliga utredningar finns på nätet bl a från Lunds universitet.
 
Har en kompis som jobbar som energirådgibare o han räknade på flvp vs bvp på ett 185 kvm hus i mellansverige och i det fallet var det absolut inte ekonomiskt försvarbart med bvp. Dock är ljudnivån betydligt högre på flvp, vilket är en aspekt att ta hänsyn till.
 
cecar33 skrev:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min granne hade 1000kr högre elräkning med bergvärme en vad jag hade med FLVP under samma period. Så jag tror nog att man få vara mer vetenskaplig en så för att det skall bli rätt. Min förbrukning är 13 000 kWh/år på 160m² och 2 vuxna och 25° C inne. Den höga temp pga. reumatiker.
Hej Tycker det låter konstigt om man med bergvärme skulle hamna på 14000kwh med bergvärme i halland.Tycker hus i den storleken i omkring mälardalen brukar ligga mellan 6000-8000kwh i drivenergi så det måste vara något fel.
 
mstrand skrev:
Har pratat och jämfört energikostanden för folk som har FLVP och jämfört med de som har bergvärme. Blir bergvärme och FTX till vårt nybygge. Känns jäkligt gammalmodigt att dra in en massa kallluft genom väggen. En bekant till oss hade 7000kr i elnota för december -10 i ett 2år gammalt hus med FLVP, en granne till honom med bergvärme hade 500kr mer än vanligt för samma månad.
Det är klart att bergvärme med FTX ventilation ger lägst uppvärmningskostnad och bäst komfort. Om jag vore ekonomiskt oberoende hade jag skaffat det. Men det är säkert dubbla kostnaden och det tar säkert 70 år att räkna hem den kalkylen. Din bekant som hade 7000 kr i elnota hade nog en 2 kW flvp. Då blir det mycket tillskottsel när det är kallt. Jag har en bekant som hade 8500 kr i elräkning samma månad med en 2 kW flvp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.