Hej!

Är mitt uppe i renoveringen nu och snart kommer det "största" momentet. Det blir att få ner en vägg.

Först undrar jag om någon kan ge råd om vad för slags vägg det är. Kärnan i väggen är svart och ganska poröst. Utanpå kärnan ligger ca. 2-3cm som ser ut som murbruk typ. Det är inte särskilt stadigt då det kommer ofta med bitar om man drar ut en spik som suttit i väggen.

Vidare tänkte jag riva detta själv. Har byggt en bild av hur jag tänkt göra och tänkte ventilera den här. Steg 1 är att börja kanske 50cm ovanför marken och göra ett hål med slägga. Sedan börja äta uppåt och använda slagborrmaskin för att göra en "ram" och sedan slägga för att försöka få det att lossna i något som kan kallas bitar (tror det kommer damma utav bara helvete för att vara ärlig. Tankar kring detta?

Vill också fråga hur man gör med el som är dragen i väggen. Tänkte ta av säkringarna till köket och köra strålkastare på skarvsladd från annat rum.

Hur är det med munskydd, räcker ett vanligt munskydd i detta fall eller borde man ha bättre grejjer om det är extremt mycket damm?

Tack på förhand för synpunkter.
 
Hur tjock är väggen? Jag hjälpte en kompis att riva ngt liknande. Hade tänkt köra tigersåg med Leca-blad, men det funkade inte alls. Slutade med att vi knackade ned den med en liten handslägga. Gick väldigt smidigt att knacka loss en "sten" i taget.

förebered dig för en ordentlig hög med grus och stenar på golvet. Blev många hinkar som skulle bäras ned till släpet....

Gällande munskydd tycker jag att ett vanligt enkelt borde funka, men kanske ngn annan har bättre kunskap...
 
Okej, väggen är kanske 15cm tjock max. Om jag går rent på känsla borde det gå att, som du säger, knacka ner den med en slägga. Väggen är såklart inte bärande men jag undrar vilken typ av armering det finns i den. Hur var det i den vägg du rev Larsa?
 
Med största sannolikhet en putsad slaggvägg. Går bra att riva med tigersåg alt. handsåg för lättbetong. Tar längre tid men dammar inte lika mycket. Det kommer att damma en del så det bästa är nog att tömma så mycket sin möjligt i båda rummen och försegla dörrar och skåp. Kan stänga av tilluften till de berörda rummen under tiden om man orkar. Om du har nån som kan stå med dammsugare bredvid samtidigt som du sågar är det bra. Har inte stött på nån armering förrutom enstaka spik ock bleck. Elen får kopplas ur innan du sågar. Kanske låter som får mycket men du slipper ett fint svart damm överallt. Använd inte heller en vanlig dammsugare till att dra upp större mängder av dammet.
 
Precis, det dammar så plasta och tejpa allt som går. Gå på med storsläggan kan man ju göra, men det blir ordentliga brak i golvet med risk för skador....
En annan vägg jag rev var sektioner på ca 60 cm bredd som man kunde fälla ned då man lossat från taket.

Men som sagt, troligtvis murat med slaggblock som putsats. Ett riktigt skitjobb, men väggen är nog borta på ett par timmar med liten enhandsslägga. Sen börjar det ännu roligare med att få bort skräpet och dammsuga....
 
Jag har kört med tigersåg och blad avsedd för lättbetong - Riktigt effektivt och man kapar till bitar som är enkla att transportera ned/bort.

Jag har dessutom handlat en sådan grön soptunna på hjul för att få ut detta ur lägenheter med så lite spill och damm som möjligt. Dessa finns på tex Bauhaus och passar även bra till annat. Perfekt att ställa under när man river mot tak och bara släppa ned bitarna i.

Precis som alla andra säger - Tänk på att maska av golven du vill skydda ORDENTLIGT! dvs, det räcker inte med papp om du vill skydda ekparketten utan det handlar om att ha papp (Och då menar jag inte sådan kass brunt papper utan riktigt MJÖLKPAPP) tejpa runt om, i skarvar, samt avsluta med masonite skivor för att verkligen skydda golvet under.

Tänk på att det kommer att bli ett ganska fint dike i taket efter att väggen är nere - Så även i golvet så det kan vara en bra plan att tänka lite längre om hur man vill göra med dessa. Det kan vara stora höjdskillnader i golvet mellan rummen när du är klar - Så även i taket. Det är dessutom svårt att fylla igen kanalen i taket med ett resultat som inte syns i slutändan.

Du bör dessutom ha tillgång till en bra (bygg) dammsugare som är gjord för byggdamm - Dvs, din vanliga hemma dammsugare kommer inte att klara av jobbet..
Andningsmask och skyddsglasögon är att rekommendera samt hörselkåpor.

Vill du för en liten slant hyra en sådan grön Tunna och en Tigersåg med avsett blad samt "övrigt" som kan behövas får du höra av dig, bor i söderort. Jag skaffade alla grejjer just till att ta ned en sån vägg du beskriver.
 
Som andra redan har nämnt är det en så kallad slaggvägg. Gjord av koksrester, kommer damma som fasen när du skall riva. Tips är att ha extra tjocka skräppåsar i närheten på direkten, såga ner i delar och stoppa dit. Se till att fukta väggen och ha en blomspruta i närheten för att få lite av dammet att lägga sig, förvånansvärt effektivt.
 
Tack för alla tips. Blomsprutan är låter ju extremt bra, den skall jag köpa idag. Behöver inte desto mera skydda golvet då betongen är framme på ställen och linoliummattan skall bort dagen efter. Har pangat på några testslag med hammaren igår och väggen är ju nog ganska mjuk. Skall försöka använda slagborrmaskin med mejsel samt en billig såg från claes ohlsson (är lite skeptisk om denna kommer kunna göra något). Mitt mål är att "bila" upp fåror (kommer rita rutor på båda sidor) i väggen och sedan testa om jag kan få väggen att falla lös i fåran genom lite våld :). Annars blir det väl att panga lös med handslägga. Väggen är bara 10cm tjock och det är en dörr i mitten så nivåskilnad mellan golv vet jag att inte finns. Skall även försöka vara försiktig i taket och försöka såga/bila det så jämt som möjligt så att spackla + slipa skulle räcka för att jämna där. Får se hur det går :)
 
Det går att få tigersågar för 200-300kr, en hundralapp till för blad... Tro mig, det går snabbare än mejslar och bilmaskin.
 
Jo jag vet, men nu har jag redan mejsel och bilmaskin och detta är enda som skall ner. Orkar inte masa mig ut till Jula eller liknande då jag inte har bil :) Lägger hellre ner tiden det tar att åka och köpa bättre grejer på att riva väggen. Går väl jämt upp i slutändan då.
 
Nu är väggen nere, men vilket jobb. Tog säkert 4-5h att få allt. Men då var det extra krångligt då det egentligen var 2 garderober med vinklar och trädörrkarmar runt och hela köret. Höll på hela söndagen med att få ut allt skräp också. Fungerade helt bra med slagborrmaskin och mejsel men antar tigersåg skulle gjort jobbet mycket snabbare :)
 
Jag skulle gärna hyra verktyg för en billig slant. Skulle gärna i samband med det vilja att du kikade på min vägg och gav mig råd om väggen jag planerar riva :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.