ampere skrev:
Gemensam nolla ?
elmigt koppling 2 (trefas) så är inte nolla med i leken....det är ju ritat 380 V mellan allt utom jorden !
Så hade jag kopplat iaf ..hoppas verkligen jag inte har fel  ::)
Jag svarade på ursprungsfrågan, inte på frågan angående bilderna!
 
ok sorry .... :p
jag skummade lite snabbt , missade det Sverre

-jag går å lägger mig under trappan igen då ....!
;)
 
Tusen tack för alla svar. Efter att ha tittat lite mer, har jag konstaterat att allt är som det ska (med hjälp av bilderna) och det som gjort mig lite förbryllad var att byglingen var gjord med vanlig kabel och inte med stift. Jag hittade dessa fasttejpade under hällen och numera är den kopplad som tillverkaren hade tänkt sig.
Vad det gäller bruksanvisning, står endast att den skall monteras av behörig fackman. Inga bilder, inga tips. Endast symboler vid kopplingsplinten.
Svar till Sverre: Nej, det är inte On Off. Hällen är importerad från Asko i Australien.
Åter igen, tack alla för hjälpen :)
 
Ett instruktivt fall som visar hur farligt det är att lita på färger. Jag kan bara säga att när jag gör något i ett gammalt hus så använder jag blått till nollan och gulgrönt till skyddsjorden. Jag skulle aldrig lämna den blå kabeln utan att tydligt märka den så nästa som öppnar här en gång ser att det är fasen. Samt skriver/permanent sort/ en tydligt skylt i centralen som varnar för att det finns andra färger, t.ex. användes rött till skyddsjorden förr. Är det gamla murket, och är huset mer än 20 år så är det nästan alltid det, så byter jag rubbet till nytt modernt och passar på med skyddsjordade uttag. Småpengar jämfört med fördelarna, kortsiktigt för säkerhet och långsiktigt när huset ska säljas en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.