Min kompis har ett fyrkantigt ventilationsrör av asbest från badrum till en "skorstensliknande" trumma där ventilationsröret avslutas 1,5 m UNDER trummans överkant. Ca 3 m rör är oisolerat och finns ovan isoleringen i det kalla utrummet under taket. Kallvind.
Det bildas kondens i rörets sista del som droppar ner i en mindre plasthink (?). Hinken har ursprunglig byggare/ägare installerat. Mao fukten har funnits länge. Huset byggt ca 1990.
När hinken är full droppar vattnet ner (5 meter) i utrymmet mellan muren (byggd som fyrkant) och skorstenpipan. Ca 20 cm fritt runt om pipan.

Följden blir att BOTTENPLATTAN är fuktig hela tiden! :O

Plattan borde torkat eftersom golvet i källaren är rensat pga byggfusk av ursprunglig byggare/ägare.
(Plast direkt mot gjutna betongplattan och isolering ovanpå plasten.... . Borttaget numera eftersom det bildades små insjöar ovan plasten som i sin tur dränkte isolering som gav mögel, lukt osv. q(;^;)p)

Efter denna utsvävning....
1. Är det normalt att ventilationsröret skall avslutas 1,5 m under plåthatten (Trummans överdel)?

2. Kan det räcka med att förlänga ventilationsröret sista 1,5 m för att bli kvitt problemet?

3. Bör ventilen i badrummet avvecklas/tätas/tas bort?

4. Är byggsättet överhuvudtaget godkänt/normalt?

5. Känns fenomenen igen?

Kompisen har (också) passerat "bäst före" så att klättra upp till hinken för att tömma kondensvatten fungar dåligt , numer...

Önskar tips från läsekretsen !

Mvh Bengt
 
Låter väldigt rörigt :D och svårt att förstå i detalj.
Dessutom tydligen fullt av provisorier

Mitt bästa och enda tips:
Tag dit någon ventilationskunnig som kan ordna en riktig permanent lösning!
 
:D:D Rörigt? Verkligheten går inte att beskriva! En katastrof.

Ventilationskunniga kostar klöver som min kompis saknar...Röker o spelar bort pengarna.
Å visst måste man välja....

Börjar med att plasta/tejpa/täta runt ventilen i badrummet så får vi se om hinken vattenfylls.....

Är det normalt att man bygger ett öppet shakt från bottenplattan i källaren till kallvind med ett rör för rök i mitten? 7,5 meter totalt.
 
Utan att ha sett det så skulle jag förlängt ventröret o lagt kondensisolering. 50mm lamellmatta brukar vara standard på kallvindar. Fast jag har sett 100mm med, beror på vad man får plats med. Det borde lösa problemet:)
 
I vanliga fall brukar man se till att kanalen skall gå hela vägen upp i huven och den skall va isolerad i hela sin längd.
Isoleringen är viktigast där kanalen går i kalla utrymme (hela vinden), kyls kanalen ner bildas det kondens i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.