Jag skulle vilja slänga ut en allmän fråga här...
(med hänvisning till min andra tråd om vår planlösning)

Hur skall man förhålla sig till dödyta i en planlösning?

Jag står på två ben här, dels känner jag att bygga hus är det dyrt som det är redan, icke användningsbar yta kostar att bygga och att värma upp, helt fel i dessa dagar m.a.o.

Men jag känner även att det kan ge huset det där extra i form av en planlösning som överraskar en när man kommer in i huset, jag tycker att det är ytterst viktigt i en planlösning. Nu är det i.o.f.s. inget som säger att men inte kan ha ett hus med få kvm men som ändå gör huset spännande.

Jag gillar också att hitta siktlinjer genom huset. Så att man kan se något trevligt från var man än står, inte bara ett trång hall, vägg etc..

Om man bara är ute efter att kapa kvm är det ju inget svårt att bygga ett hus på runt 100 kvm som rymmer en familj..

Vad säger ni andra?
 
Det beror väldigt mycket på hur och var "dödytan" är. Ibland kan t o m det som man först tror är dödyta visa sig ha en oväntad användning. Vi har t ex en ganska lång hall i sovrumsdelen som en modern arkitekt aldrig skulle ha ritat. Den har visat sig väldigt användbar till alla möjliga sorters lek.
 
Mikael_L
En mycket intressant fråga.

Jag kan säga att jag själv "gjort en resa" de senaste åren, efter att ritat hus själv, och ritat om, och ritat om ... :)

"Död yta" uppstår alltid i ett hus, det kan vi inte göra något åt. Men däremot hur vi kompromissar med det. Och hur mycket som accepteras.

Jag var oerhört negativ mot korridorer förut, hur korta dom än är.
Det har mildrats numera (men inte försvunnit), ty det finns givetvis en finess med dom.
Kommunikationsytan dom utgör ska ändå tas någonstans ifrån.
Det blir öppnare om den kommunikationsytan går rätt genom ett rum, men tar samtidigt mer yta som kunnat använts till annat, t.ex. möblerbara väggar.

Själv är jag rätt känslig för att ljuset ska få falla in snyggt i huset och att inte mörka delar finnas (därav är korridorer hemska).
Så några fina ljus- och sikt-stråk genom huset favoriserar jag. Vi lyckades väl få in 3 st stråk rätt genom det hus vi nu bygger, i olika riktiningar.

Att kunna "gå runt" är också något som många påpekar värdet av. Jag är inte helt säker på hur nödvändigt jag tycker det är. Men vi får nu en sådan möjlighet, jag får väl utvärdera det.
Barnen tycker iaf det är oerhört kul, redan nu under byggtiden, att springa runt där. :)


Jag hoppas att t.ex. billy bäver om och simon skriver i tråden. Dom brukar ju ha en otrolig massa att tillföra i alla planlösningfunderingar.
 
Mikael, är intresserad av att se dina 3 sikstråk!. Kan du lägga upp er planlösning?
 
Mikael_L
I inlägg #106 är det det närmaste det slutliga planlösningen, jag har lagt i forumet.
http://www.byggahus.se/forum/planlo...-tips-och-hjalp-med-planlosningen-onskas.html

Men nu det är inte riktigt sådär heller.
Men tråden är ju lite kul att läsa genom idag. Hur jag kunde vara så jobbig med mina forumvänner och ändra mig totalt hela två gånger. :blushing:
Jag är fortfarande tacksam över all nyttig input och bra bollplank det där var, så vi slutligen gick i land så bra som det känna att det nu blir.
 
Har du några fotos på skapelsen? Och är du nöjd med produkten?
 
Mikael_L
Fabrikör Stava skrev:
Har du några fotos på skapelsen? Och är du nöjd med produkten?
Ja en del foton finns. Det byggs fortfarande. En del bilder hittar du i vår projekttråd.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro.html

Jag har spenderat en hel del tid på tomten då jag byggde friggebod och garage (innan husets utseende och läge inte ens var bestämt) och sen en hel del tid med i och omkring huset under byggtiden.
Jag slås ganska ofta hur bra det känns att det kommer bli. Mina tankar om solens läge under tidpunkter och årstider och därmed samspelet med livet i och utanför huset verkar slå in rätt bra.

Visst hade man kunnat önska jättemycket mera, t.ex. inga grannar men ändå mitt i en storstad, med fin havsutsikt och utsikt över fjällvidder samtidigt. Ja, men som sagt, man får inte allt. :D

Jag har bemödat mig med att greja till litet med en av de senaste CAD-skisserna. Lagt in lite extra så man ser dörrar, toainredning och trapp.
Sen har jag ritat in de ljusschakt jag har genom huset.
Det mörkblåa är lite svagt och vacklande. I köket ett 10x10 fönster och i tvättstugan ett 6x9.
Och beslutar vi oss sen för att sätta dörr in mot tvättstugan (pga buller och tväddludd, typ) så får det väl bli ett med fönster i.
 
  • kvadrat-sikt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Någon på forumet har Eksjöhus - Havsvik som favorit:
http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Kataloghus/1-plan/Havsvik.aspx
81f0d48d-078d-4f3a-8bbc-3bd9eebedc2b.jpg

Jag förstår varför. Arkitekten har klämt in väldigt mycket på ytan, utan att det blivit några jätteuppenbara fel.
Fast vinkeln i badrummet yttervägg är inte motiverad. Den kostar bara en massa rent byggtekniskt.

edit:
Var finns det dödytor här?
Vad har arkitekten gjort för att minimera dom, eller få dom osynliga?
Har lösningarna medfört nya problem?
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja en del foton finns. Det byggs fortfarande. En del bilder hittar du i vår projekttråd.
[länk]

Jag har spenderat en hel del tid på tomten då jag byggde friggebod och garage (innan husets utseende och läge inte ens var bestämt) och sen en hel del tid med i och omkring huset under byggtiden.
Jag slås ganska ofta hur bra det känns att det kommer bli. Mina tankar om solens läge under tidpunkter och årstider och därmed samspelet med livet i och utanför huset verkar slå in rätt bra.

Visst hade man kunnat önska jättemycket mera, t.ex. inga grannar men ändå mitt i en storstad, med fin havsutsikt och utsikt över fjällvidder samtidigt. Ja, men som sagt, man får inte allt. :D

Jag har bemödat mig med att greja till litet med en av de senaste CAD-skisserna. Lagt in lite extra så man ser dörrar, toainredning och trapp.
Sen har jag ritat in de ljusschakt jag har genom huset.
Det mörkblåa är lite svagt och vacklande. I köket ett 10x10 fönster och i tvättstugan ett 6x9.
Och beslutar vi oss sen för att sätta dörr in mot tvättstugan (pga buller och tväddludd, typ) så får det väl bli ett med fönster i.
Mycket fint Mikael, det blir bra det där! Ni bryter ny mark med att ha öppet till tvättstugan. Ska bli intressant och höra om det blir bra eller om ni måste sätta dit en dörr!
 
Mikael_L skrev:
Någon på forumet har Eksjöhus - Havsvik som favorit:
[länk]
[bild]

Jag förstår varför. Arkitekten har klämt in väldigt mycket på ytan, utan att det blivit några jätteuppenbara fel.
Fast vinkeln i badrummet yttervägg är inte motiverad. Den kostar bara en massa rent byggtekniskt.

edit:
Var finns det dödytor här?
Vad har arkitekten gjort för att minimera dom, eller få dom osynliga?
Har lösningarna medfört nya problem?
Nä, det finns inte mycket dödyta där inte! Optimalt på det sättet men det blir på bekostnad av ganska intetsägande arkitektur (tror jag). Det händer liksom ingenting i huset? Min spontana tanke i varje fall.
 
Mikael_L skrev:
Att kunna "gå runt" är också något som många påpekar värdet av. Jag är inte helt säker på hur nödvändigt jag tycker det är. Men vi får nu en sådan möjlighet, jag får väl utvärdera det.
Barnen tycker iaf det är oerhört kul, redan nu under byggtiden, att springa runt där. :)
Det är väl pga barn man ska bygga så? Vi vuxna har inte så stor nytta av det.
 
haavard skrev:
Det är väl pga barn man ska bygga så? Vi vuxna har inte så stor nytta av det.
Sant sant. Min ena brorson (5år) som var på besök var alldeles lyrisk över möjligheten att springa "runt" i mitt hus. "Jag har hittat en hemlig väg!!!"
:D

Själv är jag mest irriterad över det faktum att köket har fyra dörrar, vardagsrummet tre och hallen två tex. En jäkla massa möblerbar yta som går förlorad! :blushing:

Gillade planlösningen på huset i tråden, men tvärtom mot Mikael_L så tycker jag att badrummets vinkel gör att det händer något. Har inte sett huset utifrån men antar att det är lite underliga vinklar och annat på taket så det passar in, det enda som talar emot en sådan utbyggnad är om den enligt bilden döljs av en häck.
 
Fabrikör Stava skrev:
Mycket fint Mikael, det blir bra det där! Ni bryter ny mark med att ha öppet till tvättstugan. Ska bli intressant och höra om det blir bra eller om ni måste sätta dit en dörr!

Det kommer att behövas en dörr, tro mej.

Vi kompromissade genom att sätta en dörr med frostat glas till vårt badrum/tvättstuga för att få mer ljus i hallen utanför. (Just nu går torktumlaren, och man blir tokig om dörren inte är stängd. Har man sedan även en VP så blir det än värre.)

Beträffande döda ytor så har vi ett hundra år gammalt "gå runt" hus.

Kombinationen av två dörrar i varje rum och massor med fönster gör att det är nästan omöjligt att möblera. Massor med döda ytor trots att vi inte har några korridorer.

Edit: Tidigare ägare hade satt igen en del fönster för att kunna möblera, men dem har vi öppnat igen. Vem behöver möbler när det finns utsikt..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.