Hallå, osäker på om frågan hörde hemma här eller i golvforumet, men jag tror såpskurning av furu/grangolv är ganska förknippat med byggnadsvård trots allt.

Skulle vilja ha tips eller egentligen bara höra efter hur ni andra gör. För mig tar skurningen på tok för lång tid helt enkelt.

Skurade golvet i ett 11 m2 stort (litet :)) rum i helgen. Tidsåtgång: 2h. Inte kan det väl vara rimligt?!

Läste i någon annan tråd tidigare om såpskurning där flera påstod sig skura hela huset typ varje vecka. För mig en gåta om man inte är lyxhustru eller arbetslös :). Själv skurar jag trägolven inte mer än 1 ggr/år, men jag skulle gärna göra det oftare om det gick snabbare, såpan luktar ju så gott inte minst!

Metoden är enligt anvisning från Gysinge. Jag använder deras linoljesåpa (2 dl/10l vatten till 10-15 m2). Kör hela förfarandet på fyra plankor åt gången. Använder bara kallt vatten. En hink för såpvatten och en för sköljvatten Blöter först de fyra plankorna ganska ordentligt med mopp. Skurar sen ett par vändor på varje planka med borste på skaft. Sen trasa med kallvatten på skaft som vrids ur, byter sköljvatten en gång per 4-plankorsomgång. Sköljer alltså inte tills sköljvattnet är helt klart, då skulle det gå åt en hink per planka minst (kanske det inte blir klart för att det gjorts någon form av kalkbehandling på dessa tidigare lackade golv). Ändå tar det 20 minuter per 4 plankor. Vilket alltså blir ca 2h för 11 m2.

1h per 10m2 vore kanske rimligt trots allt, med kallvatten och efterföljande noggrann skölj. Hur gör ni?!

/A
 
Det beror ju på vad du vill uppnå. Vill du få det rent eller utseendet eller både och? Det blir riktigt fint först efter en sådär 20 år av normalt städande/såpande. Ditt förfarande lär snabba på processen. Jag skurar bara ordentligt och det tar max 30 minuter för 10 kvadrat.
 
Jag lägger ut kallvatten på 3-4 plankor i taget med mopp. Den med tjock "rastalook". Sen såpskurar jag med borste på långskaft, hur många vändor beror på hur smutsigt det är. jag tar nog bara 1 dl/10 l annars blir det otroligt mycket skölja. Sen använder jag moppen för sköljning. Tror att det går långsammare med trasa. 30-40 min för 10 kvm.
 
Ok, intressant. Det man vill passa sig för är ju att lägga såpa direkt på torra plankor - det ska tydligen ge fläckar som inte går bort - samt att använda varmt vatten som också missfärgar träet. Och så är det tydligen viktigt att sköja/torka bort såpvattnet ordentligt.

Ska nästa gång skippa trasan och bara moppa upp vattnet med "rastamoppen" i sista momentet (och skölja ur den ordentligt så att det inte ligger kvar såpa när den används för att förblöta nästa vända torra plankor). Borde som sagt spara lite tid.

När det gäller såpkoncentrationen låter det rimligt att gå ner i koncentrationför att underlätta sköljningen. Å andra sidan anger Gysinge just 2-3 dl/10 l vatten som riktigt. Se http://www.gysinge.nu/vanliga-fragor/golv-tak/hur-skurar-jag-golven-med-linoljesapa

Jag tror till och med att de skriver i sin "katalog/bok" att detta räcker till 10 m2. Vilket förstås låter väldigt "generöst" med såpa. Med förfarandet blöta-skura-skölja späds ju inte såpvattnet ut någonting med sköljvatten, så i princip kan man lika gärna blanda halva mängden (1dl såpa till 5l vatten) eller ännu mindre sålänge det räcker till den ytan som ska skuras. (Och när jag skurar 10m2 använder jag säkert max 2 liter såpvatten, så varför blanda till 10 l egentligen?)

Att däremot halvera såpkoncentrationen mot Gysinges rekommendation, visst enklare/snabbare efterskölj, men kanske mindre effektivt på sikt?

/A
 
Redigerat:
Jag ansluter mig till Alkos fråga. Jag tycker också skurningen är jättejobbig och tar lång tid och kan inte fatta hur folk kan göra detta så ofta som 1 gång i veckan. Tack för tips om långborste och mopp. Ska pröva nästa gång. Får man tillräckligt med kraft i borsten då?

Det jobbigaste tycker jag är att flytta runt alla möblerna, vilket gör att man måste ta rummet i etapper och låta torka emellan. Hur gör ni andra?
 
Jag har övergått från långborste till att skura på knäna för jag får så mycket mer kraft i dragen då. Det blir snabbare rent helt enkelt. Hoppar också över att först blöta golvet. Jag häller ju såpan direkt i vattnet och sen tar jag borsten och doppar i hinken och då blöter jag ju samtidigt som jag tar på såpan, alltså lägger jag inte koncentrerad såpa direkt på det torra golvet. Det sparar ju in ett moment iallafall och fungerar ypperligt Bara kallt vatten såklart. Jag brukar nog snaraer ha mer såpa än Gysinges anvisningar men våra golv är nya och jag vill få mycket yta snabbt vilket det hjälper till med. Jag tar några plankor åt gången och skurar och sen har jag en annan spann bredvid där jag har två skurtrasor som jag varvar med. Byter dte vattne några gånger per rum men sällan tills det är helt klart.

Angående möbleringen såpskurar jag köksgolvet och där är de enda lösa möblerna ett bord och fyra storlar så de bär jag ut till rummet intill. Sen skurar jag även en hall och där står bara en byrå och den brukar jag skura runt. Av just anledningen att det skulle bli jobbigt att flytta alla möbler valde vi att brunfernissa golven i vårt vardagsrum och matrum. Huset är från början av 1900 så det funkar bra här hos oss. Där räcker det ju att moppa av vanligt och då behöver vi inte flytta möbler.
 
Hmm, man kanske skulle försöka sig på med handborsten då inte bara för kanten mot trösklar etc som idag. Fast jag tvivlar på att det går snabbare än med skaft (som också Gysinge rekomenderar för att spara ryggen!). Annars är ju tekniken förstås att ha borsten på skaftet ganska nära där man står, för att få mer kraft och kunna använda hela kroppen som "tyngd" Man får knappast bra kraft om man skurar med borsten 1,5 meter bort :)
 
På våra nya golv kommer jag att ha mer såpa i skurvattnet annars blir golvet alldeles för mottagligt för smuts. De gamla golven pärlar sig vattnet på när jag har skurat så då räcker nog den mängden såpa. I salen, som nog inte är skurad på evigheter måste jag nog öka dosen. Långborste eller inte....det beror nog på antalet kvm.... ; -)
 
Jag brukar använda våtdammsugaren mellan skurning och sköljning, då blir det väldigt mycket mindre att skölja. Alltså: blötlägg (borde gå att skippa som sagt, skall prova det nästa gång), såpskura, våtsug, skölj.

/fth
 
Vi brukar skura tillsammans. En går före och väter ur hink 1 med en mopp, den andre skurar (med skaft om det inte är så smutsigt) ur hink 2 med såpa . Den första torkar även efter skurningen med annan rastamopp och vrider ur i hink 3 och sköljer sedan lätt över och torkar med mopp 1 i hink 1. Vi separerar alltså första upptorkningen till en annan hink, då upplever vi att man slipper vi byta sköljvatten så ofta. Kanske lite som att våtdammsuga, fast manuellt. Man kanske kan skippa sköljningen Sophie föreslår, men när man är två fördelas jobbet ganska bra så som jag beskriver.

Salen som är på 50-60 kvm tar ca 90 min. Det blir av kanske 2-3 gånger per år. Fördelen med stort är ju att samma skit sprider sig på större yta. :) Vill man ha en ljus, sliten yta fort på nya golv så kan man öka koncentrationen såpa och skura hårdare och mer frekvent än vad vi gör, men av någon anledning har vi helt naturligt prioriterat annorlunda. :)
 
Vilka bra tips!
Jag kör halva rummen i taget. Skurar ca 2 ggr/år, gamla gropiga golv och skulle gärna göra det oftare om det inte tog sån tid. Jag förblöter men det som tar mest tid är nog sköljningen. Finns det genvägar där? Kör rastamoppen och byter vatten varannan planka minst.
Hittat en lagom hård-mjuk borste med mycket borst, de klassiska skurborstarna fungerar inte lika bra här där det är "gropiga" golv.
Det är en himla bra träningsform, eller så har jag bara för dålig kondis...och då är två ggr /år lite lite... :D
 
Tack för tipset om att byta borste! I bagarstugan är köksgolvet mycket slitet så jag ska nog prova en mer följsam borste där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.