Har försökt följa panntillverkarens rekommenation att inte ha tegelkil utan montera takfotsläkt kant i kant med takfoten men nu förstår jag inte hur vi ska montera hängrännorna.
- Har köpt ställbara rännkrokar att skruva i takfotsbrädan.
- Fotplåten sitter under pappen på takfoten.

Problem 1 - Bild 1:
Monterar jag rännkroken på takfotsbrädan så ser man hela takfotsläkten från marken = fult!

Problem 2 - Bild 2:
Pannan sticker ut en bra bit utanför takfotsläkten så det ser ut som om allt vatten kommer att missa rännan.

Hur kan jag lösa detta på ett bra sätt? Andra krokar? Annan montering av krokar? Flytta läkten?
Tacksam för kreativ hjälp!
 
  • Takfot1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfot2.jpg
ställbara rännkrokar är skit till vanligt hus..som du ser kommer rännan för lågt..allt vatten går över rännan
åk till plåtslagaren så knäcker han till krok till dig....ta tumstocket vik den lägg upp under pannan på brädan..låt resten av tumstocket hänga rakt ner...använd vattenpass.. sen rita av på papper... då har du rätt vinkel
sen fixar plåtslagaren resten.. bestäm var stuprören ska sitta 1st eller 2st...beror på hur långt huset är...brukar räcka med 1st på vanligt hus
ser ut som du måste lägga en extra bräda ovanför takfotläkten..för att ha nåt att skruva kroken i..
sen får du skjuta upp pannorna längs ned för att kunna montera kroken..60cm mellan..
 
Du ska väl ha takfotsplåt? Då syns ju inte läkten. Fast den verkar väldigt hög?
 
fotplåten sitter för lågt...
men behövs inte heller på ett sånt hus...
måla läkten innan rännan monteras ,enklast så
 
Så du menar att jag ska låta fotplåten får sitta kvar och hamna under rännan? Och att det i så fall inte behövs någon ytterligare fotplåt längre upp?
Verkar vara öppet köp på krokarna så jag kanske kan byta till sådana man bockar själv iaf :)
 
ja nog enklast att låta fotplåten vara kvar..sitter väl under papp och läkt inte lätt
att få bort den nu..
går kanske att klippa bort plåten..men rätt mycket jobb..
nää behövs ingen fotplåt där uppe...gör ingen nytta där...
fotplåt sätter man bara på tack som lutar väldigt lite..
ja du får rännan upp mot taktegeln om du knäcker till krok...ser snyggast ut..och vattnet kommer i rännan
nog inget man klarar själv utan krokknäckare... du kanske kan låna...plåtslagaren gör det på en halvtimme,men då vill han nog sälja kroken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.