Hej,

Ska köpa min första bandslip. Den kommer primärt användas till att slipa av ytlagret på tryckat virke för att jag skall kunna impregnera det med pigmenterad olja.

Kraven jag har är inte så många. Den ska kännas stabil, rejäl och säker.

Men som med många andra verktyg så undrar jag över hur mycket pengar man behöver lägga egentligen? Funktionen är ju ganska enkel...

Här finns en på jula. Som väger en del:
http://www.jula.se/bandslip-950-w-010132

Liknande på biltema:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Bandslip-75-x-533-mm-17222/

Ligger på ungefär en halvtusing stycket.

Sedan sticker priserna iväg till flera tusen för en blå bosch.

Men är tex den från biltema ett så dåligt köp? Vad kommer jag sakna?

Mvh

Stefan
 
Har inte erfarenhet av dessa bandslipar, men det jag saknat på billiga varianter är framförallt att de vibrerar mer, dånar mer, svårt att köra på låg fart och i princip obefintligt dammupptag.
Om du bryr dig om sladden så brukar den vara kort och plastig/hård.

Men de gör sitt jobb med i regel samma resultat.
 
Vilken man än väljer så se till att det följer med eller finns som tillbehör och det är en ram runt slipen. Det gör att det nästan är omöjligt att tippa slipen och få väldigt djupa märken vilket garanterat kommer att hända.

Pär
 
Något som jag uppskattade på den jag hade tidigare var möjligheten att
kunna lägga den på rygg och spänna fast den så man kunde köra den stationärt.
 
Om du kan vänta så är Parkside från Lidl ett bra val i budget-klassen. Jag har haft min nu i två år och är mycket nöjd. Den kommer inte med ram, men däremot med tillbehör för att monteras fast, antingen på rygg eller vertikalt.

Dammuppsamlingen fungerar rätt bra på den tycker jag.
 
Ellagård skrev:
Om du kan vänta så är Parkside från Lidl ett bra val i budget-klassen. Jag har haft min nu i två år och är mycket nöjd. Den kommer inte med ram, men däremot med tillbehör för att monteras fast, antingen på rygg eller vertikalt.

Dammuppsamlingen fungerar rätt bra på den tycker jag.
Håller med, har haft min ett tag och slitit på med den både stationärt och för slipning av större ytor. Köpte en billig då jag inte trodde jag skulle använda bandslip så mycket och är nu så nöjd att jag inte tycker det är värt att byta vilket är ett gott betyg för att vara från mig
 
Undvik en bandslip utan ram. I övrigt är det inte en särskilt komplicerad maskin och de flesta torde duga. Proffsmaskinerna är naturligtvis mkt bättre på i princip alla sätt, men skillnaden är mindre här än på många andra maskiner. Dammutsuget är inte så otroligt bra på proffsmaskiner heller. Att enkelt kunna spänna fast på rygg eller på sidan är väldigt bra. Att den är tung gör inget, du slipar bara "neråt" med den i vilket fall.
 
Daniel_N skrev:
Undvik en bandslip utan ram. I övrigt är det inte en särskilt komplicerad maskin och de flesta torde duga. Proffsmaskinerna är naturligtvis mkt bättre på i princip alla sätt, men skillnaden är mindre här än på många andra maskiner. ...
+1 på det. Min enda Black & Decker, röd serie, är just deras bandslip. Den har en ram, den kan spännas på rygg, och den kommer nära kanten. Rekommenderas. Kostar lite mer än e Jula, men har precis de saker extra som jag tyckte var viktiga nog för att gå ett litet steg upp.

--- Mats ---
 
Även jag har en B&D bandslip sedan ett par år, funkar utmärkt. :)

Samlar även upp damm förvånansvärt bra med den där runda burken bakpå.
 
ELU:s funkar fint den har jag plågat mycket kör nästan allting utan ram då jag för det mesta putsar innersvängar med den damutsuget funkar bra och festool slangen passar. Men de går kanske inte få tag på längre.
 
Jag hade tidigare en billig bandslip från Jula. Felet med den var att slipbandet vandrade och därför krävde ideliga justeringar, vilket var irriterande. Bra resultat i övrigt.
 
Jag har kört Rustas bandslipmaskiner. De har fått jobba hårt, den förste brann, men det var inget problem att byta ut den på Rusta till en ny. Använde dem som lågbudget golvslipning....
 
Jag skaffade en grön förra året. Den har fungerat utmärkt. Rundande av en överliggare på ett staket. Tyckte själv att det var lite mycket pengar för ett sådant sällanverktyg (för det är det verkligen för mig) men jag vet också att allt som håller lägre standard än grön bosch blir jag förbannad på förr eller senare och tvingas köpa en ny och mycket dyrare.

http://www.jula.se/bandslip-pbs7ae-600-w-75x130-mm-010130
 
Tack för alla tips och förslag.

Något som var av vikt var en ram runt slipen för att man inte skulle gräva ner sig. Detta verkar itne finnas med som standard till så många, Boschen i inlägget ovan har tex inte det.
Därimot har denna steglös varvtalsreglering. Detta verkar ju helt klart vara vettigt. Vad anser ni som testat? Använder man det, eller blir det som med andra slipmaskiner (oscilerande tex) att man alltid kör på max?

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.