Hej!
Ska börja att stöka om i källaren, där ett badrum ska ersätta en bit av ett garage. Tanken är att jag ska få in en bastu också, men jag har ganska lite takhöjd att spela med. Bastutaket beöver väl ta en luftspallt och det känns som centimetrarna tickar neråt ganska snabbt. I dagsläget är höjden 204 cm i garaget. hur gör man ett bastutak som bygger minimalt neråt? Vill helst ha minst 195 cm i takhöjd i bastun.
 
Den bästa lösningen är om bastun blir "ett rum i rummet".

Börjamed väggarna, regla upp dessa 1-2 cm från ev. ytterväggar. Hammarbandet (övre regeln) sätter du på distanser i taket ca 15 mm höga. Små plasbitar är bäst, men träbitar funkar.

Vid yttervägg: Fäst ståltråd på utsidan reglarna med ca 20-25 cm mellanrum, som stöd för isoleringen, så att denna inte "faller ut" och spärrar luftspalten.

Fäst takreglar, 45 x 45 mm, c/c 45, montera först i väggarna. Sen kompletterar du med att "putta in" distanser mot tak, lite olika tjocka kanske, källartak är sällan helt plana. Borra och dra ytterligare fässkruvar omedelbart bredvid dessa distanser.

Nu sitter takets ramverk kanon, ca 6-6,5 cm under befintligt tak.

Isolera taket. Slå ev in spik som tiffälligt håller isolerskivorna.

Bastufolie hela konstruktionen, tak och väggar.

Tunna läkt tvärs alla reglar, tak och vägg, bygger 22 mm till.

Panel alla ytor. Bygger 12 mm.

Glöm inte kortlingar, ev. installationer. Dessa får du placera själv utifrån din egen ritning.

Nu har du sänkt taket 9 - 10 cm.

Lägg klinkers på golvet, så bygger detta max 15 mm.

Din bastu får ca 193 cm i takhöjd.

Lycka till!
 
Du kan tillverka egna läkt också om du vill, 1 cm räcker. Eller köp billiga obehandlade vanliga lister, de är 12 mm.
 
Kanonbra recept, tack så mycket! :) Jag har båda plan-och rikthyvel, så att göra lite läkt i konstiga dimentioner är inga problem!
Jag funderar lite på väggarna, hur gör man om man har en dusch utanför bastun? Det låter ju inte så bra att sätta bastufolie på ena sidan av väggen, och fuktspärra på andra...
 
Bastufolies vara eller inte vara diskuteras ständigt. En del förespråkar att köra utan.

Har själv en dusch bredvid bastun, både bastufolie och tätskikt i duschen. Luftspalten går dock vidare BAKOM duschen, så väggen är ju inte tät "på kanterna". Det räcker gott, om väggen inte är så stor, min är ca 1 10 cm, varav 90 cm är dusch. Sen kommer bastudörren, och så fortsätter väggen på andra sidan dörren. Väggen är alltså ej tät vaken på sidorna eller uppåt (luftspalt).
 
duschkabin är ju också ett alternativ
 
Rättelse: bastufolies vara eller inte vara diskuteras ständigt i SVERIGE av ngn märklig grund. Bastu där det badas ofta och man använder vatten på ugnen så bör det vara folie.
Ett alternativ till för taket: SPU sauna-satu direkt mot betong, 20mmläkt pluggat genom och panel 30mm+20mm+12mm=62mm ned och så lägger du klinker på golv ca 15mm totalt 77mm.

Om källaren är bra dränerat så menar jag att SPU skivan kan användas i väggen också. Annars får man då bygga väggarna som Niclas föreslog. då tejpar man folien tätt mot SPU-skivan på innsidan av reglarna och får så ett tätt rum. bara folien är tätt så tilför man ju ingen fukt innifrån så att luftingen/avstånden i vägg är där bara för att förhindra fuktvandring från vägg till isolation/träverk och så att denna fukten kan luftas ut.

MVH
Sakke
 
Läkt och panel, bygger 22+12 mm
Vad ska du med isolering i taket till?
Antar att du har betongbjälklag över källaren, vad gör det om du värmer upp den lite?
När det gäller fukt är det inga problem så länge du inte stänger in den. Se till att luften kan flöda under panelen, dvs inga kortlingar.
 
Isolering , speciellt i betong/stenkonstruktioner reducerar energiforbruket og uppvärmningstiden betydligt. Om du har en oisolerad bastu med stenväggar (med relativt låg yttemperatur i en källare) så tar det evigheter att få bastun varm (om inte ugnen är rejält överdimensionerd) , så att droppa isolatin skulle jag inte rekommendera. Det är hlet riktig att fukt inte är ett problem så länge den får torka ut. Dock i en relativt kall källare d¨r fukten kommer dels från betong og om bastun är utan folie så får man hög fuktbelastning av strukturer, i tillägg tar torkning tid på grund av den låga temperaturen i yttervägg + ev. kondensproblem. Luftspalt mellan betong och isolation samt bastufolie under panel med luftspalt mellan är nog att rekommendera.

MVH
Sakke
 
Talar du av egen erfarenhet eller var har du fått dina uppgifter ifrån?

Jag har ingen isolering mot mina ytterväggar i källaren och det på 45 minuter är det inga problem att få upp värmen.

Vidare så tror jag inte att TS kommer ha det speciellt kallt i sitt nya lilla hemmaspa även om det ligger i källaren.

Tror man kommer få betydligt mer fuktproblem i källarväggen om du tilläggsisolerar på insidan och gör väggen ännu kallare än vad det lilla tillfälliga fukten ett bastubad tillför.

Om det tar så mycket mer energi att värma upp stenväggarna så kommer ju den energin att magasineras i väggarna och hjälpa till att torka ur bastun efteråt.
 
Ja, man får ju tro på det man själv vill.
Nej, Jag har inte haft oisolerad bastu, som jag senare har byggt om och efterisolerad om det är det du menar med personlig erfarenhet.
Men i var enda instruktionsmanual från ugnstillverkare har det stått at stenväggar ökar uppvärmningstiden och energiförbruket. med stor nog ugn kan man kompensera uppvärmningstiden.
Det kan så vara att TS inte har det kallt i källären, men yttemperaturen på betongvägg som ligger under backen ÄR låg i förhållande till rumtemperaturen. Det är ju inte tilläggsisolering av murväggen det är snack om här, Vi snackar om isolation av BASTUVÄGG. Om man så vill så kan man plassera väggarna så att man har 5-10cm mellan betongvägg og isolation. det är lufting som är poänget här mtp fukt i vägg.
Och hur mycket fukt badandet tilför? ja det är väl beroende på hur man badar eller hur? jag badar länge och ofta så det blir fort stor mängder fukt. utan isolation och/eller dampspärr så kondenserar dette garanterat på betongen.

Fördelen med massiva väggar är att de jämnar ut badtemperaturen fint och jag kan tänka mig att det blir behagliga bad. Så om man vill köra oisolerat så skulle jag isf kaklat väggarna undantaget bak lavarna. Med kakel som är relativt dampöppen (alltså inte frostsäker/porcelenato) så går det säkert fint.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.