Aaargh, valet o kvalet.... :p
Vet at frågan eltats för, men frågar igjen:

1) Två induktion + två gas?
2) Fyra gas?
3) Fyra induktion?

Varför antingen bara en sort eller varför kombinera ???
Tacksam alla argument! ;)
 
Det jag har fått höra från alla som har skaffat en kombihäll/spis är att de har ångrat att de inte satsade på gas för alla "plattor"
Alltså: vill du ha gas i viss omfattning, kör på 100% gas och blanda inte.
 
Minst två gas iaf.

1) Aluminiumkärl
2) Wokpannor och andra runda/buckliga saker
3) Strömavbrott!
 
Gas = omständigt med flaskor, induktion = underhållsfritt (så länge du har ström).

Jag röstar för induktion pga säkerhet, lika snabbt som gas, blir inte varmt (barnsäkert)!

Vi kör 80 cm 4x induktion!
 
PelleFork skrev:
Minst två gas iaf.

1) Aluminiumkärl
2) Wokpannor och andra runda/buckliga saker
3) Strömavbrott!
En bra wokpanna är gjord av gjutjärn....teflonvarianterna ger jag inte mycket för ....gjutjärn + induktion = sant!

Hur OFTA har man strömavbrott? Då slutar ju i alla fall fläkten när du steker på din gashäll.
 
Calle Anka skrev:
En bra wokpanna är gjord av gjutjärn....teflonvarianterna ger jag inte mycket för ....gjutjärn + induktion = sant!

Hur OFTA har man strömavbrott? Då slutar ju i alla fall fläkten när du steker på din gashäll.
En riktigt wokpanna är gjord av utbankad svartplåt och med rund botten. En gjutjärnswok är på tok för långsam och värmespridningen är alldeles för bra. En riktig wok är glödhet på botten och ljummen längs kanterna.
Köpes hos asiatbutikerna för runt 50-lappen.
 
Men nu skulle den funka med induktion....gör en plåthistoria det?

Min gjutjärnswok är kanon! Ämnet kan debatteras i oändlighet! :D
 
Jag hade kört med 4 x induktion. I princip lika snabbt som gas. Gas är säkert trevligt att laga mat med, men när gasen tar slut måste du åka till en mack o köpa ny gas. Inget jag vill göra.

Angående wok - jag kanske är i minoritet i detta fallet, men jag har inte använt en wok på 10 år. Jag vet att någon fabrikant har en wok tillsats som är en induktion med en grop i, anpassad för just en speciell wok. Jag hade endast köpt denna tillsats om jag wokade i princip varje dag, vilket jag inte gör (enligt ovan ;)).
 
Calle Anka skrev:
Men nu skulle den funka med induktion...
Läs rubriken en gång till. Det var ett val mellan induktion, gas eller en kombinationa av båda. ;)
För övrigt skänkte jag bort min gjutjärns-wok och ersatte med en billig plåtis när gasspisen installerades. Skillnaden var stor till plåtwokens fördel.
 
Vi fyllde bara på med WOK kunskap också.....faktum är att en gjutjärn tycker jag håller värmen bättre och fördelat emedan plåtisen lättare att bränna vid i.

Jag slängde ut min plåtis efter ett par år likaså.....tröttnade på bränd panna.

Allt handlar om en smaksak....gas är klassiskt och induktion modernt! Maten blir nog lika god!
 
Så här ser vår induktionslösning ut.... bra med space för kastruller mm
B0002447.jpg
En annan fördel är att en induktionsspis ALDRIG bränner vid när det kokar över och det är betydligt lättare att göra rent. Brorsan har en gas och den blir skitig kan jag lova!
 
Bor du i innerstan i Sthlm är det väl ok med 4 gas.
Då har du väl fortfarande gasnätet kvar. Gasspisarna är absolut det bästa som finns då det ska lagas mat.
( Bodde själv i Stockholm mellan 76 & 88 ).

Ska du drulla med tuber tycker jag att du ska glömma det, tänk att ha en veritabel bomb där du bor!

Vi köpte en induktionshäll, och jag lovar dig, den är lika snabb som gasspisen.

Visst, gashällen ser kanske lite kitchigare ut, men tänk eländet på byta gastuber och brandfaran.

Bara ett gott råd...
 
Det blev fyra induktion. Maken inte glad i början - han ville ha 2+2, men accepterar läget nu och det er inte lägre något tema. Mina argument var priset, utrymme (tar plats på köket eftersom vi inte ska ha gasen ute), värmt när man kokar, mindre barnvänligt och svårare att rengöra. Jag håller dock fullständigt med att det _är_ en skön känsla att laga mat på gas. Så i framtiden någon gong, kanske?  :)

Har varit strömavbrott en gong efter att jag flyttade hit i agu-03, och det har inte varit något argument i vårt oense  ;)

mvh hanneli
 
Hanneli....det var ett mycket klokt val tycker jag! ;DNi kommer garanterat bli nöjda!

/Calle
 
Fråga som egentligen inte hör till tråden...

"Elektrisk tändning" på en gashäll (Siemens 5-brännarhäll), innebär det behov av el fram till köksön och hällen eller är det ngt slags piezoelektrisk variant?

Ngn som vet?!
/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.