Vi är lite oense hemma...
Tapeter är nedtagna eftersom dom satt fast så dåligt. Tapeten som satt underst var från huset byggdes, 1954. Väggarna är tvättade och ska grundmålas. På väggarna är det masonit i denna hall. Nu vill min sambo ta ner dessa skivor och sätta upp gipsskivor. Nu menar jag att pga tjockleken så kommer det bli att skivorna ställs på golvet, inte golvet mot (nära) väggen. Masoniten är ju 3mm och gipsskivorna 13mm. Det kommer ju även att få effekt mot taket. Känns lite onödigt att byta golv och tak bara för att sätta upp gipsskivor...? Hon vill ha det för brandsäkerhet men det är ju en hall, inte ett garage. Hur skulle ni göra och hur har ni gjort?
 
Sätter ni nya skivor så åker ju golvsockeln utanpå dem, likaså taklisten. Då kommer troligen den extra tjockleken spela mindre roll. Om man flyttar listerna vill säga. Annars är det väl inget fel med att behålla masoniten?

Vidare så kan man välja renoveringsgips som endast är 6mm tjockt...
 
S
masonite är ju ett levande matriall så gips är bra på masoniten.
sen beroende vad som finns i väggen så hjälper gips inte så mycke om det börjar brinna.
 
Vad menar du med att du måste byta golv och tak för att väggskivan blir tjockare? Jag hänger inte med riktigt.
 
Norrhyttan skrev:
Vad menar du med att du måste byta golv och tak för att väggskivan blir tjockare? Jag hänger inte med riktigt.
Masonit = 3mm, gipsskivor 13mm (6mm) Eftersom det blir tjockare skivor får man ju "ställa" skivorna på golvet. Det ligger "klickgolv" här. Det golvet ska ju ligga mot väggen inte under väggskivorna. Samma effekt blir det i taket vilket dock inte är lika viktigt. Förstår du mina tankar nu?
 
Det är ju bara lyfta dom 2mm, inga problem alls.
 
Stefan N skrev:
Det är ju bara lyfta dom 2mm, inga problem alls.
Om du köpt ett hus och skulle byta golv, skulle du inte undra vem som gjort ett klantigt jobb om golvet går in under väggskivorna?
 
E
baccis skrev:
Om du köpt ett hus och skulle byta golv, skulle du inte undra vem som gjort ett klantigt jobb om golvet går in under väggskivorna?
Det känns ju som att det skulle bli det enda bekymret i den här frågan. Så länge golvet flyter fritt är det inga problem.
 
Emil_K skrev:
Det känns ju som att det skulle bli det enda bekymret i den här frågan. Så länge golvet flyter fritt är det inga problem.
I och för sig... och om man tar 6mm tjocka skivor så är det ju inte undra"så farligt".
 
baccis skrev:
Om du köpt ett hus och skulle byta golv, skulle du inte undra vem som gjort ett klantigt jobb om golvet går in under väggskivorna?
Jag skulle undra mer hur man kunde spara masoniten...
 
Stefan N skrev:
Jag skulle undra mer hur man kunde spara masoniten...
Genom att låta den sitta kvar? ;-)
 
baccis skrev:
Masonit = 3mm, gipsskivor 13mm (6mm) Eftersom det blir tjockare skivor får man ju "ställa" skivorna på golvet. Det ligger "klickgolv" här. Det golvet ska ju ligga mot väggen inte under väggskivorna. Samma effekt blir det i taket vilket dock inte är lika viktigt. Förstår du mina tankar nu?
Nej, jag ser verkligen inte problemet. Det viktiga är väl att ditt laminatgolv har en rörelsemån ute vid väggarna. Om det är mot väggen eller in under väggen spelar nog mindre roll.
Det är nog bara dig det är viktigt för. :|
 
S
men skriver en lapp i ett skåp varför gipsen är placerad som den är.
egentligen ska du skita i vad nästa ägare tycker. för dom kommer göra om ändå
 
Håller med de övriga, det är inget problem. Gips ger ökad brandsäkerhet även om det är träväggar bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.