Nu finns en gratisversion av Sketchup efter att Google köpte företaget för en månad sedan. Finns ännu bara för PC.

Kanske kan man tillåta bifogning av .skp-filer i fortsättningen?

Jag anser att Sketchup är ett verktyg. Därav placeringen av tråden.

https://www.sketchup.com/

https://www.sketchup.com/try-sketchup
 
Coolt.

Har funderat på att köpa Sketchup tidigare, men nu blev det genast lite billigare... ;D

/Jonas
 
går ju fort att skapa sommarprojekt med det :)

klart värt att lära sig progget lite om man ska ge sig på nåt...
 
Tiggre>Hur lång tid tog den skissen med måttsättning?
Jag är bara så negativ till dessa program för det tar mycket längre tid för mig än att skissa snabbt på ett papper, då är jag inte dum på datorer direkt men just skisser har jag svårt att fatta hur man kan få upp farten på men det är antagligen bara vana?
Autocad är att glömma *s* och även vid sketchup känns som att jag har det mesta klart innan det ens är lönt att sätta sig vid datorn. Sen bygger jag det hellre *s*

Hur gör ni som kan? Skissar ni innan på papper och använder programmen för att ge en snygg skiss eller skissar ni direkt i programmet?

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Hur gör ni som kan? Skissar ni innan på papper och använder programmen för att ge en snygg skiss eller skissar ni direkt i programmet?

/Kent
Ja du :)

Ska väl börja med att säga att jag är uppvuxen med datorer så när man inte vart ute och snickrat så har man suttit framför "dumburken" *s* så är ganska hemma på de flesta program.
Men trots detta så tycker jag pappret är oslgbart för skissning, det går fort, blir (oftast) som man vill ha det, och är relativt lätt att modifiera.
Men visst ser det betydligt proffsigare ut med en datorgjord skiss/ritning.
Regeln för mig lyder väl ungefär...
Ska ingen annan se? Då ritar jag för hand

Det där du skrev om att hellre bygga låter väldigt bra i mina öron :D

Däremot om man skall hjälpa en kund med en ritning så visst kan man spåna för hand, men skickar aldrig iväg något annat än datorgjorda ritningar

/andreas
 
Den här tog ungefär 1,5 timmar att göra. Då är den ritad i rätt skala med rätt dimension på reglar osv. I tiden ingår även spring med måttband. En finess med att rita upp sitt projekt i 3D, är att man springer på problem som kan/måste lösas redan på ritbordet. Den problemlösningen ingår i de 1,5 timmarna. Sketchup är snabbjobbat och snabbt att lära sig. Och gratis!
 
  • dck1_med_drnering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
två kvällar för att få in hur det funkar (ca 2 x 2 timmar...)

sen 2-3 timmar att göra (är mer än den bilden idag)

men har lärt mig att vissa vinklar jag hade från början var fel för staketet... skönt att slippa ha skiten på plats och upptäcka det ;D

gjorde en grind häromdagen... 20 minuter... (kommer ta betydligt längre tid att bygga)

me loves sketchup, och "SketchUp 5 Getting Started" tutorial är grymt bra om man inte fattar nåt ::)
 
Fredrik.e: Window -> Preferences -> Template

Själv funderar jag på om det finns något enkelt sett att få rätt mått, tycker det är lite besvärligt att få fram måtten jag vill ha. Nu har jag bara testat några minuter men ändå.

/Kent
 
kastrom skrev:
Fredrik.e: Window -> Preferences -> Template
Kan ju tillägga att du måste starta om programmet också för att det skall börja gälla :)


Bara så ni slipper göra om mina misstag :D Ni gör säkert massor med egna *s*
 
C
kastrom skrev:
Själv funderar jag på om det finns något enkelt sett att få rätt mått, tycker det är lite besvärligt att få fram måtten jag vill ha. Nu har jag bara testat några minuter men ändå.
Jupp, bara att knappa in måttet med siffertangenterna så kan man ange ett exakt mått eller koordinat. Åtminstone gratisversionen verkar dock ha en icke-konsekvent uppfattning om vad som är positiv resp. negativ riktning när man skriver in mått, så ibland blir det åt "fel håll".

Ett problem som jag har är att programmet ibland (rätt ofta faktiskt) inte fattar att man "ramat in" ett område och missar att skapa en yta, medan det i andra fall är lite väl bra på att hitta inramade områden och skapar ytor man inte hade förväntat sig, men man börjar lära sig hur man skall rita för att det skall bli rätt...
 
just det där med objekt är jäkligt viktigt att lära sig

annars då man vill göra om en liten sak så blir allt så feeeeel

frågar ni mig så är det klart värt att lägga ner säg 10 timmar på att lära sig det bra

man kommer GARANTERAT spara in den tiden då man bygger (iallafall jag)

för jag hade haft ett HELVETE att fixa staketet mot vad jag tänkt tills jag såg det i 3d
 
cpalm skrev:
Ett problem som jag har är att programmet ibland (rätt ofta faktiskt) inte fattar att man "ramat in" ett område och missar att skapa en yta, medan det i andra fall är lite väl bra på att hitta inramade områden och skapar ytor man inte hade förväntat sig, men man börjar lära sig hur man skall rita för att det skall bli rätt...
Menar du vid markering? Har för mig att det beror på åt vilket håll man drar musen. Om du klickar och drar musen åt höger så markeras bara de objekt som fullständigt befinner sig i rutan. Om du i stället drar musen åt vänster så markeras alla objekt som berörs av rutan, även om en del av dem befinner sig utanför.
 
C
Konsulten skrev:
[quote author=cpalm link=1146302525/0#10 date=1146696590]Ett problem som jag har är att programmet ibland (rätt ofta faktiskt) inte fattar att man "ramat in" ett område och missar att skapa en yta, medan det i andra fall är lite väl bra på att hitta inramade områden och skapar ytor man inte hade förväntat sig, men man börjar lära sig hur man skall rita för att det skall bli rätt...
Menar du vid markering? Har för mig att det beror på åt vilket håll man drar musen. Om du klickar och drar musen åt höger så markeras bara de objekt som fullständigt befinner sig i rutan. Om du i stället drar musen åt vänster så markeras alla objekt som berörs av rutan, även om en del av dem befinner sig utanför.[/quote]
Nej, det är inte vid markering jag menar.
Vad jag menar är att när man t.ex. drar fyra streck som formar en rektangel så får den normalt en yta så fort rektangeln "stängs" när det sista strecket ritas. Ibland missar den dock detta och man får bara fyra streck. I "FAQ":n står det att detta problem beror på att man av misstag har ritat strecken så att de inte ligger i samma plan, och visst, om så är fallet så kan man förstå att det inte blir en yta. Vad jag dock har märkt är att om detta händer så kan det räcka med att man drar ytterligare ett streck tvärs över rektangeln och vips så får jag då två ytor. Raderar jag sedan detta streck så får jag den yta som jag skulle ha fått från början, vilket förstås i sig är ett bevis på att de fyra strecken var korrekt ritade från början.

Det andra "problemet" jag avser är när du t.ex. ritar en ram. När du stänger ramen så skapas även en yta som fyller hålet i ramen, vilket kanske inte var avsikten, men å andra sidan så inses ju att programmet inte kan veta bättre - det är ju ingen tankeläsare. Nu är det ju inte värre än att välja ytan och göra erase, men i en komplicerad modell kan det vara nog så irriterande ibland.
 
mattiasp skrev:
Nu finns en gratisversion av Sketchup efter att Google köpte företaget för en månad sedan. Finns ännu bara för PC.

Kanske kan man tillåta bifogning av .skp-filer i fortsättningen?

Jag anser att Sketchup är ett verktyg. Därav placeringen av tråden.

[länk]

[länk]

Störthärligt - har precis laddat ner det. Vi kanske kan be Marlene om en del av forumet bara för sketchup och så ladda upp byggelement på google ?

Men - vet nån om jag kan skriva ut en bra ritning på sakerna eller är det sketchup pro som behövs då ? (Läs - kan jag göra en teknisk ritning att lämna till kommun ? ::) )

Mvh
/Angelven
 
Vilket kalasprogram!

Har provat att skriva ut men bara en ritning jag laddat ner och över ett vardagsrum. Utskriften blev bra men inga mått. Antar att det kan vara optioner. Har ännu inte dykt så djupt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.