Hejsan!

Vi har ett pannrum i vår källare (benäms så på ritning). Huset, inklusive pannrumet är byggt 1923. 1996 bytte dåvarande ägare värmekälla till olja och köpte sig en kombipanna. Vi bytte i höstas värmekälla till pellets och köpte oss en ny CtC panna (15kw). När sotaren var här fick vi anmärkning om att taket var av fel material, något som vi aldrig enligt tidigare protokoll har fått anmärkning på. Vi har alltid haft vattenburen värme, aldrig direktvärkande el eller oljeelement så det enda vi gjort är att byta värmekälla från olja till pellets och uppgraderat pannan.

Min fråga om vi nu måste byta taket i pannrummet? Vet inte vad det är för material men gissningsvis är det nog halm och sedan några cm murbruk. Om vi skulle sätta upp 2 skivor gips blir det för lågt i tak för att ha pannan där (redan gränsfall). alternativ 2 är ju att bila upp taket. Oavsett lösning måste vi även dra om rören i pannrummer vilket varken jag eller sambon kan själva = dyrt. Vidare så har vi fått prisförslag på att bila upp taket samt dra om rören och göra om vilket vi definitivt inte har råd med.

Finns det något sätt att komma runt detta?

Tacksam för alla tips och råd!
 
(har råkat hamna i fel forum, sorry)
 
Är det halm på nät samma som används vid revetering utvändigt Så är det lätt att få ner,nätet brukar vara spikat på glaspanel eller dylikt,ser går det att skruva gips på detta,gissar att två gips bygger mindre än det bef.
 
Är lite klurigt med detta. På en kontroll fick sotaren/brandinspektören vansinne hos mig. Han hävdade att jag skulle byta flera dörrar till branddörrar i källaren.
Vägrade göra detta och jag klagade hos sotarmästaren och fick rätt.

Om ditt pannrum är godkänt vid nybyggnationen så är det godkänt idag. Utöver detta så inträder vissa speciella regler då du har en panna över 60kw. Det har inte många.

Problemet för dig är att ditt kanske räknas som nyinstallation. Då kan det bli krav på ombyggnation. Kolla på boverket, det gjorde jag innan jag klagade och fick rätt.

I övrigt känns det nog bra att få bort halm.

Edit: Sotarmästaren var mycket bra att ha att göra med. Han kom med andra bra förslag som gällde andra saker i huset när han upphävde det tidigare utlåtandet.
 
Redigerat:
Dom här brandsäkerhetsinspektionerna är ett skämt. Bara ännu ett sätt av lura till sig pengar.

Vi hade en hos oss som filmade och inga anmärkningar. Men när vi började elda läckte skorstenen som ett såll.
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.