Vi har upptäckt att vi har fått så kallade "häxringar" i gräsmattan med svamp..hur gör vi för att få bort dessa??

>:( >:( >:(
 
Försvinner de inte om du klipper gräset?
Har själv lite svamp i gräsmattan men kör bara över det med gräsklipparn - har aldrig upplevt det som något problem.
 
För att få bort häxringar så brukar man säga att man skall byta ut all jord en meter ner. Jag har själv inte bytt ut lika mkt utan bara del o sen sått gräs gödlat och bara klippt. En del har varit envisa :( o en del har förvunnit innan jag orkade göra något åt dom :).Mycket hänger på hur mkt tid o ork man vill lägga på dom ;) ::)
 
Nejlikbroskskivling är en delikatess så ett sätt är väl att äta upp dem.Stek i smör och njut....
 
askur skrev:
Försvinner de inte om du klipper gräset?
Har själv lite svamp i gräsmattan men kör bara över det med gräsklipparn - har aldrig upplevt det som något problem.
När jag läser mitt eget inlägg så inser jag att man kan tro att jag har något veneriskt.
Det vill jag dementera! ;)

Nej, allvarligt talat. Efter att läst inlägget om att gräva bort jorden inser jag nog att jag inte är tillräckligt insatt i problematiken. Bortse alltså från (alla) mina inlägg i svamp/gräsmattefrågor.
 
Vi är många som i vårt nybyggda bostadsområde i Södertälje har fått svamp i våra gräsmattor. Det har funnits lite olika idéer om hur man skall bota detta. Förslaget om att steka dem i smör och lägga dem på mackan har jag provat och det smakade som kantareller och var alldeles utsökt. Tyvärr tillhör jag de som tycker att man skall plocka svamp i skogen och inte i sin nyanlagda gräsmatta.

Vi tog det den hårda vägen. Förra sommaren så tog vi i stort sett varje morgon och gick ut med en skruvmejsel och tog upp svamp för svamp för hand genom att ta bort "roten" och svampen. Det blev t.o.m. små hål där svamparna hade suttit, men det syntes inte i gräsmattan. Sedan gödslade vi med PK genom att strolla på. Detta har också en tendens att kväva klövern som vi har haft i gräsmattan.

Gräsmattan klipps ca 2-3 gånger per vecka under sommaren och alla ev. svampar har tagits upp för hand. Min uppfattning är att svamparna har "gett upp". Det verkar som att det i Mälarområdet har bildats någon form av sporer som gynnar svamp i nyanlagda gräsmattor (vet ej om det även gäller utrullat gräs), men att om man gödslar och sköter gräsmattan så märker svampen att detta inte är en bra miljö att rota sig i och ger efter något/några år upp.

I somras var det ju jättevarmt i början av juli, men sedan regnade det i 4-5 veckor och trots detta eviga regnande så har inte svamparna kommit tillbaka i samma omfattning som tidigare. Jag lovar, vi har genom åren säkert tagit bort över 1000 svampar för hand, men nu verkar vi ha fått övertaget.

Så att gödlsa och se till att öka sandhalten i jorden genom att dressa på med ren sand tror jag i långa loppet får svampen att lägga av.
 
Shrek,var det häxringar ni hade?Häxring ju annars inte samma sak som vanliga svampar (om jag tolkar ditt mail rätt :-[) Vanliga svampar poppar ju bara upp o förvinner..Men häxringar är ju en ring där gräset oftast få en annan färg och så växer det svamp där, men lika ofta kanske det inte kommer någon svamp utan man får bara den där snygga mörka ringen där gräset inte vill växa :'(.. Men jag kanske bara missförstod dej på svampar när du inte nämnde ringarna :-[
 
Vad jag har hört så ska man ge gräset så god konkurrensförmåga som möjligt, dvs vatten, mycket kväverik näring, luftning och klippa, klippa, klippa.

Det verkar som ett tips för sommarhalvåret mest... Vad man gör så här års vet jag inte. Hoppas på att häxringen växer sig så stor att den hamnar utanför tomtgränsen kanske?
 
Svampar som kommer upp på nyplanterade gräsmattor är vanligt p g a att svampmycelet inte har någon konkurrens i jorden. Att ta bort fruktkropparna (svamparna) är meningslöst och har ingen betydelse. Häxringarna uppstår ju eftersom svampmycel växer utåt från ett centrum, där svampmyclet är mycket aktivt gynnnas gräset och det blir gröna zoner. Skall man ha bort det så måste man ändra betingelserna i jorden radikalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.