Hej på er!

Jag hoppas på lite råd från er.

Vi har hittat ett hus som vi verkligen fastnade för.
Det har legat på blocket (säljs privat), men vi har tagit hjälp av en mäklare för att se till att går korrekt till. Det är ganska mycket pengar (2.600.000).

Nu har vi upptäckt ett "litet" problem med huset.
I taxeringen står det att huset är ca 74 kvm och 45 kvm vi area.

Huset är utbyggt med en lika stor huskropp till ihop med det andra, så totala boytan är ca 140kvm.
Vi tänkte väl att det missats vid taxeringen, men det går säkert att lösa.

Nu visar det sig att det inte finns något byggnadslov på utbyggnaden (enl kommunen).

Men enl dem så finns det ett byggnadslov från 2004 med utbyggnaden, men det togs tillbaka 2009.
Det som är konstigt är ju att utbyggnaden var klar 2007.
Och de kände igen vilket hus det avsåg samt att grannarna lämnat in sitt skriftliga godkännande, så något måste ju ha varit på tapeten där nere på kontoret.

Vad kan ha hänt?

Jag tycker det låter snurrigt som bara den så jag behöver lite råd på vägen hur jag ska undersöka detta.

Måste man anmäla att man är "klar" med en utbyggnad till kommunen?

Och det är inte de som säljer huset nu som har byggt utbyggnaden, utan de tidigare ägarna.
Om man tittar på försäljningsdokumenten som mäklaren tog fram när huset såldes till de nuvarande ägarna så står det att huset är 132 kvm och 45 kvm biarea.

Vi har inte skrivit avtal än på huset, men vi vill verkligen ha detta, så därför vill jag lösa detta.

Kommun det avser: Falun

Tack på förhand!
 
Hemmakatten
När utbyggnaden är klar skall kontrollplanen (som bestäms i ett samråd innan bygget börjar) ifylld på alla punkter skickas in till kommunen och ett slutbevis erhållas. Förmodligen har den som gjorde tillbyggnaden missat detta. Fråga kommunen om det inte går att skicka in pappren nu och få ett slutbevis i efterhand. Problemet är kanske att få tag i kontrollplanen via tidigare ägaren.

Om du inte får tag på kontrollplanen så fråga kommunen om de kan godkänna att en besiktningsman/kvinna går igenom utbyggnaden ordentligt.

I sista hand får du, eller snarare säljarna, begära ett bygglov i efterhand.

Gör du ingenting så är utbyggnaden att betrakta som ett svartbygge och kommunen kan kräva att den rivs.

Som du ser kan det bli väldigt allvarliga konsekvenser. Jag skulle definitivt se till att detta blir löst innan jag köper huset.
 
2007 behövde man inget slutbevis i lagens meningen utan det var egentligen enligt mig ett tramspapper. Detta ändrades 2011 i och med nya PBL där man inte får ta en byggnad i bruk eller del av byggnad förrän slutbeviset är klart.

Den intressanta frågan du bör ställa kommunen är varför har bygglovet dragits tillbaka? Beror det på att kommunen ansåg de ej börjat byggnationen så räcker det att styrka med bevis att så är fallet samt att jobbet blev slutfört inom 5 år och då är allting grönt!

Den enda risk du löper är om bygglovet drogs tillbaka av en annan anledning än att de ej påbörjat byggnationen samt färdigställt.

//Anders
 
tack ni som svarat.
Ska till att ringa kommunen igen så får vi se om detta går att lösa.

Kanske gäller att prata med rätt person i fråga bara.
 
Hemmakatten
En variant kan vara att de som gjorde utbyggnaden aldrig hade något samråd, inte upprättade en kontrollplan och inte heller gjorde en bygganmälan när bygget startade. i så fall, om kommunen inget hörde av den utbyggande familjen så är det naturligt att bygglovet dras in efter 5 år. Får man ett bygglov så skall bygget vara påbörjat inom 2 år och bygget färdigt inom 5 år, därefter blir bygglovet ogiltigt. Frågan här är då huruvida något samråd eller bygganmälan ägt rum, i så fall skall det finnas papper hos kommunen på detta.
Tyvärr tror jag inte som aedwall att "allting är grönt" baraför att man kan styrka att bygget blev av. Som sagt, red ut denna härva INNANni köper huset.
 
Nu är allt löst (tror jag)

Så här var det:

2004 beviljades ett byggnadslov, de hade möte med kommunen innan det började (2006), Så då startade bygget.
Innan bygget startade så överklagade grannarna, men de drog tillbaka detta.
I byggnadslovet så var även en eldstad inskrivet.

2007 var bygget klart och kunde användas fullt ut, Men ingen eldstad vad installerad.
Sotaren ger inte ut något intyg på att eldstaden var klar (självklart).
Så kommunen skriver in "fel" i akten, där står det att bygget inte blev av och att det skulle avskrivas.

Det var lite olyckligt att alla som varit delaktiga i bygglovet på kommunen har gått i pension, så de kan inte svara alls vad som hänt.

Jag har tagit reda på bakgrundsfakta åt tjänstemannen på kommunen, som hjälpt mig.
Så han har skrivit in och diariefört alla uppgifter i akten med slutsats att det inte är några konstigheter med byggnadslovet och det är OK.

Så som jag ser det nu så skall jag bara kontakta skattemyndigheten eller liknande för att ändra boarea samt taxeringsvärde.

F.M på byggnadskontoret har verkligen hjälpt mig så mycket han kan. Väldigt skönt att prata med någon som går in för att hjälpa sina "kunder" så mycket man kan.

Så case closed kan man väl säga!

Tack för alla råd!
 
Hemmakatten
Kanon! Roligt att höra att det gått bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.