Hej,

Jag är i färd med att bygga en garderob i min hall. Kallar mig ogärna för händig (snarare tvärt om) men hoppas iaf kunna lösa detta utan större problem med lite input får er :)

Bakgrund: Jag har ett hörn i min hall där stammarna går från golv till tak. Stammarna har byggts in med gipsskivor. För att dölja denna anordning, men framförallt få mer förvaringsutrymmen, hade jag tänkt bygga en garderob i hörnan. Ritningen nedan visar hur jag tänkt det:

hall.jpg

Hur hade ni flinka hemmafixare gjort?


Mvh
 
Vad är måtten?

/K
 
Hur tusan kunde jag glömma det?! Väggen till vänster har jag 75cm att förra mig på och den andra väggen 65cm.
 
Köpt en på Ikea och sågat bort det som inte kan vara kvar.
 
cecar33 skrev:
Köpt en på Ikea och sågat bort det som inte kan vara kvar.
Har tittat på alla stora möbelkjedjors hemsidor men hittar ingen garderob som är så hög och relativt smal.
 
kräftkurt skrev:
Har tittat på alla stora möbelkjedjors hemsidor men hittar ingen garderob som är så hög och relativt smal.
Byggde något liknande i hallen för flera år sedan. Utgick från ett färdigt koncept så det var mycket enkelt. Det är faktiskt inte stor skillnad mot att köpa ett par skivor av lämpligt material, samt skjutdörrar som kan fås måttbeställda. Dörrarna går också att bygga själv, men då är det mer jobb. Det som sitter högst upp på bilden är ett underskåp till kök.

HallWardrobeFromSide.jpg
hallwardrobefromfront.jpg

--- Mats ---
 
Skjutdörrar på 75 cm's bredd minus gavelns tjocklek, nope, det blir inte funktionellt.
Jag hade satt upp en gavel, hyllor, klädstång och sen ett draperi framför.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Skjutdörrar på 75 cm's bredd minus gavelns tjocklek, nope, det blir inte funktionellt.
Jag hade satt upp en gavel, hyllor, klädstång och sen ett draperi framför.

/Kent
Tänkte mer på mitt svar som ett svar på frågan om hur man kan hitta högt nog och ändå smalt, finns en hel marknad för olika garderobslösningar. Håller med dig om att skjutdörr blir mindre lyckad om bredden är för liten. Vanlig dörr finns också att få, precis som skåpet högst upp på min bild.

Din tanke på draperi är snabbt och enkelt, och där det inte skall se för fint ut har vi gjort sådana lösningar vi med. Men är det i blickfånget tycker jag personligen att en dörr är snyggare.

--- Mats ----
 
Mats>Absolut men för nån ohändig så är det inget kul att bygga dörrar, eller bygga om färdiga.
75 cm's bredd, jag kan inte påminna mig något färdigt för den bredden, hade det varit 80 cm så hade det nog gått att finna.
Hmm, sala på 5 cm i dörröppningen så har man det måttet, det borde underlätta en del.
/K
 
Jag blev inte helt på det klara med om måtten är med "lådan" för stammarna borträknat men detta skulle kanske kunna vara en alternativ lösning:
Sätt en hög garderob på den yta som är nedåt på bilden med dörren nedåt. Får du in ett skåp med bredd 60cm och djup 40cm där? Sedan blir det ett "prång" mellan baksidan på gaderoben och den kortare horisontella väggen. Där skulle du kunna platsbygga ett smalt skåp med hyllor så det blir som små fack där du kan peta in vantar, mössor, skor eller andra småsaker som passar. (Det kanske inte är en hall typ entre där du har ytterkläder?) Det kanske finns små trevliga lådor att få tag på som du kan ställa in i hålen.

Jag försöker förtydliga med en enkel skiss:
garderob.jpg

Grönt är gaderoben/skåpet med öppningen nedåt b=60 cm, d=40 cm. Blått är en smal hylla med fack med öppningen åt höger (naturligtvis). Jag tänker något i stil med IKEA Benno DVD pelare så förstår ni nog vad jag menar:
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/benno-dvd-pelare__27453_PE075569_S4.jpg

Om du inte behöver fullhöjd inne i gaderoben så kan du utgå från IKEAs köksstommar för överskåp som finns med ca 40 cm djup. Ställ två eller tre sådana ovanpå varandra så är det enkelt med dörrarna också. Jag gjorde ett skåp till badrummet på det sättet med två b=80, h=92 skåp ovanpå varandra med en enkel sockel undertill.
 
cecar33 skrev:
Köpt en på Ikea och sågat bort det som inte kan vara kvar.
Okej, 4 år gammal tråd men tipset om att köpa en IKEA-garderob och såga bort det som är överflödigt var ju briljant. Fattar inte att jag inte tänkt på det. Gjorde ju det hela hur lätt som helst! TACK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.