Hittade det här rosa taket under 70 tals planken. Bortsett från färgen så blev jag konfunderad av rutmönstret. Det verkar ha suttit någon form av listverk i taket. Hur vanligt var detta på 30-talet? Någon som har en bild?

Skickat från min mobil uploadfromtaptalk1329765575793.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ingen bild men har flera gånger rivit liknande tak tror att dom varit något äldre men det har varit ca 15 mm tjocka lister antingen med rundade hörn eller någon profil på hörnen.
 
Vi hade samma tak i köket. Var även tidigare i hallen men blev översatt av en sorts papptak..

Lite sämre Bild på gama kökstaket.


Vi har även hela sådana tak i gamla huset, kan ta en bättre bild imorgon när det är ljust..
 
Har sånt tak i ett rum stugan. Visserligen har jag inte rivit ner det, men tror att det är plattor av masonit vars skarvar döljs av ett rutmönster lister. Jag tycker det är snyggt även om det inte är tidstypiskt med huset. Räknar med att de tillkom vid någon renovering under första hälften av 1900-talet. 40-tal? Även badrummet har detta tak och det byggdes så sent som på 70-talet.

Om jag förstått Cederbusch bild så är plattorna borta och endast listerna kvar? I så fall kanske plattorna monterades på lister och att skarvarna därefter täcktes med lister? Någon som har rivit ner ett sådant tak borde veta?
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Om jag förstått Cederbusch bild så är plattorna borta och endast listerna kvar? I så fall kanske plattorna monterades på lister och att skarvarna därefter täcktes med lister? Någon som har rivit ner ett sådant tak borde veta?
Hans lister är borttagna och skivorna sitter kvar. Taken målades efter det att listerna sattes upp. Mitt tak ser/såg ut exakt lika ut. Dock var våra gulmålade.. :)
 
Googlade lite snabbt:

"Masonit (som ibland kallas “board“) är en träfiberskiva som har fått sitt namn efter sin uppfinnare, amerikanen Mason. Skivan började produceras i Sverige 1929, och den blev mycket populär i mitten av 1900-talet.

Vid Stockholmsutställningen 1930 presenterades funktionalismen i Sverige, och samtidigt fick masoniten sitt genombrott. Till funkisens estetiska ideal hörde släta ytor som lätt kunde åstadkommas med masonit. Kanske blev materialet något av en metafor för social upprustning och optimism i Sverige. "

Citatet är härifrån
http://trasprak.se/empty_36.html

Svaret på din fråga är att detta innertak är typiskt 30-tal och nog kan vara original med huset.

PS. Senare fanns också takskivor av tretex, kom jag på. Men det känner du enkelt om materialet är poröst elle hårt.
 
Redigerat:
Ja vi hade precis likadant tak i vårt första hus. Det var renoverat på 30-talet. Mindre masonitskivor där skarvarna täckts av tunna lister. Vi har också i detta huset byggt tidigt 1900-tal men där har man använt hela stora masonitskivor så det blir inte så många skarvar och således större rutor. Här är taket uppsatt sent 30-tal.
 
I mitt tak var det tretex, precis som överallt annars i huset. Kul att veta hur det sett ut från början. Tack för era svar.

Skickat från min mobil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.