Till enkpiga takpannor så hae jag valt råspont alla gånger, då dessa pannor ligger lite sämre.
Till tvåkupiga betongpannor funkar board, men beroende på hur stor extrakostnaden är hae jag valt råspont.
 
verktygsgurun skrev:
Till enkpiga takpannor så hae jag valt råspont alla gånger, då dessa pannor ligger lite sämre.
Till tvåkupiga betongpannor funkar board, men beroende på hur stor extrakostnaden är hae jag valt råspont.
Absolut o utan flak
 
hur gör man med avrinningsplåten längst ned - den går väl inte att fästa under boarden?
 
R Göran skrev:
hur gör man med avrinningsplåten längst ned - den går väl inte att fästa under boarden?
Är inte helt säker men jag tror att boarden agerar takfotsplåt på vårt hus, och därmed går ut mot hängrännan (är ett LB-Hus Classic 135). Är som sagt inte 100% säker och vill inte gå ut och kolla nu för det blåser så jäkligt :-S
 
Mikael_L
R Göran skrev:
hur gör man med avrinningsplåten längst ned - den går väl inte att fästa under boarden?
Man kan nog fästa den i nedersta bärläkten.
Så gör ju många även med råspontsundertak.
 
Hur gör man med fågelband o dylikt om boarden hänger som en säck
och eventuella tankgenomföringar
 
@Mikael men du vill ju ha en plåt under pappen, det är nog den som menas.

@TS du har inte funderat på den där plastduken/presseningen som t ex Älvsbyhus har? Den torde vara både billigare och gå snabbare att montera än board.
 
Redigerat:
Hellu,
Visst utvecklingen av material och metoder går framåt men inte en sula att jag någonsin skulle lägga board eller en säckig plastduk på mitt eget tak. 22mm råspont håller för det mesta och sen en riktig underlagspapp det kostar men håller dig garanterat torr oavsett nedblåsta pannor mm. Visst det kostar några kronor men hur länge håller det?!?
/Peter
 
Mikael_L
arvid0 skrev:
@Mikael men du vill ju ha en plåt under pappen, det är nog den som menas.
Tja, om du går runt och kikar upp i takfoten på en massa (ny)byggda hus kommer du se att många bara släpper ut underlagspappen 1 cm utanför råsponten, vilket knappt syns, dolt av hängrännan. Sen sitter takfotsplåten på nedersta bärläkten.
Detta betyder att takfotsplåten endast leder ner vatten som rinner på pannorna ned i hängrännan. Kondens och smältande drivsnö under pannorna droppar alltså ner bakom/under hängrännan.

Men det betyder också att hängrännan sitter nära och tight under yttertaket, och man slipper se strö och bärläkt. Jag tror detta är anledningen till att många byggare gör så här.
Jag har också gjort så på huset, men på garaget hamnade fotplåten under underlagspappen, enligt instruktioner. Men det är ju ingen snygg glipa där mellan pannor och hängränna. I efterhand målade jag det som syntes av nedersta bärläkten, och änden av ströläkten svart. Då blev det iaf en anings bättre.


edit: Ett bildexempel
21_fotpl%C3%A5t2.jpg
Och ett annat bildexempel, men underifrån:
IMG_2606.jpg

Och slutligen ett exempel (mitt eget garage) på det stora avståndet mellan hängränna och takpannor som blir när man sätter plåten under takpappen. Här har jag målat den synliga bärläkten svart, före såg det riktigt illa ut.
 
Redigerat:
Står inför samma fundering (tror jag).
Har ett LB-hus från mitten av åttiotalet med ett boardsystem på taket. Det har fungerat finfint dessa år. Inga pannor som flyttat på sig och när vi var uppe av annan anledning på taket så passade vi på att inspektera under och taket ser fint ut ännu.

Nu skall vi bygga ett nytt hus på ett av sveriges blåsigaste platser och med en stor del av taket exponerat mot västerhavet. Takvinkeln är väl förmodligen lite gynnsammare med snälla 34 grader... Men det som oroar mig mest är väl att pannorna skall ligga kvar - och i det fallet kan det väl inte skilja så mycket mellan de olika taktyperna?
 
mariatherese,
Kan inte tänka mig att olika taktyper skulle kunna göra skillnad på hur takpannorna ligger kvar vid blåst. Pannornas tyngd samt att de är fastspikade på rätt sätt, är av betydelse.


Till alla som gett mig goda råd denna tråd:
Kan meddela att jag idag fick beskedet att Hudikhus har ändrat sin standard leveransdeklaration till Råspontluckor+papp, istället för Takboard.

Detta pga deras leverantör av Takboard (Masonite) har gått i konkurs.
 
jokomoko skrev:
mariatherese,
Kan inte tänka mig att olika taktyper skulle kunna göra skillnad på hur takpannorna ligger kvar vid blåst. Pannornas tyngd samt att de är fastspikade på rätt sätt, är av betydelse.


Till alla som gett mig goda råd denna tråd:
Kan meddela att jag idag fick beskedet att Hudikhus har ändrat sin standard leveransdeklaration till Råspontluckor+papp, istället för Takboard.

Detta pga deras leverantör av Takboard (Masonite) har gått i konkurs.
Inget ont utan det har något gott med sig
 
Är det ingen som använder kilbräda nuförtiden. Blir ju helt klart snyggast och hängrännan hamnar närmre takpannan vilket gör att fotplåten knappt syns.
 
Snailman
verkar vanligt med kilbräda, men nackdelen är väl att det inte finns någon takpanne/takpapp tillverkare som verkar godkänna metoden... blir nog för lite ventilation under pannorna

de verkar ju lägga pannan direkt på pappen så pappen kläms mellan pannan och råsponten så det känns ju som om den kommer att äta sig igenom där (de verkar oxå strunta i fotplåten)
 
Ja det finns säkert många bra lösningar. Själv har jag glespanelat tak och vattentät board som lagts om lott för avrinningens skull. Sedan har jag plåt ovanpå som då skruvats i glespanelen. Har fungerat i 30 år utan problem. Däremot ingen takfotsplåt men där gernog själva takplåten tillräckligt skydd.

Enda lite konstiga är väl undersidan på takutsprånget, som då blir synlig board och att gavlarna blir svagare gentemot snölaster. I vårt hus har vi hel takpanel just över takutsprången både på sidor och vid gavlarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.