Vi har ett nybyggt hus med solfångare kopplat till en 750 liters ack tank som står inne i huset.Kommer att bygga pannrum i garaget ca 10 meter bort och kulvert in till huset.

Som jag känner just nu vill jag köra merparten på pellets för att få automatik men kunna komplettera med ved om jag vill det.

Nackdelen med en kombi ved/pelletspanna är merkostnaden för en till ack tank,expansionskärl i garaget och kulvertstyrning mm

Har tagit in offert på en kombipanna Gaselle HTLP 25 Combi-Ved/Pellets
http://www.vedsol.com/combipannor.php

Alternativ 1)
Köra en kombi panna utan investeringen av mer tank mm.Prova hur det funkar och se förbrukning för pellets.Då planera för utrymme av tank mm och ev bulkförråd.

Alternativ 2)
Köra en ren pelletspanna.Förbereda för bulkförråd.
Har varit i kontakt med vlos angående en Frölings pelletspanna.


Ni som är duktiga på detta,skulle man kunna elda med ved i Combi 25 till 750 liter tanken eller blir det då bara halvfull panna med ved så att pannan inte utnyttjas till fullo?

Hur skulle ni göra i min situation?
 
Då då pellets verkar passa er men även vedeldning finns på näthinnan så har då inte jag tvekat en sekund på att sätta in alternativ för pellets och ved. Gasell combi är nog ett bra val men ta en större panna än 25:an när ni ändå beställer. Gör ju inget om man bara behöver lägga den halvfull med ved för att ladda 750 l tanken ni har nu. Är ju det som är bra med en underförbränningspanna. När ni sedan bygger garaget så måttbeställer ni en rektangulär acktank på 3-5 kubik som passar garaget och pannrummet som handsken. Isolerar den rejält (70-80 cm på höjden och 50 cm på bredden)

Så har jag gjort. För ert nya nybyggda hus har säkert kostat några "millar" med kakel i badrummen och köksluckor i köket för några hundra tusen, så vad är en vettig långsiktigt ved/pellets-anläggning i det sammanhanget?
 
Åskar skrev:
Då då pellets verkar passa er men även vedeldning finns på näthinnan så har då inte jag tvekat en sekund på att sätta in alternativ för pellets och ved. Gasell combi är nog ett bra val men ta en större panna än 25:an när ni ändå beställer. Gör ju inget om man bara behöver lägga den halvfull med ved för att ladda 750 l tanken ni har nu. Är ju det som är bra med en underförbränningspanna. När ni sedan bygger garaget så måttbeställer ni en rektangulär acktank på 3-5 kubik som passar garaget och pannrummet som handsken. Isolerar den rejält (70-80 cm på höjden och 50 cm på bredden)

Så har jag gjort. För ert nya nybyggda hus har säkert kostat några "millar" med kakel i badrummen och köksluckor i köket för några hundra tusen, så vad är en vettig långsiktigt ved/pellets-anläggning i det sammanhanget?
Ja som det känns så lutar det åt en kombi ved/pellets. Som du säger så är värmesystemet kanske det viktigaste i huset så vi kommer inte snåla in.
Sen funderar jag som inte har någon erfarenhet av pannor vad det kan vara för skillnad på Gasellen för 60-70000 kr och Frölings kombi panna som kostar bra bit över 100 000kr.

Vårat hus är väldigt energisnålt så funderingen över att vänta med investeringen av tankar mm i garaget handlar om att vi kanske kommer bli nöjd med bara pellets om förbrukningen blir liten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Jag är själv starkt nyfiken på HTLP25 alt 35. Men jag är lite kluven kring brännaren. Man blir som jag förstått det låst vid deras brännare pga spjället i brännaren?
Köpte ni en HTLP25?
 
Vi köpte en Fröling P4 pelletspanna och är riktigt nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.