Om man gerar dörrfoder kan ju geringen gå isär. Men varför går inte geringar isär på möbler. Kan det vara för man limmar dom? Men trät borde ju alla fall röra sig?
 
Att gerningen går isär i inkant på ett foder beror på att det inte var nog torrt när det monterades.

Möbelvirke har ju oftast fått vara inne på tork.
 
Men om fodret suger åt sig fukt från luften, hur mycket kan det röra sig i så fall? Fast det kanske inte händer så mycket?
 
ca 1%

Sen avtar fuktrörelsen med åren.
 
larsbj skrev:
ca 1%

Sen avtar fuktrörelsen med åren.
Det är snarare hysteresen på fuktrörelsen som avtar med åren, så praktiskt har det ganska liten betydelse att den har avtagit.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Det är snarare hysteresen på fuktrörelsen som avtar med åren, så praktiskt har det ganska liten betydelse att den har avtagit.

--- Mats ---
Förstår inte riktigt vad du menar
Men jag vet att om man tar in två furaplank från uthuset ett som torkat ett år och ett som legat många år så har båda en fukthalt på tex 18% men planket som legat ett år kommer krympa mer.
 
larsbj skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar
Men jag vet att om man tar in två furaplank från uthuset ett som torkat ett år och ett som legat många år så har båda en fukthalt på tex 18% men planket som legat ett år kommer krympa mer.
Hej, Det håller jag med dig om, mitt påstående var bara att skillnaden är så liten att det inte har en praktisk betydelse. Du måste ändå dimensionera för rätt stora svängningar. Skillnaden mellan gammalt "dött" trä, och trä som änu inte gått många varv på hystereskurvan är liten i förhållande till svängningarna mellan säsongerna. Hysteresen jag pratar om syns på kurvan nedan Gammalt dött trä följer kurvan mellan de mörka och ljusa blå områdena. Färskt trä följer istället utsidan av de två kurvorna. Ju fler gånger trät torkat och fuktats om, ju närmre mittenkurvorna kommer det för varje fukt/tork cykel.

De flesta träslag ligger mellan 4% till 10% krympning (tangentiellt) när de går från fuktiga till torra. Följer vi kurvorna i diagrammet motsvarar det mellan 1.7% till 4% rörelse över en säsong som börjar i 25% luftfuktighet och slutar i 75% (detta varierar förutom per träslag också beroende på vädret där man bor). För riktigt dött trä blir samma skillnad enligt diagrammet 1.2% till 3%. Väsentligt mindre, faktiskt 30% mindre än färskt trä. Men även om skillnaden är rätt stor från döt till inte dött, är rörelsen så stor att man måste ta hänsyn till den på i princip samma sätt.

humidity-adsorption-desortion.jpg

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.