Hej! Jag har iom. en badrumsrenovering förberett för framtida ftx-ventilation. Det var i badrummet som det gick ett schakt med vattenrör,avluft till avlopp och frånluft till den mekaniska frånluftsfläkt som sitter på taket. Jag drog ett till rör (125 spiro) i detta schakt för framtida tilluft,det går i nuläget från bottenvåningen genom schakt och upp på vinden där det avslutas efter ca 1,5m på vinden . Uppe på vinden är det pluggat,på nedre plan är det öppet

Jag har problem med kondensvatten i endast detta rör som droppar ibland,tyvärr på insida och utsida verkar det komma lite också. Varit uppe på vinden och känt efter på röret och kringliggande isolering som verkar torrt där iaf. Det är riktigt trångt på vinden och det ligger som frånluften nu i isoleringen mellan takstolar. Dvs ca 45mm under och säkert 200-300mm inbäddat ovanpå. I schaktet har jag inte isolering på nåt av rören , men har möjlighet att få dit någon form ,dock ej någon man trär på som en strumpa.

Någon som har tips på åtgärd efter mitt misstag? Jag inbildar mig att kondensproblemet kan försvinna när röret så småningom börjar andvändas..? Men vill ha en lösning nu innan isf.

Isolera i schaktet runt röret,med vad isf ?

Täppt för öppningen i nedre plan har jag provat med papper vilket blir blött och torkar inte.

mvh/ en klant
 
Redigerat:
Kondenserar det även på frånluftsröret som är i drift från badrummet? Fattar jag det rätt att det är tilluft till en våning ned, inte till badrummet du har dragit (för man ska ju inte ha någon tilluft till ett badrum, bara frånluft).

Fogskum torde funka som isolering ganska hyfsat. Nackdelen kladdigt och svårt att ta bort/göra om. Om du kan göra helt lufttätt vid ingången i ditt nya spirorör kan ingen fuktig luft vandra den vägen och kondensera. Hellre då att det får öppet uppåt och tätt nedåd (läs typ byggplast och byggfolietejp).

När du sedan drar dessa rör på vinden måste du kondensisoera dem och helst dra dem nere i isoleringen.
 
Kondensisolering på en kallvind? Vaffö? Det behövs inte. Det finns ingen risk för att det blir kondens på rörens utsida.

De måste däremot isoleras på vanligt vis för att undvika kondensering på rörens insida.
 
Tack pojkar för svaren!
Inget problem med kondens på avluftsröret.
Jo det var ett rör som skulle kopplas vidare i nedre plan avsett för tilluft då jag hade/har planer på ftx agg. på vind. Idag utan att läst sista svaret i tråden så gick jag upp nöjd att jag köpt paroc isolering till röret . Men jag var tydligen inte den som varit varit klantig utan bovarna var mina sk. takläggare som slarvat med genomföringen i pappen/taket till avluften för avlopp. Så jävla less och arg just nu, men har haft amatörerna här och de hävdar att de fixat problemet nu,får väl se.... Avluften till avloppet satt skitnära mitt nya rör och det rann vatten nästan osynligt längs takstolen ner på mitt nya rör . Har nu rivit bort mitt fina nya rör i all panik innan jag fattade vad som var fel när jag upptäckte att isoleringen var fuktig. Turen i oturen verkar vara att takgipset verkar klarat sig bra, Något fuktig/blöt glespanel som jag försöker torka upp med en fläkt,får se hur det går. Så jävla typiskt att man renoverar duschrummet i samband med att ha takläggare på besök. ahhhhhh...

Jaja, iaf. jag har några frågor som ni som svarat i tråden verkar ha koll på.

Om jag nu sätter dit mitt rör igen,det kommer troligen ligga i isoleringen igen på vind med 50mm paroc"nätmatta brandtålig" =ok?

Röret kommer upp väldigt nära en takstol då det blir tajt med isoleringen att få plats.Säg att det blir ihopttryckt isolering(typ 1-1,5cm) just där den går ner i innertaket i diffplasten precis bredvid takstolen=problem med risk för kondens inuti röret den lilla biten?

Gäller detta med kondensbildning inuti röret överlag på kalla utrymmen även för till/frånluft, och förvinner det när man andvänder systemet med lite fart på luften?


Slutligen: Jag har i allt elände imorgon kamininstallatörer hemma hos mig imorgon förhoppningsvis. Då vill jag ansluta (själv) en tilluftskanal utifrån till kaminen med 100mm rör som verkar räcka. Dessa rör läser jag mig till att de ska kondensisoleras hela sin längd.
Ringde sotaren och frågade om man fick andvända plaströr till detta och det skulle inte vara ngt problem. Blir det skillnad om man andvänder plast eller spirorör ur kondenssynpunkt? Enligt kaminförsäljaren skulle ej kondensisolering behövas på plaströr. Jag vill ha röret så litet/tunt/osynligt som möjligt eftesom det kommer ner i taket på nedre plan. Ideer/tips på rör och passande isolering?


Många frågor blev det.

MVH/ en halft uppgiven klantig hemmafixare
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.