Det är väl bra att gilla läget.... Jag har på gården en båt förvaringshall, samt driver elinstallation
 
Jag tycker inte att du skall ge upp utan vidare, be dem precisera vad som krävs. Det är MYCKET som tjänstemännen bara hittar på själva utan laglig grund.

Svamlar dom så klaga till Länsstyrelsen.
 
Du kan prova o ifrågasätta tjänstemännen. Men det finns goda lagliga grunder och rättsfall på sånt här.

T.ex så räknas inte att hyra ut stallplatser som liknande näring.
Dina verksamheter är ju längre ifrån än så.
 
Johanl80 skrev:
där din huvudsakliga inkomst skall komma från antingen jordbruket eller skogsbruket.
Wut? Var har de hittat det där någon stans?

Så varenda månskensbonde måste be om bygglov? Tror icke det.
 
Sist jag frågade lite lätt om detta fick jag till svar att 1/3dels årsinkomst räknas som att vara aktiv.
 
Det har ingenting med din inkomst att göra.

Det som i huvudsak avgör om det kräver bygglov eller inte, är om marken du tänker uppföra byggnaden på är taxerad som lantbruksenhet/skogbruksenhet eller inte. Dvs titta på vad fastighetstaxeringen säger.

Nästa nålsöga är att bara för att du kan uppföra byggnaden bygglovsfritt så är det verksamheten inuti den som kan vara bygglovspliktig. Du kan iofs uppföra en lada som du säger skall vara att förvara hö i, men om du sedan hyr ut ytan till folk som vill förvara båtar där, blir den per automatik bygglovspliktig.

Observera att om du uppfyller kravet på att bygga utan bygglov så finns det bara två saker som begränsar dig. a) Minst 4,5m till granne och b) Max höjd (tror det är 90m pga militär flygverksamhet?). Du kan alltså helt fritt välja färg, form, takvinklar, storlek etc, vilket kan göra att ibland ser det helt enkelt för jävligt ut!

När man gjorde om PBL 2011 så fanns det ett förslag om att plocka bort detta undantag för lant- och skogsbruk, men riksdagen valde att inte ta bort det. Därför är det bara att bygga på och se glad ut.

PS. Visste ni om att som lantbrukare betalar man inte heller lagfart om man köper grannens mark...
 
Nåja, det är inget unikt för lantbrukare, det gäller alla som slår ihop fastigheter de nyligen köpt till en de redan har. Inget för villaägaren, men tex industrifastigheter.
 
Tostarp skrev:
Det har ingenting med din inkomst att göra.

Det som i huvudsak avgör om det kräver bygglov eller inte, är om marken du tänker uppföra byggnaden på är taxerad som lantbruksenhet/skogbruksenhet eller inte. Dvs titta på vad fastighetstaxeringen säger.

Nästa nålsöga är att bara för att du kan uppföra byggnaden bygglovsfritt så är det verksamheten inuti den som kan vara bygglovspliktig. Du kan iofs uppföra en lada som du säger skall vara att förvara hö i, men om du sedan hyr ut ytan till folk som vill förvara båtar där, blir den per automatik bygglovspliktig.

Observera att om du uppfyller kravet på att bygga utan bygglov så finns det bara två saker som begränsar dig. a) Minst 4,5m till granne och b) Max höjd (tror det är 90m pga militär flygverksamhet?). Du kan alltså helt fritt välja färg, form, takvinklar, storlek etc, vilket kan göra att ibland ser det helt enkelt för jävligt ut!

När man gjorde om PBL 2011 så fanns det ett förslag om att plocka bort detta undantag för lant- och skogsbruk, men riksdagen valde att inte ta bort det. Därför är det bara att bygga på och se glad ut.

PS. Visste ni om att som lantbrukare betalar man inte heller lagfart om man köper grannens mark...
Du menar att det inte har med aktiv verksamhet att göra? Det är taxerat som lantbruk, men ej aktivt sedan -90. Lokalerna och maskiner finns kvar, marker utarrenderade. Du menar att jag i såfall får bygga ett nytt mindre traktorgarage, där jag kan sköta underhåll av maskiner och detta är då bygglovsfritt fram tills jag ändrar inriktning för lokalen?
 
Intressant!

Jag har nu pratat med länsstyrelsen som hänvisar till kommunen. LRF sa: Verksamheten, säger högsta förvaltningsrätten i prejudicerande domar https://lagen.nu/dom/ra/2000:7 , skall " ge tillskott av betydelse som försörjningsunderlag". Detta belopp är idag ungeför 70 000 kronor om året i intäkter från jord- och/eller skogsbruk
 
Jag skulle hävda att byggnaden behövs för planerad verksamhet som kommer att ge ett betydande försörjningsunderlag avgörande för din möjlighet att bo och verka på landsbygden.

Att ställa olika villkor för pågående verksamheter och nya verksamheter som skall etableras är helt orimligt och därför borde du rimligen kunna få bygga utan bygglov.

Att det sedan kanske inte blir någon verksamhet är en annan sak, det är inte olagligt att misslyckas.
 
Ricken skrev:
§ [Ekonomibyggnader]
Trots 2 § första stycket 1, 2 och 3 b krävs det inte bygglov för en ekonomi-
byggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring, om åtgärden
vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan.

Sen finns det rättsfall på att byggnaden måste vara till för produktionen på fastigheten.
Lada för förvaring, verkstad för reparation, arbetarbostäder osv.

LRF är väl dom som bör ha den erfarenhet som kan hjälpa dig.
Det är endast ekonomibyggnader som är undantagna bygglovsplikten, dvs ej arbetarbostäder. Sedan var det någon mer här som skrivit om stallplatsuthyrning. Det kan vara undantaget bygglovsplikt beroende på om det räknas som ett komplement till jordbruket eller ej. Dvs om du bara hyr ut stallplatser och du eller dina inackorderingar köper in allt strö och foder är stallet bygglovspliktigt. Om du däremot producerar foder och/eller strö till hästarna så blir det ett sätt att vidareförädla produkter från din växtodling, dvs ej bygglovspliktigt stall.

Grunden är att det ska vara ekonomibyggnad för jord- och/eller skogsbrukets behov. Dvs i princip skogsbruk, växtodling, djurhållning. Och inte traktorn som du använder på din avstyckade hästgård för att skotta snö med. Och notera att ändrad användning kan vara bygglovspliktigt även om det är från en form av ekonomibyggnad till en annan, inte många som tänker på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.