Hej. Jag är en lagom korkad man i mina bästa år. Jag har rivit en mur som vält ner på grannens tomt. Nu ska jag bygga en ny. Klarar jag att gjuta själv? Jag kan ju lite grand teoretiskt. Muren kommer att bli cirka 15 meter lång och 1,5 meter hög. På min sida är det jord upp till ca 20 cm från kanten. Jag har grävt ner till berggrunden.
Klarar jag det här eller tvingas jag ringa en hantverkare som ändå nte kommer och tittar på det eftersom ROT-avdraget bla bla bla.
Hilfe!
 
Det är inte särskilt svårt att gjuta själv, men jag skulle absolut börja med att titta på färdiga L-element. Ofta kan de levereras med en kranbil och lyftas på plats direkt från bilen (vet inte hur det ser ut för dig).
 
Om du ska använda L-element så gjut egna färdigköpta är svindyra milt sagt, du får räkna med minst 1500:- per meter för den höjden
 
Hej skanska prefab tar ca 1500 kr metern för 180 cm
l stöd,
vad kostar betong o armjärn ?

Goerana
 
cement 35 kr /säcken
gjutgrus och singel. Tja jag skulle tro att runt 240 kr kubiken är rimligt

armering 25 kr pr 4 meters bit järn
matta 220 kr

jag håller på och gjuter 32 st 1 meters själv hust nu
och för dessa ser kalkylen ut som följande

grus 100L 25:-
singel 100L 25:-
cement 2,5 87,50:-
armering 5M 30:-
matta 1/7 33:-
diverse 15,50:-
cementblandare 94:-

summa 310 kr /styck totalt ca 10000

Det som saknas här är formvirket då jag hadde detta. För färdiga 1meters skulle skanska ha 1000kr metern inkl frakt till mig. tillkommer gör embalageavgiften så jag räknar på att det hadde kostat 35000.
 
Om du gjuter 1,5 meter så har du ett tryck som ligger på ca 40 kg per dm[sup]2[/sup] längst ner. Du måste alltså bygga en form som håller för det trycket om du ska gjuta hela höjden på en gång. Troligen kommer du dock att gjuta delar av den, kanse 2 dm höjd per gång och slipper då från trycket från betongen i vätskefas.
Du har även ett kommande jordtryck som blir lägre (eftersom jord har mindre densitet) men det kommer i alla fall bli stora krafter att ta hand om. För att undvika problem med tjälen som trycker på varje vinter så måste du ta bort all massa som har benägenhet att spränga då den fryser. Byt ut den mot dränerande lager bakom muren. Du måste även fixa dränering under muren (men den ska ju stå på berg så det gäller att få vattnet att inte stanna på ena sidan).

I ditt fall skulle jag nog satsa på en kallmur d.v.s. en mur som ej är helgjuten. En sån mur tål rörelser bättre men måste givetvis skyddas från frostsprängningar och jordtryck.

Jordtryck kan man ta hand om genom att bygga en kallmur "lutande" d.v.s. lägga stenarna med varje lager förskjutet.
 
BAS skrev:
Om du gjuter 1,5 meter så har du ett tryck som ligger på ca 40 kg per dm[sup]2[/sup] längst ner. Du måste alltså bygga en form som håller för det trycket om du ska gjuta hela höjden på en gång. Troligen kommer du dock att gjuta delar av den, kanse 2 dm höjd per gång och slipper då från trycket från betongen i vätskefas.
Du har även ett kommande jordtryck som blir lägre (eftersom jord har mindre densitet) men det kommer i alla fall bli stora krafter att ta hand om. För att undvika problem med tjälen som trycker på varje vinter så måste du ta bort all massa som har benägenhet att spränga då den fryser. Byt ut den mot dränerande lager bakom muren. Du måste även fixa dränering under muren (men den ska ju stå på berg så det gäller att få vattnet att inte stanna på ena sidan).

I ditt fall skulle jag nog satsa på en kallmur d.v.s. en mur som ej är helgjuten. En sån mur tål rörelser bättre men måste givetvis skyddas från frostsprängningar och jordtryck.

Jordtryck kan man ta hand om genom att bygga en kallmur "lutande" d.v.s. lägga stenarna med varje lager förskjutet.
Hej!

Kan du (ngn) förklara mer vad en kallmur är och hur den byggs? Jag vill bygga en mur på ca 1,5m höjd för utfyllnad av massor. Den skall byggas på ett berg, kanske är en vanlig mur med järn och cement att föredra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.