Vi ska sälja vårt hus inom kort och kommer sannolikt anlita någon av de större mäklarna på orten. Är det en viss procent som gäller och vad ligger den ungefär på? Hur mycket kan/brukar man kunna pruta? Här är det ganska dåligt utbud så jag tror mig veta att mäklarna gärna vill ha objekt att sälja.
 
2-4% beronde på vad huset förväntas säljas för. Ta hem två av dom som låyer bäst per telefon för att sedan jämnföra deras upplägg, entusiasm, erfarenhet gällande område osv osv.
 
Det kan vara bra att fråga ganska detaljerat hur de jobbar. En del mäklarfirmor har en "säljande" mäklare som tar in uppdragen, sedan kan de skicka ut helt annat folk till visningen, ibland folk man som köpare inte skulle vilja köpa ens en begagnad cykel av.

Man skall komma ihåg att mäklare är säljare, men många missförstår vad det är de säljer. En mäklare säljer inte fastigheter, han säljer uppdraget att sälja fastigheter. Dvs själva försäljningen av fastigheten är "produktion" som skall vara så billigt som möjligt, precis som i tillverkningsindustrin.
 
Jag prutade ner arvodet från 7% till 5% och detta var en bostadsrätt. Mäklare brukar ju ta ut lägre arvode på hus såklart...
Jag har fått uppfattningen att det inte verkar vara någon större skillnad på arvodet mellan olika mäklarbyråer, iaf inte efter att man förhandlat. Det som däremot gör skiljer sig är om mäklaren är engagerad eller ej. Även vilka "verktyg" som mäklaren har att tillgå spelar en stor roll... Anlitade själv en mäklare som jag träffat på diverse husvisningar och därigenom fått förtroende för. Att han sedan använde sig av proffsfotograf, annonserade i lokaltidningen och delade ut flyers i området avgjorde för mig. Kanske hade jag kunnat pressa en annan mäklare på 0,5-1% lägre arvode men efter att jag fick ett mycket bra slutpris på bostadsrätten så var jag mycket nöjd med valet av mäklare...

Min slutsats är alltså att inte bara stirra sig blind på mäklararvodet utan att istället titta på vad mäklaren erbjuder i övrigt...
 
O
Frågan är dock vad flyers ger i slutpriset.... Tror de flesta som ska köpa kollar hemnet enbart. kanske nån av de andra sajterna. Flyers tror jag de flesta slänger i papperskorgen direkt. Jag tror att mäklare gärna trycker på de tjänster de erbjuder istället för att sänka priset.

Själv kommer jag att anlita någon av de mäklare som har lågt fast pris. Eftersom jag själv tänker både fota och skriva presentationen. Har sett så mycket dåliga bilder tagna av mäklarnas sk proffsfotografer...
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Det kan vara bra att fråga ganska detaljerat hur de jobbar. En del mäklarfirmor har en "säljande" mäklare som tar in uppdragen, sedan kan de skicka ut helt annat folk till visningen, ibland folk man som köpare inte skulle vilja köpa ens en begagnad cykel av.

Man skall komma ihåg att mäklare är säljare, men många missförstår vad det är de säljer. En mäklare säljer inte fastigheter, han säljer uppdraget att sälja fastigheter. Dvs själva försäljningen av fastigheten är "produktion" som skall vara så billigt som möjligt, precis som i tillverkningsindustrin.
Ja som vanligt håller du på och skönmålar mäklarna, istället för att verkligen berätta vilka pengagalna egoister dom är ... :D :p


Jag måste säga att senaste upplägget som dom vill få igenom, att ta betalt även för misslyckat uppdrag tar verkligen priset.
Prata om en fantastisk affärsidé.
Jag tar ett uppdrag, slänger ut en annons på hemnet. Sen kan jag sitta med facebook hela dagen och veta att jag tjänar pengar vad som än händer.
q(;^;)p
Nä, ett riktigt lågvattenmärke, nu har dom helt och hållet bevisat vad dom går för.
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1607322/Maklare-vill-ta-betalt-for-osalda-objekt.html
 
Ja jag skrattade gott för mig själv när jag läste eller om det var såg på tv att de ville börja ta betalt för sånt som inte blir sålt..
Anar vi en viss panik i mäklarbranschen?
 
Odjuret skrev:
Frågan är dock vad flyers ger i slutpriset.... Tror de flesta som ska köpa kollar hemnet enbart. kanske nån av de andra sajterna. Flyers tror jag de flesta slänger i papperskorgen direkt.
Vill försto o främst informera dig om att alla inte har internet.... ;)
I mitt fall så var det nog en stor fördel med flyers då min bostadsrätt låg 50 meter från ett servicehus med hemtjänst-hub, dygnet-runt-jour samt dagaktiviterer och lunchrestaurang öppen för pensionärer. Det var en o annan åldring som kom på visningen d^_^b
Sen så äger kommunen ett antal av bostadsrätterna i föreningen där de har åldringar stationerade i satellitlägenheter. Dessa lägenheter var eftertraktade att bo i och alla fick inte möjligheten via kommunen, vilket i sin tur gjorde att de som var till salu blev extra intressanta pga närheten till servicehuset och hemtjänstservicen.

För övrigt så var det en fullkomligt galen budgivning som slutade på 42% över utgångspris. Helt chockad då det verkligen inte var ett lockpris...
 
FredrikR skrev:
Ja jag skrattade gott för mig själv när jag läste eller om det var såg på tv att de ville börja ta betalt för sånt som inte blir sålt..
Ja, inte tar jag några affärsrisker med kundens produkt på mina uppdrag. Jag får lika mycket betalt oavsett om projektet läggs ner eller blir en succé.

Ni som är anställda, får ni ingen lön om projektet ni jobbat i läggs ner?
 
Mikael_L
Snälla -MH-, kan du inte leja mig till något framtida uppdrag på din gård?

Jag lovar att försöka ordna uppgiften, vad det nu gäller, kanske lägga om ett tak, eller bygga ett nytt kök. Men jag lovar inget, det är kanske lite över min förmåga, så om det händer så lämnar jag allt. Men du får fortfarande betala.

Och dessutom, som lite lök på laxen, tar du dit en annan hantverkare sen, som fixar det jag inte klarade, så vill jag ha mer pengar, för det var ju mitt uppdrag i första hand. :D
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Precis så som du beskriver jobbar i alla fall jag, jag lovar göra mitt bästa, det är allt. Provisionsbaserad ersättning är inte alltför vanlig i Sverige. Jag förstår de som vill ha bort det, jag hade aldrig jobbat på det viset.

Du svarade aldrig på min fråga, hur får du själv ersättning?
 
Att mäklare tar betalt i procent av priset är möjligen ok så länge dom risken att helt bli utan ersättning.

I annat fall borde dom ta betalt för nedlagd tid och utgifter, typ fotografering och annonsering, plus kanske en liten bonus om försäljningspriset överstiger acceptpriset.

Det hade varit seriöst. Men givetvis inte lika lönsamt.

Annars är det ju så med bonusar att man vanligen får dem när det är lätt att sälja. När det är kärva tider och man jobbar häcken av sig för varje affär, ja då blir det inget för oss vanliga dödliga.

Mäklarna däremot vill ha en extra fallskärm när det kärvar.
 
Om vi återgår till frågan om arvodets storlek så är det få som betalat mindre än 50.000kr för en mäklarförsäljning av ett hus, och man bör försöka se till att arvodet blir en bra bit under 100.000kr. Vad sedan det är i procent av arvodet är oviktigt.

När du väljer mäklare, så börja med att gå in och titta på hur de brukar presentera sina objekt. Hur är bilderna tagna, har mäklaren feeling för att fotografera och beskriva sina objekt så som du vill att ditt hus skall presenteras? Försök också kolla lite vem som säljer din typ av hus och vem som brukar få bra betalt för dem. Med internet kan man ju luska en hel del.
 
mycke_nu skrev:
I annat fall borde dom ta betalt för nedlagd tid och utgifter, typ fotografering och annonsering, plus kanske en liten bonus om försäljningspriset överstiger acceptpriset.
Det var ju det de gnälldes över, att de skulle få betalt trots att inte huset såldes.

Annars är det ju så med bonusar att man vanligen får dem när det är lätt att sälja. När det är kärva tider och man jobbar häcken av sig för varje affär, ja då blir det inget för oss vanliga dödliga.
Nej, ni får nöja er med kanske 90-95% av ersättningen i goda tider. Snacka om rejäl fallskärm.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Du svarade aldrig på min fråga, hur får du själv ersättning?
Jag löneslavar, tar ej uppdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.