Vi ska tapetsera på ett antal treetex-väggar. Med tanke på hur löst de äldsta tapeterna satt (gissningsvis från 30-talet eller lite yngre, sen övermålade och sen övertapetserade igen) så kändes det självklart att riva ner dem. De satt helt löst under golvlisterna och lossnade utan några problem alls.
Jag undrar nu vilket grundarbete man ska göra för att kunna tapetsera på treetexen igen?
Har sett att en del rekommenderar att först måla (med linoljefärg då kanske?) och sen spackla för att undvika att limmet sugs in i treetexen när man tapetserar.

Vi vill ha kvar vår treetex, det verkar inte ha varit några problem innan förutom att tapeterna sitter dåligt fast nu. Det är bara innerväggar och det verkar inte ha blivit några sprickor från plattor som rört på sig i den tidigare tapetseringen.
Det fanns en del trådar om treetex i andra forumdelar men jag hittade ingen relevant information, många inlägg om att riva ner och skruva upp renoveringsgips istället... =(

Därför skulle jag gärna vilja ha synpunkter från någon i byggnadsvårdsforumet som har erfarenheter!
 
Jag har gjort samma sak. Resultatet ser fördjävligt ut. Trots timtal med slipning, riving och bredspackling.

Spar tid, huvudvärk och gråt varje gång ni ser resultatet. Sätt renoveringsgips direkt, spackla skarvarna och få ett bra resultat.
 
Jag har tapetserat på tretex och det ser helt perfekt ut.
Randig svart tapet så det hade synts ifall det inte blev bra :)
Detta på siporex,hålsten whatever men sten i alla fall.
 
Blindnit>> OK, bara tapetklister direkt på treetexen och sen på med tapeten då? Tog du extra mycket tapetklister eller var det precis som om du tapetserat t.ex. direkt på en gammal tapet?
 
Vi har satt upp treetex, på detta klistrat golvskyddspapp (massor av tapetklister, obs inte syntetiskt) och sedan tapeterna. Har för mig att jag rollade tapetklister flödigt på treetexen, lät det torka och fortsatte sedan. Första omgången väggar är snart 10 år sedan vi gjorde vid, och de är fortsatt fina. Har gjort en avbröstning i fönsterhöjt, målat med emulsionsfärg under och tapetserat ovanför avbröstningen. Alltså: Massor av cellulosa- eller stärkelseklister!
 
mersault skrev:
Blindnit>> OK, bara tapetklister direkt på treetexen och sen på med tapeten då? Tog du extra mycket tapetklister eller var det precis som om du tapetserat t.ex. direkt på en gammal tapet?
Detta var på gammal befintlig tapet.
 
Jag har fått lära mig att på sugande underlag skall man måla hela ytan med antingen färg eller tapetklister som får torka innan man börjar tapetsera. Sugande underlag är spackel, gips eller spånskiva, så det gäller med all säkerhet även treetex.

Erik
 
Har nyligen renoverat två rum där vi behöll tretexen. Ta bort lös tapet, slipa lätt, spackla igen hål. Måla hela ytan för att få den mindre sugande. Tapetsera. Fungerade jättebra. Ett av rummen, det svart/vita.... "är med i tråden - färg för f-n"
 
gafsan>> Fint! Målade du med linoljefärg eller något tjockare? Om det skulle räcka med att stryka en gång med vit linoljefärg innan tapetseringen vore det ju smidigt.

Å andra sidan kanske det är en bra idé att limma upp papp. Det blir ju slätt och färg kostar mer än tapetklister.
 
Vi har också tapetserat på Treetex och det har fungerat utmärkt. Vi gjorde dock som flera andra här och målade med tapetklister en gång för att mätta ytan innan vi tapetseade. Allting ser tip-top ut än så länge.
 
Avemo skrev:
Jag har fått lära mig att på sugande underlag skall man måla hela ytan med antingen färg eller tapetklister som får torka innan man börjar tapetsera. Sugande underlag är spackel, gips eller spånskiva, så det gäller med all säkerhet även treetex.

Erik
Gäller framför allt tretex. Den är väldigt porös och suger enormt. Skall man tapetsera på den är det billigast att som nämnts ovan rikligt stryka på tapetlim. Som karin_h skriver: Massor av cellulosa- eller stärkelseklister!
När man tapetserar kan man gärna blanda i en skvätt vävlim i cellulosa- eller stärkelseklistret.. Då får man en kraftigare blandning.
 
Det ena rummet strök vi med linoljefärg. Lite lyxigt kände jag så nästa rum fick bli grundat med slattar av vattenlöslig vit färg som jag ville bli av med. Det blev nästan bättre fäste för tapeterna. Det rummet tapetserades med vävlim, tapeterna var nonvoven och lite tyngre, därav mödan att få dom att sitta. De gamla tapeterna kom nästan ned av sig själva när vi rev ned dem.
 
Skulle ha rivit bort o satt gips(var bara tvungen att säga det) om ni hade tänkt att bo där ett tag.
Då är man i alla fall säker på att det gick bra.
Inte så kul om man har köpt en dyr tapet om den ramlar ner eller ser konstig/spricker ut i hörnen eller skarvar, då det är ett levande material.
I framtiden så kanske man vill måla eller dra bort tapeten igen så får ni jobba med tretexen igen.
Dessutom så är det mindre brandfarligt att ha gips än tretex(även om den isolerar lite).

MVH
/P
 
Redigerat:
Vi tog en genväg och pappspände väggarna i våra rum där det satt tretex och ett par lager tapeter på. Ett billigt, snabbt och väldigt praktiskt sätt att få ett slätt underlag redo för tapetsering utan att spackla, dra ner tapeter eller slipa något alls.
 
Låt bli gipsskivorna. Treetex har fin levande struktur som ger fina levande skuggor vid lågt solinfall, jämfört med gipsens döda yta. Treetexen har fina akustiska egenskaper jämfört med gipsen kalla eko. Vi skruvade fast treetex på cc40 reglar. Drog ett lager tapetklister (gammalt tradtitionellt) sm fick torka innan egentliga klistrandet av tapeter. De har suttit fast och inte spruckit de fyra år de nu varit uppe.
På några väggar skruvade vi upp saneringsgips för att tapetsera på, och det valet ångrar jag. Verkligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.