Satan vilken rolig tråd!

Eviljava eller vad den hette verkar vara riktigt principfast :D
 
Hantverkare brukar ju i allmänhet göra nåt jobb som i sig innebär att det skitas ner med sågspån, damm eller annat. Skorna tycker jag är det minsta problemet. Sen att höja upp elektriker till myndighetsperson under tjänsteutövning, typ polis, är tramsigt. För mig är detta ett ickeproblem - de hantverkare som kommit hem till mig har visat stor hänsyn, med skor eller utan. Sotare däremot, det är en helt annan historia...
 
Visst, ni kan be en elektriker vända vid dörren om han vägrar ta av sig skorna, men tiden och bilresan till och från er kommer ändå debiteras. Sen bara för att en elektriker har rätten på sin sida angående skyddsskor så betyder det givetvis inte att han får grisa ner hur han vill. Kunden har rätt att förvänta sig att elektrikern lämnar huset som det såg ut när han kom.
 
Jag håller med Pölze att det som egentligen räknas och i slutänden är viktigt för kunden är att hantverkaren inte ställer till med någon åverkan oavsett om arbetet sker med skor eller på annat sätt. Skulle det vara så att hantverkaren måste gå in med skor och underlaget är känsligt så kommer det sunda förnuftet in i bilden. Antingen så kräver hantverkaren av kunden att täcka alla ytor innan arbetet startar för att undvika skador eller så gör hantverkaren det själv vid behov. Att bara klampa in med leriga skor eller liknande och orsaka oreda och/eller skador är knappast särskilt smidigt och förhoppningsvis ovanligt och händer det så har jag all förståelse för att hantverkaren får skit för det om inget gjorts för att förebygga det innan.
 
En tråd som denna kan ju bara uppstå lilla Sverige. I större delen av världen är det tvärt om, det är opassande att ta av sig skorna.
 
Du kanske har helt rätt att vi svenskar är lite petiga och/eller inte är vana att ha skorna på i alla lägen:D. Har en kompis som var i USA två år och när han kom hem så klampade han glatt in med skorna oavsett hur grisiga de var utan att alls tänka på det. Jag har personligen inga synpunkter på det så länge man bara inte lämnar några bestående spår efter sig;)
 
Testa o googla

take off shoes house sweden

Så hittar du många lustiga historier
 
Jag tvivlar inte alls på vad du säger:D Men jag tar mig ändå samtidigt rätten att tycka illa om och slänga ut folk med huvudet före om de kommer på idén att behålla grisiga och smutsiga skor på när de klampar in hemma hos mig, oavsett om andra länder eller för den delen personer tycker skor innomhus är en bra idé.
 
Då får jag väl komma med en solskenshistoria :)

När sotaren kom och sotade min braskamin/plåtskorsten tog han ordentligt av sig skorna innanför dörren.
Han gjorde sitt jobb noggrant, var väl också uppe en sväng på taket.

Gick ut och hämtade sin lilla dammsugare och gjorde rent runt kaminen.

När han till slut var färdig stod jag bredvid i hallen när han tog på sig skorna.
Den hedersmannen hade till och med sig ett eget skohorn!

Hatten av för skorstensfejarmästaren! (y)

(Han var av den äldre generationen)
 
W
eviljava skrev:
Glufsglufs skrev:
Det är upp till elektrikern om han tar av sig skorna eller inte, inte kunden. QUOTE]

Ehhh?? ...och vem är det som anlitat elektrikern?
Är han/hon inte villig att ta av sig skorna är det bara att vända vid dörren. Så förbaskat svårt är det inte att få tag på en ny elektriker.

(håller dock med tidigare skribent om att skoskydd kan vara en bra lösning)

Att montera en strömbrytare inomhus på en plastmatta (eller liknande) kräver knappast gummisula.
Jepp och du kommer bli debiterad en del tid så elektrikern går inte back iaf, snarare tvärtom.

var under ett rotarbete med om de flera gånger. Boende kommer på att vi inte får ha skorna på i lgh.
Oftast då man hunnit rivit lite el.
oftast är dessa personer riktigt otrevlig och vägrar lyssna och förstå varför man måste ha skor på sig. Dock har man ju alltid trumfkortet. "Skor på eller ingen el i lgh"
 
wago33 skrev:
oftast är dessa personer riktigt otrevlig och vägrar lyssna och förstå varför man måste ha skor på sig.
Ursäkta en oinsatt. Varför måste man ha skor på sig?
 
Nyfniken skrev:
Ursäkta en oinsatt. Varför måste man ha skor på sig?
För att en riktig karl inte visar sig offentligt i strumpsockorna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Lägg en gammal klammer eller ett vägguttag på golvet och trampa på så får du se...
Småjobb i "möblerade rum" gjorde jag utan skor när jag var elmoj, var det renoveringsjobb var det skor på.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
W
Ställ dig på en stege utan skor eller kliv på ngt otrevligt i strumpor. Plus att man blir isolerad.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
C
Fotografen skrev:
Lägg en gammal klammer eller ett vägguttag på golvet och trampa på så får du se...
Exakt, skor måste vara på så att man inte skadar sig när man trampar på allt skräp man spridit ut över hela golvet. (y)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.