Hej hej.. Ny på forumet så jag hoppas ni är snälla med mig! :)

Men jag och sambon har nu en tid börjat fundera kring husbygge eller husköp. Men vi vet faktiskt inte hur ekonomin ska gå ihop.

Sambons föräldrar har en gård med 3 ha mark och där planerar vi att bygga ett hus. Ett mindre hus på ca 75 kvm. Tomten ''får'' vi. Vi har inte räknat på kostnaden men det lär hamna runt miljonen till 1,2 tror vi.

Som det ser ut idag så har båda vi två ett var sitt privatlån sedan innan vi blev tillsammans. Han på sin bil för ca 150 000kr och jag på häst och transport samt en bil som sålts med värdeminskning på ca 100 000kr. Sparandet har hästens och hundens skador och bilens upprepade svindyra reparationer ätit upp. Så sparandet idag ligger på ynka 10 000kr ca :(

Våra löner efter skatt ligger på totalt 33 000kr plus fri drivmedel. Vi är 26 år gamla om det spelar någon roll.

Alltså vi mår skitdåliga över hur vi ska lösa den här situationen och hur fasen har man råd att lösa allt? Att betala tillbaka lånen snabbare än vi gör går tyvärr ej och det kommer väl ta några år. Att sälja bilen känns inte bra då vi lagt ner oerhörda summor på att reparera den. Skulle gå med sådan förlust att det inte är sant. Att sälja hästen känns inte roligt det heller då det är det enda som håller mig levande och frisk. Behöver verkligen den.
Och med dessa lån har vi bara marginal att spara 2000kr i månaden och det suger ju om man tänkt spara till en kontantinsats på 150 000kr.

Vi har kollat på allternativet att ta ett blancolån för att lösa kontantinsatsen men vi har fan inte råd att stå med 3 blancolån och ett bolån första åren.

Ett annat alternativ är att flytta till en ''lägenhet'' i sambons föräldrars hus några år och leva billigt och spara utav bara den. Men att spara 5-7 000kr i månaden kommer ju ändå ta iafl minst 2 år och dessutom bo under samma tak som hans föräldrar i tre år :x

Eller sälja det vi har, bli av med lånen och på så sätt spara dessa 5-7000kr i månaden i några år.

Eller första alternativet att fortsätta betala av lånen under flera år och sedan spara till kontantinsatsen. Då är husbygget nog 7 år bort.

Men inget av det känns bra. Finns det några andra bra sätt? Har kontaktat banken för att få tid för rådgivning. Vi har ingen aning hur bolånen funkar, hur husbygge funkar med kreditering och hur man ska lägga upp ekonomin för att ens FÅ låna.

Men allt känns så jäkla långt borta eller som väldigt stor uppoffringar. Men man kanske måste offra ''allt'' för att ha råd att flytta till hus? Men just nu känns det bara så jäkla onödigt att så å betala 6000kr i månaden på en hyra man inte får något alls för!!

Ekonomi är dödande för livsglädjen sådana här gånger.

Vad har ni för tips och råd och hur bör man ställa sig i dessa lägen? Antar att det bara är att inställa sig på att offra antingen vansinnet och bo hos svärföräldrarna, sälja det jag håller mest kärt (jaja efter familj och sambo då - men min livskvalité och det enda jag gillar att göra) eller att insikta sig på att genomföra husköp eller bygge om 7 år eller senare. :(

Men jag fattar inte, hur FAN har alla andra med samma skitlöner som vi har råd med dyra hus, sprojlans nya bilar, hästtrailers, hästar, stall osv osv.. Jag får inte ekvationen att gå ihop. För jag känner mig som världens sämsta jäkla fattiglapp som inte kan ha nånting!!
 
Redigerat:
Ska man in på husmarknaden så behövs det kapital. Nu verkar ni ha valt lägga enat kapital på hästar o bilar istf hus.
Kan ni dra ner dessa skulder så har ni tagit ett första steg.
6000 i hyra täcker i stort sätt månadskostnaden för ett mindre hus på landet så detta kommer ni att klara.

An ni lagt massa pengar på bilen i reparationer har inget med värdet att göra, det är driftskostnader. Bättre att hitta en billigare bil både kapitalmässigt och driftsmässigt.

Att bygga hus på svärföräldrarnas tomt är riskfyllt, vad händer när ni separerar eller flyttar?
 
Det är tyvärr så att man har inte råd med allt. Hund, häst, trailer, två bilar och inte särskilt höga löner gör att det är svårt att spara. Och går ni till banken kommer de fråga om sådant som hur säkra era jobb är, och kanske om det finns planer på barn.

Gör en variant av Lyxfällans budgettavla och se vart pengarna tar vägen, och sedan får ni väl fundera över om det ni gör nu med pengarna är värt att inte kunna bygga ett hus.

Och att bygga på svärföräldrarnas mark kan bli jobbigt om förhållandet inte håller. Och att bygga ett litet hus där kan också bli jobbigt om man vill ha barn. Och ett hus i Jämtland kan det vara svårt att sälja för samma pengar som man byggde för. Har ni kanske funderat på att köpa ett befintligt hus istället?
 
Det låter verkligen som ett högriskprojekt. Bygga en liten stuga på svärföräldrarnas gård, i Jämtland. Går den över huvud taget att sälja om det blir aktuellt? Ett samboförhållande med ansträngd ekonomi, det är heller ingen högoddsare vad gäller beständighet. Tänk på hur ni ska dela upp saker och ting vid bodelningen innan ni sätter igång projektet.
 
Huskalkylen beror på var ni får en gratis tomt. Är det vid Frösö kyrka eller runt Torvalla, nära bron på annersia mfl ställen kan kalkylen gå ihop. Värdet då på nybygget kan då överstiga byggkostnaden pga attraktiv tomt utan kostnad. Då kan ni troligen bygga med tomten som insats även om jag hade rekommenderat att bygga framtidssäkert (för barn) med större hus på 120-150 kvm i alla fall. Eventuellt bygga med oinredd övervåning i alla fall.

Är det istället tomt i Lit, Ragunda, Bräcke mfl kommuner så är nybygge i det närmaste obefintligt då kalkylen blir hopplös. En villa som kostat 2 miljoner att bygga värderas till 1 miljon och lån på max 85 % av detta men pga glesbygd endast 75 %. Så i slutändan kan kontantinsatsen bli över halva byggkostnaden.

Varenda av våra återuppbyggnader i jämtlands glesbygd har blivit värderad under halva kostnaden (bygger ett par villor/år).

Bygger ni 75 kvm för 1 miljon i en billig kommun bör ni räkna med värdering på 600 000 kr kanske och kontantinsats på ca 490 000 kr tyvärr.

Håller i övrigt med andra att ni bör överväga om ni verkligen ska bygga på samma tomt.
 
Okej. Jag förstår hus ni menar. Och jag funderar verkligen mycket på det där att bygga på deras tomt. Vänder och vrider.

Meningen med bygget av huset är att vi ska bo i huset i några år. Når vi får barn ska vi byta med svärföräldrarna så de tar det lilla huset som vi bygger och vi tar över hela gården och flyttar in i stora huset. Så vi bygger egentligen det lilla huset åt dem och sedan får de bo i det lilla huset och vi kvittar ut gården med då två riktiga hus (det stora på 5-6 rum och kök och riktigt välhållet) jordbruksfastighet. Så att vi bygger det lilla huset åt dem gör att vi får hela gården med alla byggnader bara de får det lilla huset att bo i tills de går bort. De går strax i pension..

Så att vi bygger det lilla huset för 1 milj gör att vi får en gård som idag är taxerad till 2 miljoner och då blir det ju plus den nya byggnaden som kommer att räknas in i gården.

Vet inte om det förändrar läget? Det handlar om dvärsätt så det är ju inte nåt högatraktivt område så.

Vi har räknat och bolånet klarar vi med dagens kostnader. Men inte med ett extra handpenningslån.
Men det lär ju bli så att vi får vänta tills vi betalt av våra lån och då kan låna till handpenngningslånet om man inte vill vänta flera år till och spara. Det börjar bara kännas så jäkla tråkigt att bo i lägenhet och se pengarna försvinna.

Dessutom försvinner det mycket pengar till stalkostnad på hästen så meningen är ju att bygga stall och få amortera stallkostnaden istället för att ge bort dem till andra.
 
Njae det förändrar inte läget såtillvida att ni inte kan uppvisa gården som säkerhet eftersom ni inte är lagfarna ägare.

Är gården obelånad och ni har tillräckligt bra relation med svärföräldrarna så skulle ni eventuellt kunna lösa det genom antingen att de tar lån med fastigheten som säkerhet och ni betalar lånekostnaden tills ni har kreditvärdighet eller tills värderingen är sådan att lånet kan skrivas över i erat namn. Alternativt att de redan idag skänker fastigheten till er om den är obelånad och ni i erat namn lånar upp för nybygget på den.

Oavsett hur så bör vettiga avtal skrivas av en kunnig fastighetsrättsjurist. Eventuellt samboavtal som reglerar fastigheten som enskild eller gemensam och fördelning av insats kontra eventuell utdelning vid ev försäljning eller separation.

Dvärsätt är ett mellanting, tomtvärdet är inte superhögt men å andra sidan är inte husvärdena katastrofala (jämför med Bispgården mfl) så ett billigt/prisvärt nybygge kan ligga nära marknadsvärdet.

Ni får diskutera med eran bank men främst med varandra och föräldrarna
 
Nominous skrev:
Vi har räknat och bolånet klarar vi med dagens kostnader.
Det räcker inte. Man måste ha marginal för ev. högre kostnader. Kostnadsläget
är inte statiskt.
 
Hmm okej.. Ja killens pappa har pratat nåt om att de skulle kunna ta lånet i deras namn och att det sedan skrivs över vid senare tillfälle. De verkar ställa upp på de flesta alternativ.

Allt kommer att skötas via jurist helt klart så det blir rätt. Det är både jag, sambo och hans föräldrar väldigt noga med! Jag vill bara börja luska för att se vad det finns för alternativ hur man löser en sånhär situation med boende och byggen. Det blir ju lite annorlunda än att bara köpa en villa.
 
Om ni blandar in svärföräldrarna så får ni inte vara blåögda utan beskriv för er själva och svärföräldrarna om hur ni skall hantera en förändrad familjerelation (separation, sjukdom, svärföräldrarna separerar, svärföräldrarna vill sälja gården osv osv)
Finns det dessutom andra arvingar hos dina svärföräldrar så gör det inte heller saken lättare.
 
Det är ju svärföräldrarna som bestämt vill att vi ska ärva gården. Sambon vill det väldigt gärna med. Hans bröder är 10 år äldre än honom och har båda två redan familj och varsitt hus. Så gården är inte intressant för fem öre för dem, de vill bara att den skall stanna i släkten. Om vi köper gården för en billig peng så ska vi lösa ut dem så de ej bli lottlösa är det tänkt. Men de har inget som helst intresse av att ta över gården!! Och föräldrarna kommer aldrig att sälja då det är en gård som funnit i generationer i den släkten. Så det är inte pengarna som är viktig, utan att gården stannar i släkten. :)
 
Och dem börjar ju närma sig pensionsålder (båda över 60 år) och vill ha ett mindre hus och slippa skotta snö till förbannelse och klippa allt grän inom en snar framtid.

Det första alternativet var att vi ska köpa gården till ett bra pris och minus sambons arvedel. Och föräldrarna hitta en mindre stuga i närheten som de vill bo i. Men efter lite om och men har vi börjat fundera på om de inte ska sätta upp den där stugan på marken som tillhör gården så blir det ännu billigare för oss att köpa lös gården eftersom de kommer att ''köpa'' en del av rätten att bo där eller hur man ska säga..
 
Mikael_L
Nominous skrev:
Det är ju svärföräldrarna som bestämt vill att vi ska ärva gården. Sambon vill det väldigt gärna med. Hans bröder är 10 år äldre än honom och har båda två redan familj och varsitt hus. Så gården är inte intressant för fem öre för dem, de vill bara att den skall stanna i släkten. Om vi köper gården för en billig peng så ska vi lösa ut dem så de ej bli lottlösa är det tänkt. Men de har inget som helst intresse av att ta över gården!! Och föräldrarna kommer aldrig att sälja då det är en gård som funnit i generationer i den släkten. Så det är inte pengarna som är viktig, utan att gården stannar i släkten. :)
Ja det är märkligt vad just sådana här saker och åsikter har en tendens att ändra sig snabbt ibland.
Gör jobbet ordentligt, nu med en gång, dvs lufta alla åsikter och tyckanden ordentligt samt skriv de rätta dokumenten.

Välkommen till forumet förresten ... :)
 
Sätt dig ner och gör en lista på alla utgifter ni haft under 2011, spara ner era kontoutdrag från internetbankerna för senaste året och dela upp utgifterna i lämpliga kategorier i excel.

Utgiftssidan:
Sälj bilarna och köp två billiga bilar för 5000/st, från -81 eller tidigare så är de skattebefriade och kostar endast bränsle + trafikförsäkning.

Se till att bo riktigt billigt ett par år, hyr en liten mysig lägenhet (men inte hos föräldrarna!). Unna er kött och fisk en gång i veckan, men laga riktigt god och billig vegetarisk mat där emellan. Håll koll på utgifterna och snåla :)

Minimerar ni de fasta kostnaderna och drar ner på slarvutgifterna kan ni lätt spara 10.000 i månaden.

Intäktssidan:
Ta ett extrajobb, eller två. Te.x. kan ni jobba extra på ett cafe eller på krogen på helgerna. Eller starta ett litet företag så ni får extrainkomster den vägen. Om du har häst kanske du kan ge ridlektioner och förena nytta med nöje? Jobbar ni varannan helg eller ett par kvällar i veckan får ni lätt in 10.000 extra i månaden. Får du eller din sambo snurr på en egen firma blir det givetvis betydligt mer!

Kombinerar ni förslagen ovan, går ni från i nuläget 31.000 i utgifter och 2.000 i sparande per månad, till 21.000 i utgifter och 22.000 i sparande per månad. Det blir en halv miljon på två år.

Gör ni en ordentlig uppryckning av er ekonomi nu, offrar lite bekvämlighet och jobbar hårt, så kommer ni ha en helt annan situation redan om ett par år.
 
Nominous skrev:
Så det är inte pengarna som är viktig, utan att gården stannar i släkten.
Sådana tankar ledde min morfar till att göra transaktioner som i slutändan ledde till livslång ovänskap mellan barnen, och gården stannade ändå inte i släkten (såldes några år efter hans död).

För övrigt har ni båda köpt alldeles för dyra bilar. Du skriver själv att du "kastat bort" 100 000:- i form av värdeminskning på en bil som nu är såld. För en dyr bil är värdeminskningen löjligt stor. Undvik att låna till bilköp. Köp en billig bil utan lån, gärna så billig att det räcker med enbart trafikförsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.