Jag tänkte tillverka lite "lister".
En som är 6x11mm och en som skall vara 21x17mm.
Problemet är att jag varken äger en fräs eller en bordsåg.
Jag funderar på att skaffa ett mastercut 2000 som jag kan montera cirkelsågen i och använda som bordsåg och sen slipa dem till önskad finish. Då skulle jag även kunna använda det som fräsbord om jag senare införskaffar en fräs.
Jag har ont om plats och vill inte lägga alltför mycket pengar.
Är intresserad av synpunkter på mina funderingar samt om det finns något annat smidigt sätt att tillverka lister.
 
Jag skulle se mig om efter en liten bandsåg för så små lister.
Både farligt och oekonomiskt att använda cirkelsåg till så små dimensioner.
Det går ju att hitta rätt stabila små bandsågar för runt 1500:- :)
 
BjörnBygg skrev:
Jag skulle se mig om efter en liten bandsåg för så små lister.
Både farligt och oekonomiskt att använda cirkelsåg till så små dimensioner.
Det går ju att hitta rätt stabila små bandsågar för runt 1500:- :)
Bandsåg har jag aldrig använt, men skulle säkert kunna vara ett alternativ.
Problemet jag ser med en bandsåg är att den inte är så flyttbar.

Varför är det farligt att använda cirkelsåg till små diensioner?
 
Ingen större fara _om_ man sågar dem på rätt sätt.
11x6 mm, då får du först ta fram ämnen som är 11 mm tjocka, sen klyver du fram 6 mm remsor från dessa.
Kan vara lämpligt att ha "zero-insert" till sågen, dvs se till så att bara klinga och klyvkniv sticker upp genom t ex en skiva MDF, sen givetvis skydd på, påskjutare och skyddsglasögon.

Risken med så tunna ämnen är att om man gör dem av t ex fur och det finns en kvist så smäller de av och kastas tillbaka i värsta fall.

/Kent
 
sblixten skrev:
Bandsåg har jag aldrig använt, men skulle säkert kunna vara ett alternativ.
Problemet jag ser med en bandsåg är att den inte är så flyttbar.

Varför är det farligt att använda cirkelsåg till små diensioner?
Har själv varit med om att smala bitar fastnar mellan klingan och anhållet så dem smätter upp.
Men jag föredrar bandsågen framförallt eftersom den bara tar ngn mm av materialet medan cirkelsågen förvandlar 2,5-3mm av materialet till spån;)
 
BjörnBygg skrev:
Har själv varit med om att smala bitar fastnar mellan klingan och anhållet så dem smätter upp.
Men jag föredrar bandsågen framförallt eftersom den bara tar ngn mm av materialet medan cirkelsågen förvandlar 2,5-3mm av materialet till spån;)
Men efter cirkelsågen har du en slät fin och användbar 6*11. Efter bandsågen om du inte har en bred resaw, så har du något som måste efterbearbetas.

--- Mats ---
 
sblixten, vad har du att utgå ifrån? Är det något som bara är lite större än det du önskar i storlek, eller har du en hel stam?
 
Tackar för svaren.
Det jag har att utgå ifrån är det jag hittar här hemma;)
Sist jag gjorde lister av denna typ var det av gamla fönsterbrädor, men då hade jag tillgång till både klyvsåg, planslip och fräs.
Enklast blir egentligen att åka iväg med virket till där jag kan låna dessa maskiner, men grejen är att jag vill kunna göra detta hemma:cool:
Eftersom jag har begränsat med plats och pengar så funderar jag på vilka verktyg jag behöver för detta och som är mest användbara för annat också.
Då tror jag att cirkelsågen monterad i ett "maskinbord" är en bra lösning?
Och nästa fråga blir då om wolfcrafts bord skulle duga? T.ex. flexar anhållet för mycket?
Om jag istället bygger ett eget maskinbord så är jag rädd att det inte blir lika lätt att flytta och stuva undan. Tredje lösningen som jag ser det är att offra platsen för en bordcirkel, men kanske det är en bandsåg jag skall ha istället:S
 
Nja en bandsåg är nog inte första handsval för det blir väldigt mycket efterarbete på listerna. Och har man inte en planhyvel tex så har man jobb framför sig blir till att handhyvla och är det många lister kan det bli tidsövande.

Jag vet att det inte alls är svårt att såga såga den storleken på lister i en såg. Man får helt enkelt använda sig av flera fjäder/finger anhåll monterat på bordet och hela tiden ha konstant matning på matrealet

Pär
 
Redigerat:
Jag hade åkt till ett snickeri och beställt listerna istället.
 
Jag skaffade en styrskena till cirkelsågen.
Det fungerar i nödfall även om det blir mycket jobb att rigga upp det(spänna fast allt och få skenan plant) innan jag kan såga.
 
Jag skrev lite om detta i nedan tråd, wolfcraft bord med såg under och mycket "lister" blev det.


http://www.byggahus.se/showthread.php?p=1406718

Att såga lister med skena är nog inte rätt väg. Har en Makita sänksåg men tanken att använda den även för mina grövre klyvningar fanns aldrig. För mycket jobb för att få det i samma bredd.

Skulle du göra det i alla fall, bygg en rigg med skenan hängande uppallad i ändorna och mothåll så att du kan skjuta materialet under skenan mot mothållet, klyv, skjut in igen etc.
 
Redigerat:
TeroM skrev:
Jag skrev lite om detta i nedan tråd, wolfcraft bord med såg under och mycket "lister" blev det.


[länk]

Att såga lister med skena är nog inte rätt väg. Har en Makita sänksåg men tanken att använda den även för mina grövre klyvningar fanns aldrig. För mycket jobb för att få det i samma bredd.

Skulle du göra det i alla fall, bygg en rigg med skenan hängande uppallad i ändorna och mothåll så att du kan skjuta materialet under skenan mot mothållet, klyv, skjut in igen etc.
Jag har funderat på att göra ungefär som du beskriver, men istället för att skjuta materialet så spänner jag fast det och skjuter sågen på skenan. Jag har dock inte provat i praktiken ännu, så ditt sätt kanske är smidigare.
Annars verkar wolfcraft-bordet fungerat bra för dig. Är det smidigt att plocka fram samt stuva ihop och ställa undan?
 
Bordet är väl inte det stadigaste men har man inte plats så har man inte :(

Den är lätt att fälla ihop, bara lossa på två hantag så fälls den ihop, går även att fälla ihop utan att ta bort sågen under. Den blir hyfsat platt, ungefär som en B&D WorkMate 425 men rätt lång, ~150cm.

Fräsen är enkel att fästa under bordet med men plåten kunde varit lite tjockare. När jag skruvar fast fräsen som är en stor tung Makita, "hänger" plåten lite (< 1 mm) vid fräsen vilket gör att fräsdjupet blir svårt att få exakt. Kommer att göra en separat platta för fräsen och fälla in den i trä delen av wolfcraft bordet istället med även fördelen att det går att ha både sågen och fräsen monterade samtidigt.

Innan jag bytte klyvanhållet tvingade jag fast en kloss bakom original anhållet för att hålla den rak då den är i klenaste slaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.