Jag tittar på ett hus med en gäststuga därtill, men tyvärr är där inget badrum i gäststugan. Jag skulle minimum vilja ha insatt en toalettstol, och jag undrar vad det skulle kosta mig ( det är ett kommunalt avlopp ) att dra ifrån storstugan mellan tummen och pekfingret?

Det handlar kanske om 20 meter ifrån storstugans badrum till gästugans tilltänkta toalett. Om jag kommer upp i summor uppåt 100tkr och över ( vilket jag misstänker ), så får jag köra på nåt annat vis.
 
Jag gjorde en sån installation för 2 år sedan.
Kommunen ville ha bygganmälan (inte bygglov) och en fast anslutningsavgift om 10.000kr plus en fast årlig avgift om ca 900kr eftersom ingen vattenmätare installerades.
Min gäststuga ligger lägre än det kommunala avloppet så det fick bli en avloppspump för ca 30.000kr.
Grävning rörinstallation och ett lite badrum med toalett, dusch, tvättställ och varmvattenberedare gick på ca 50.000kr. Totalt alltså en kostnad av ca 100.000kr - men det var värt pengarna tycker jag.
Ett tag funderade jag på alternativ i form av mulltoa och likande men man trots allt ha tillgång till vatten på en toalett och dessutom var jag inte intresserad av att hantera sk*ten efter gästerna.
Hoppas att det kan ge dig en uppfattning om kostnader, och välkommen till byggahus.
 
  • Gilla
Dali78
  • Laddar…
Det där var bra mycket billigare än jag trodde. Ett litet enkelt badrum ( alltså med ytbeläggning också? ) installerat för 100tkr? Kanske att man slipper den där avloppspumpen också?
 
Hemmakatten
Man måste alltid ha tillstånd från kommunen om man installerar en vattentoa till. Detsamma gäller om du skulle vilja installera vatten eller ett litet pentry eller en dusch. Att det skulle kosta 10' i anslutningsavgift + en ökad årlig avgift låter mycket. En granne till oss gjorde ungefär liknande som du vill göra. Tror att detblev betydligt billigare. men det kan naturligtvis skilja från kommun till kommun.

Ett enkelt badrum i en gäststuga skulle jag bygga "enkelt". För det första skulle jag installera en duschkabin vilket gör att de flesta framtida fuktproblemen försvinner. jag skulle lägga en plastmatta på golvet och se till att avloppet från duschkabinen blev fackmannamässigt utförd. Väggarna skulle jag inte kosta på våtrumsspärr mm.utan ha våtrumstapet eller målade väggar. Det är trots allt bara en gäststuga.som inte kommer att användas dagligen året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.