Tack för tippsen. Jag kanske var lite tidig att döma ut maskinen. Jag ska prova annan skruv också och se om det blir skillnad. Jag tyckte skruven var i billigaste laget.

Jag tycker att ganska många maskiner kräver ett visst mått av tillvänjning innan man får in snitsen. Några bra exempel är gipsskruvdragaren och Multimastern.
Ja, första gångerna man skulle såga med Fein Multimaster så stod bladet stilla och maskinen vibrerade. Jag har tydliga minnen av att det gick sågblad och det blev många okristerliga ord innan jag fick det rätt.
 
Själv provat billig skruv från Axminster, Proffsvarianter från Essve och även Makitas egna skruv avsedd för automaten och måste väl få säga att jag inte upplever någon som helst skillnad...
Jag köpte 12.000 skruv när jag handlade maskinen och fyllt på med kanske 5 askar efter det, så det har snurrat ca 13-14.000 skruv och jag har precis bytt bitsen som var lite slitet! Det anser jag vara fina grejjer...
 
Kört mycket Fischer-skruv köpt på K-rauta, den tycker jag är bättre än essves faktiskt. Fischers är svartfosfaterad och greppar lite bättre tycker jag.
 
Aerfast skruven är riktigt bra, vi har använt över 20000stnutan problem, iof med en annat märke på automaten.
 
Har beställt en makita 18v automat pga att den fick bäst i test (DMH) samt att jag redan har ett gäng 18v maskiner så batteriparken inte vehöver bytas. Körde hiltis och makitas automater på ett bygge och upplevde faktiskt makitan som den bättre. Får se om jag blir nöjd.
 
Innan man får in tekniken så undrar man varför man köpte maskinen. Men sen är den underbar.

Ett tips som jag tycker funkar bra är att köra med halva band. För annars kanske det vrider sig och fastnar så det inte matar fram.
 
Det är ju som med alla verktyg, att det är en viss inlärning innan man lärt sig använda dem effektivt.

Jag tycker skruvautomaterna är besvärliga i de att man måste trycka helt rakt med dem, så när man skruvar tex uppe vid taket är de svåra att manövrera. En annan sak jag retar mig på är att ibland trasslar bandet sig så pass att jag måste demontera bitar av maskinen för att reda upp det. Om man då tittar på hur lång tid det här plockandet tar, så hade det gått snabbare att köra med skruvdragaren från början.

Om man aldrig använt skruvautomat innan, så lönar det sig absolut inte att skaffa en för att gipsa ett enstaka rum. Tveksamt om det ens lönar sig för att gipsa ett helt hus. Själva skruvandet av gipsen tar ju faktiskt inte särskilt lång tid i sammanhanget. Men när de ser att Timell och hans pojkar kör med sina skruvautomater, så tror nybörjaren att en sådan MÅSTE man ha.
 
Jag har kört båda 18volts variaterna. Skruvdjupet har jag inte haft problem med. Däremot händer det alldeles för ofta att skruv fastnar inne i dragaren för att dom missar hålet. Och jo, dragaren är rätt inställt för skruvlängden. Har provat olika fabrikat på skruv, nu senast fischer, samma problem.
 
Har en Senco 14V skruvautomat, och den kräver absolut ett visst handlag annars går skruven snett. Djupet blir alltid det samma.

Laddmekanismen började kärva efter ett tag, men det löste sig med rengöring.

Skulle inte vilja vara utan automaten, guld värt när man jobbar själv och ibland endast har en hand fri. Det går även otroligt fort att skruva när man väl får till det.

Har funderat på att sälja den nu när gipsningen är klar, men som sagt..
 
Efter att ha fått in den rätta tekniken då är en automat överlägsen manuell skruvning. Jag tar alltid fram min automat om jag ska upp med mer än en skiva (ca 50 skruvar).

Att banden skulle trassla sig har jag aldrig upplevt som ett problem.


/Vojma
 
Men när de ser att Timell och hans pojkar kör med sina skruvautomater, så tror nybörjaren att en sådan MÅSTE man ha.
Flest maskiner vinner! Det är väl det livet går ut på? :D
 
P
Nu var det gips TS skulle skruva men jag hade ett problem ibörjan som gjorde att jag inte fattade varför skruvarna inte ville gå i. Jag skulle först skruva OSB skivor och sen utan på det gips och detta i metallreglar. Jag hade köpt på inrådan från byggvaruhuset essve skruv för metallregel och två olika längder (30 & 40)...
Det tog en skiva eller två innan jag fattade att det måste vara något fel. Jag tog tillbaka och frågade... Den tredje jag pratade med kunde på 2 röda säga vad som vad fel.
Men dom hade givit mig fel skruv för OSB. Att skruva gips skruv i OSB funkar inte. Huvudet är för platt.
Så efter skruv byta så funkade det UA....
 
Att säga att det inte funkar 'r att ta i lite i överkant. Det funkar men det går bättre med därför avsedd skruv.

Jag har själv skruvat åtskilliga OSB-skivor med gipsskruv och jag brukar bara sätta djupstoppet lite djupare så går det bra (bättre).
 
Kanske beror på vilken gipsskruv man använder, jag kan absolut inte skruva OSB med Senco's gipsskruv.

Beträffande Senco skulle jag fö absolut rekommendera att köpa maskinerna utomlands om man har möjlighet. Min kostar ca 4000 i Sverige och (kostade) ca $150 i USA.
 
Varför ska man skruva snett? Förutom att jag skruvat gips med min så har jag även dragit golvspån, osb, ytterpanel, råspont, läktat.

Och som sagt, perfekt när man jobbar själv och har bara den ena handen ledig.

Sedan köper jag bara skruv på band nu, enklare att fiska fram den istället för att gräva i fickan efter skruv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.