Taklampa, fast installation. Ojordad miljö, ingen jord i kabeln. Visst måste man ha dubbelisolerad armatur då?

Lite trött nu så jag dubbelkollar. ;)
 
Nej, klass I-apparater är tillåtna i en ojordad miljö.
 
Klass I? Hur ser man att det ä Klass I? Är det det "vanliga" med jordanslutning?
 
Vanliga jordade armaturer får anslutas utan jord i en torr ojordad miljö inomhus. Om det inte står i armaturens installstionsanisning att den måste anslutas till jord.
 
jag tror att han menar utrustning som inte är dubbelisolerad, jag har ibland sett att dubbelisolering kallas för klass 2 isolering.

Fallet där din lampa skulle ha haft krav på sig att vara dubbelisolerad, är om du kopplar in en ojordad lampa i jordad miljö, då måste den vara dubbelisolerad.
 
Klass 0: Apparater i metall med enkelisolering mot L-N och som är ojordade. Numera förbjudna.
Klass I: Apparater i metall med enkelisolering mot L-N och som är jordade. Får användas i isolerad miljö, eller i skyddsjordad miljö fast bara om jorden ansluts.
Klass II: Dubbelisolerad apparat. Får användas överallt.
Klass III: SELV, lågvoltsapparater.
 
Okej, tack Bo och ni andra. Tror jag fått koll på läget. :)
 
Obs att förbudet mot klass 0 verkar inte gälla retroaktivt, däremot blir det i praktiken ändå förbud i moderna elinstallationer eftersom ojordade uttag inte längre förekommer i moderna installationer.
 
Lånar tråden då min fråga berör detta ämne. Ska sätta upp utanpåliggande halogenspottar i badrumstaket. Spotten heter bromölla och är av porslin IP23, den har två anslutningsskruvar alltså ingen för jord. Ska dra fram FK i elrören till spottarna och undrar om det är någon mening med att dra fram jord, eller om det räcker med tändtråd och nolla?
 
Redigerat:
Dra fram jord iallafall, kan behövas i framtiden.
 
Jo, det är sant men kopplingsdosan kommer bli lite trång. Men jord till spottarna blir det 24 tåtar och skippar man jord till spottarna blir det "endast" 21 tåtar. Om det är ett krav på att jord måste fram så dras jord givetvis fram, men om det inte är ett krav så utelämnas jord för lite mer utrymme i kopplingsdosan.
 
Det är inget krav så känner du dig bekvämare utan jord av det skälet så skippa den. Om och när det blir aktuellt får man dra i den då.
 
Tackar, då får det bli utan jord tills vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.