De kommer och börjar med grunden nästa vecka och vi har fått undan alla träd utom en jäkla dubbelbjörk (se bifogad bild).
De som skulle ta ner den vågar inte eftersom de är rädda att den ska tippa över grannens hus :(
Det börjar bli lite ont om tid kan man lungt säga, och jag ringde och snackade med byggaren som ska göra grunden åt oss, han sa att de förmodligen kunde ta och dra ner den med grävaren. De börjar med att lyfta upp en kille i skopan som sedan får dra en kätting eller dylikt runt träden och sen drar de helt sonika omkull hela härligheten samtidigt som någon får stå och såga.
Det som gör mig lite orolig är ordet "förmodligen", vad fasen gör man om de inte får ner trädet/en? Vems försäkring är det som gäller om det går åt fanders & trädet faller ner över grannens hus? Måste vi teckna en specialförsäkring för det här osv?
 
  • panorama01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med grävaren på plats så kan ni fälla björken helt säkert, utan att riskera grannens hus! Björken har ingen chans mot en grävare :)
 
Jag hoppas verkligen det. Vi ville egentligen ha den kvar, men garaget & björken tävlar tyvärr om samma yta. :'(
Men det blir fin björkved av den så lite nöje får vi nog ut av den. Även om vi redan har "lite" ved liggandes ;)

 
För att vara säker kan man ta dit en (lokal) trädfällare som fäller björken snabbt och säkert (och som har försäkring....)
 
Frö någraq år sedan visade dom en heminspelad video på TV, från en trädfällning i ett villakvarter i USA.

Dom hade en stor mobilkran som "höll" i en jättegren som sågades av. Inför kameran så föll påde gren och mobilkran rakt över huset.
 
Borta! :)
Han tog grävmaskin o tryckte den nedåt tomten sen sågade han upp dem i 3m bitar. Så nu har jag en stor hög träd att släpa runt med igen. :p
 
  • bjork.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.