Hej! Jag har garage/förråd ihop byggt med huset, jag kan gå in i förråd/garaget inifrån huset. Där sitter bara en vanlig innerdörr emellan.Jag har vedpanna i förrådet och undrar om någon vet om det behövs en branddörr emellan huset och garage/förrådet. :surprised:
 
Pannrummet ska vara inredd i en brandcell och följdaktligen ska det ska vara en branddörr in till bostaden. Detta för att man ska få mer tid att evakuera vid en brand.

Detta fick jag erfara för några veckor sedan då det genomfördes en brandinspektion hemma hos mig.

 
Håkan skrev:
Hej! Jag har garage/förråd ihop byggt med huset, jag kan gå in i förråd/garaget inifrån huset. Där sitter bara en vanlig innerdörr emellan.Jag har vedpanna i förrådet och undrar om någon vet om det behövs en branddörr emellan huset och garage/förrådet. :surprised:
Jag har också bygt så, och sotaren var till mig idag och talade om att jag måste ha en "luftsluss" i mellan garaget och pannrumet (alltså 2 dörrar) Men förstår inte vitsen då jag känner flera som bara har en dörr mellan garaget och pannrummet
 
Mitt tips är att konsultera din sotare (eller annan brandskyddsinpektör), för det är ändå han som skall inspektera det hela senare.

Jag har inte haft någon inspektion själv än, men tyvärr upplever jag efter samtal med kompisar och andra som haft det, att det kan skilja väldigt mycket mellan kommun och kommun, och mellan inspektör och inspektör..
 
Det är kanske bäst att kolla med sotaren då. Men jag vet en del andra som har det lika dant som jag, utan branddörr.
 
Håkan skrev:
Det är kanske bäst att kolla med sotaren då. Men jag vet en del andra som har det lika dant som jag, utan branddörr.
Ja, har de samma sotare så är ju en idé att ligga lågt och se vad som händer..
 
Ja tror att jag ligger lågt, på pekar sotaren det så får man väl fixa en branddörr. fast dom är väl ganska dyra kan jag tro. Och det är väl inte så snyggt heller med en branddörr i hallen.
 
Det var faktiskt sotaren som upplyste mig om att jag hade en branddörr.

Trodde nämligen att jag skulle torska just på detta innan tillsynen, men så var det inte. Skrapade fram märkningen "BD-30" bakom lite målarfärg om min, till synes enkla, dörr visade sig vara fullt godkänd.

Frågade sotaren om kombinationen pannrum/garage. Håller nämligen på att planera att bygga ett uthus som jag tänkte skulle inrymma en vedpanna (i en brandcell) och ett avskillt utrymme som vedförråd kombinerat med ett traktorgarage, men fick detta svar per mejl:

"Vedförrådet får inte användas som garage annat än att man har en luftsluss emellan
( två branddörrar med ett mellanrum ). "

Bor i ett område där den lokale entreprenören som sotar anses ha en liberal och förnuftig inställning till regler-tolkningarna, utan att för den skull vara oseriös.
Jag skulle inte chansa på att mörka avsaknaden av en branddörr... ;)
 
Alla som har öppnaspisar m.m inne i husen, man tycker att det skulle vara lika brandfarligt som att elda i en panna.
Jag har ju i och försig en typ av luftsluss, för där är en liten hall emellan pannrumet och huset så jag måste öppna två dörrar för att komma dit. Undra om det räcker.
 
Håkan skrev:
Ja tror att jag ligger lågt, på pekar sotaren det så får man väl fixa en branddörr. fast dom är väl ganska dyra kan jag tro. Och det är väl inte så snyggt heller med en branddörr i hallen.
Sätt en mineritskiva, eller plåt på den sida som inte är i hallen. Det tror jag han godtar.
 
Ska få min första inspektion jag också nu på onsdag. Satt och läste igenom texten på baksidan av brevet från sotaren och blev lite fundersam på en sak. Det står så här "I huvudsak kontrolleras att anläggningen överensstämmer med de krav som gällde när anläggningen togs i bruk"
Betyder detta min anläggning ska bedömmas efter reglerna som var 1946 då mitt hus byggdes , eller efter reglerna som var då jag satte in den nya anläggningen?
 
Det är reglerna när installtionen genomfördes.

Bor själv i ett hus från 1850 och som totalrenoverades 1988 då bland annat värmepanna och vattenradiatorer installerades. Pannan står i en tillbyggnad men ett plan med en liten krypvind.
Skorstenen går igenom den lilla vinden på utbyggnaden och löper sedan utmed gaveln på den gamla delen av huset. Skorstenen = stålpipa + isolering + spirorör och utomhus i en plåtlåda.

Sotaren påpekade att skorstenen ej var innesluten i ett schakt på vinden. Har för mig att han relaterade till regler som kom till 1986 och detta resulterade i en notering i protokollet, detta eftersom skorstenen installerades senare.
Det resulterade dock inte i eldningsförbud eller något påbud att åtgärda.

Samma sak med den gamla skorstenen (från 1800-talet). Det är en sådan där som tomten kommer ner i -alltså en stor, fyrkantig passage mellan rörspisar, köksspis och taket. Den konstaterades sprucken strax under yttertaket med eldningsförbud som följd. Fick rådet att slamma och provtrycka igen, så skulle säkert förbudet hävas. Man ska ju nu ha separata pipor från varje eldstad, men eftersom det var godkänt att bygga en "tomte-skorsten" på 1800-talet så är enda kravet att den gamla konstruktionen ska fungera.

Summering: Husets byggår i sig har inget med hur saker och ting kan vara beskaffade utan det är reglerna som gäller när saker och ting installeras eller ändras som sätter ribban.
 
vitsen med en luftsluss är att om det börjar brinna i pannrummet ska man kunna ta sej därifrån utan att "ta med sej elden" vidare in i garaget, där det kan finnas tex bensinångor. det finns branddörrar som ser ut precis som vanliga innerdörrar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.