Hej
Vi håller på att ska bygga med trivselhus som det ser ut just nu. Men jag har funderat över det många pratar om att om man har golvvärme och kamin och eldar mycket i kaminen, blir inte plattan kall då och sen när du slutar elda tar det en dag att värma upp den igen?

Alla ni som har byggt så, hur fungerar det?

Sen undrar jag hur det blir med kallras vid stora fönster om man har golvvärme. Orkar golvvärmen värma all kall luft som blir från stora fönster när det är typ -20 grader ute eller blir golvet kallt framför fönstren?

Man vill ju ha både golvvärme och kunna elda i kaminen........ :-/

Hur ska man göra?

/JO
 
Hej

Hade själv samma funderingar innan vi byggde vårt hus. Vi har braskamin + platta + golvvärme. Vi kör dock så att innetermostaterna alltid står på Max och vi låter utetempen styra framledningstempen i slingorna. Alltså, oavsett hur mycket jag eldar så kommer alltid värme att gå i slingorna i plattan. Självklart blir det ingen ekonomisk vinning av eldningen när man gör på detta sättet men man slipper att plattan kyls av. Skulle jag elda för att minska uppv.kostnad skulle jag nog inte göra på det här sättet iofs. Jag tycker inte att plattan är så där värst trög, men det är klar att har du en helt kall platta så tar det säkert minst en dag för att få den varm. Sen har jag noterat till min förvåning att plattan kan värmas upp lokalt på ett mycket bättre sätt än jag trodde innan. Alltså, om man bara har på slingan i badrummet så blir det bara varmt på det golvet och värmen sprider sig inte ut över till angränsande rum. Vår betong platta är 15 cm tjock vilket är mer än vanligt tror jag, men hittills har det inte varit ngt negtivt.

Nu till kallraset vid stora fönster. Vi har i princip hela ena väggen i vårt v-rum fullt med 4st höga 180 cm fönster och jag tycker inte att det blir ngt anmärkningsvärt kallras. Man känner givetvis att det är kallare vid fönstren om man står årecis bredvid dem men det är inget som stört. Vi har dock haft bara minus 13 grader kallt hittills så för minus 20 kan jag ej säga ngt. Jag tycker däremot man får rejält kalldrag från tillluftsventilerna så dom har vi delvis stängt i v-rummet.

Jag var skeptisk till GV innan jag byggde men det funkar mycket bra tycker jag. Sen får vi se var det hamnar ekonomiskt, det finns nog en stor risk att man låter värmen vara på för länge på våren och hösten för att det är skönt att ha varma golv...

/Klein
 
Jag hade precis samma funderingar som du..
Byggde Anebyhus förra året och ville ha nåt att elda i.

Hade lite funderingar på en vattenmantlad "kakelugn" - men då måste man ha en ackumulatortank = kostar pengar och tar utrymme. (idén kom in lite för sent i byggprocessen.)

Jag har löst det så här: Jag valde en "rörspis" (i princip en kakelugn utan kakelbeklädnad.) Golvvärmen har jag "snålställt" lite. Innetemp är ungefär 19,5 grader när jag inte eldar. Jag försöker elda ganska kontinuerligt, en brasa morgon och kväll. Tanken är att jag ska "vedelda" bort den tillskottsenergi som frånluftsvärmepumpen förbrukar när effekten överstiger det som själva kompressorn klarar av. Eftersom rörspisen har en relativt lång "avsvalningstid" så får jag en relativt jämn värmetillförsel därifrån. Funkar ganska bra tycker jag.

Om man bara vill trivselelda lite med en enklare braskamin tror jag inte det är nåt problem. Innetemperaturen kommer bara att höjas lite en stund för att sen återgå till normal temperatur.

Kallras behöver du inte bekymra dig för i samband med golvvärme. Hos oss ligger golvvärmeslingorna tätare utmed ytterväggen (troligen är det alltid så.) Och i kombination med isolerglas så känns inget kallras. Däremot är det en del kalldrag från tilluftsventilerna istället. Det var bättre i vårt "gamla" hus där vi hade FTX-ventilation. (Tilluften värmdes av frånluften.) Men då får man istället problem med att det väsnas en del från tilluftsdonen....
 
Golvvärme och braskamin kompletterar varandra perfekt. Vi har termostaterna ställda på ca 20° för att det ska bli billigt att värma upp huset. Varje grad över 20° i ett golvvärme system är relativt dyrbar om man jämför med radiatorer. När vi kommer hem från jobbet och varvar ner vill man elda för att få upp värmen. Termostaterna i de närmast rummen slår av nästan direkt. När man slutar elda kl ca 11.00 så sjunker luft temperaturen och tillslut går termostaterna på igen ca kl 02.00. Jag gissar att plattan inte tappar någon värme alls på den perioden eftersom golvet även värms av den 25° luften från kaminen (35° vid taket).

Som sagt så är dagens fönster väldigt bra och det blir inte så mycket kallras.
/CC
 
Golvvärmen anpassas efter antal fönster. Vi har mycket och stora fönster mot södersidan. Där ligger slingorna mycket tätare än i övriga rummen. Man gör en energiberäkning på huset också så allt skall anpassas för att passa ihop. Har du t ex FTX ventilation (vilket vi har) så skall denna luft också värmas - eller kylas - och tas med i beräkningarna.

Vi har kamin i det största rummet och jag räknar inte med några större problem....du kan nog simma lugnt!

/Calle
 
Golvvärmeslingorna skall alltid läggas så att den första slingan läggs vid yttervägg. Vattnet kyls ju av allt eftersom det avger sin värme till plattan.
Vad gäller kallras tror jag att om du väljer ett kvalitetshus typ något av de 5-6 största leverantörerna så använder dom i princip alla Elitfönster. Deras värden är i princip lika bra som väggarna. Har du en springventil i fönstret så bör du nog dock inte möblera med favorit tvfotöljen framför om det är - 20 ute. Alternativt kan man ju stänga ventilen. Men ventilationssystemet skall om det trimmats in korrekt, ge tillräckligt med luft utan att man för den skull känner drag
 
ett alternativ kan vara att sätta golvgivare istället, eller kombinerade rums och golvgivare så luras inte termostaten på samma sätt. då blir brasvärmen ett skönt tillskott istället.

Vattenmantlad kamin som man kopplar via shunt och magasin kan ju också vara en lösning, men tänk på att det behövs en cirkulationspump för att inte systemet skall "koka", och går då strömmen så funkar inte reservvärmen man planerat för med pelletskaminen eller vad man nu har
 
Tack så mycket för era tips. För vår del blir det nog mest elda för att höja "trivselfaktorn", och på den korta tiden man höjer värmen i rummet och termostaterna slår av, hinner nog inte plattan svalna speciellt mycket.

Vi ska nog ha en IVT frånluft värmepump med återvinning, ingår som standard, och då borde man väl kunna nyttja lite av värmen som blir av en kamin?

Kan bli bergvärme men vi tror inte man kan "räkna hem" det i ett nybyggt välisolerat hus på 160 kvm.........eller?

Angående kallras så har jag kollat lite mer med min säljare och han instämmer med att slingorna kommer att ligga tätare vid fönstren så det blir nog inga problem...


mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.