Läggning av trägolv inkl utjämning av betonggolv.
Har ej haft fast pris utan ett s.k. cirkapris.
Arbetet klart, har erhållit faktura. Så nu är priset fastställt kan man kanske säga?
Besiktningsman bedömer vissa delar icke fackmannamässigt utfört.

Skall jag då betala mer om ytterligare arbete behöver utföras för att rätta till felaktigheter?
T ex om det behöver spacklas eller slipas/bilas ytterligare.

Fråga 2:
Hur mycket av fakt.beloppet skall jag hålla inne?
Är det beräknad kostnad för ytterligare arbete? Det ju svårt att veta.
 
Redigerat:
Har ni avtalat om inläggning av golv + utjämning av underlaget (jag gissar att det innebär att undergolvet ska uppfylla kraven för trägolvet) så ska arbetet vara klart och OK vid betalning oavsett om det är fast pris, ca pris eller löpande. Har ni sen tagit in en besiktningsman som har bedömt att arbetet inte är fackmässigt utfört så ska ni se till att hålla inne tillräckligt mycket så ni har täckning för att avhjälpa felet.

Du ska naturligtvis inte betala för att rätta till felaktigheter om ni inte uttryckligen gått med på några genvägar som innebär att ni varit fullt medvetna om att arbetet inte kommer att utföras fackmässigt.

Sen ska du inte hålla inne med mer än vad det kommer att kosta att åtgärda kvarvarande anmärkningar, resten bör du betala och bestrida resten.
 
Men när det gäller summan du skall hålla inne, så är det alltså det belopp som det kommer att kosta om du måste anlita en annan firma för att rätta till felen.

Däremot så måste du ge firman en (eller flera?, osäker) chans att rätta felen, du kan inte nu ta in en annan firma.
 
Jag har dokumenterat exakt och i detalj hur jag ville ha det, bl a att normer skall följas.
Jag märker än en gång att det inte räcker. Verkar som man ändå behöver påpeka saker
som man tycker bör åtgärdas under arbetets gång. Har då haft en hantverkare med mycket lång
erfarenhet och goda referenser så långt jag kunnat kolla.
Men (muntlig) kommunikation verkar många hantverkares svaga sida?
Jag har sagt att jag kan acceptera en "viss" lutning (exakt mått finns i dokumentation). Men aldrig gått med på att normer inte skall följas.

När golvet var färdiglagt fick jag höra att om det skulle bli som jag ville ha det skulle
det ta c:a två dagars ytterligare arbete - för att jämna ut golvet (betonggolv).
Nu har jag fått en faktura som är på samma belopp som i offerten (som var ett c:a pris).
Skall jag nu kunna kräva att de gör om underlaget till oförändrat pris?
Det kanske tar 2 dagar (betongarbete) + tid för golvläggning.

Jag har svårt att se hur jag skall beräkna beloppet att innehålla.
Är det inte så att jag inte skall betala förrän arbetet är klart?
Eller skall jag bara dra till med t ex halva fakt.beloppet för att "ha ryggen fri"?
 
Vad ingick i det ca-pris som lämnades av hantverkaren? Var det läggning + utjämning och du dessutom har det dokumenterat vad ni kommit överens om så är det knepigt om hantverkaren gjort något annat och i efterhand säger att det krävs två dagars extra arbete att få det slutresultat som du beställt.

Oavsett så kan du kräva att arbetet utförts fackmässigt vilket innebär att underlaget ska uppfylla de krav som ställs för ett trägolv. Har du inte uttryckligen gått med på att golvet ska läggas på ett ojämnt underlag i strid med de normer som gäller så har jag svårt att se att arbetet är OK och klart. Så antingen kräver du att felen fixas till eller så drar du av ett belopp som motsvarar kostnaden för att få felen åtgärdade.

Vad är det besiktningsmannen har anmärkt på gällande arbetet?
 
mr_bygg skrev:
Vad ingick i det ca-pris som lämnades av hantverkaren?
Bilning, spackling, läggning av parkett.
Mina dokumenterade krav är bl a att gällande normer skall följas.
Det innebär ju utjämning eftersom det fanns ojämnheter samt en upphöjning
som behövde bilas bort.

mr_bygg skrev:
...så är det knepigt om hantverkaren gjort något annat och i efterhand säger att det krävs två dagars extra arbete att få det slutresultat som du beställt.
Antar att hantverkaren tyckte det blev mer jobb än tänkt och för lite nytta av två dagars extra jobb - samt för hög kostnad för mig?
Men enl vad jag läst så kan ett c:a pris höjas max 15 % av ursprungligt pris.
Det var kanske inte helt enkelt att beräkna arbetstid från början - därav cirka-pris.

mr_bygg skrev:
Vad är det besiktningsmannen har anmärkt på gällande arbetet?
Svikt och ojämnheter. Det är inga stora avvikelser från norm men ändå märkbara.
Behöver inte vara "stora" för att inte vara fackmannamässigt.
 
Kan jag hävda att jag har ett cirka-pris?
På Hantverksformuläret står löpande räkning.
Men jag har ett dokument till - underskrivet av hantverkaren.
Där står det pris c:a - och så ett belopp, t ex: pris c:a 25.000:-
Det står också vad som skall ingå i arbetet.
Men det står inte uttryckligen ordet "Avtal" - skall det behövas?
 
Du har fått en faktura då anser byggarn att han är färdig och kostnaden blev det fakturerade beloppet. Har en besiktning anmärkt och det finns dokumentation på lutning buktighet etc och det inte uppfyllts så är det byggarns problem att fixa golvet. Därmed så kan man anse att det inte är färdigt och då skall du inte betala någonting om det inte överenskommits annat en betalning vid färdigt arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.