Mikael_L
Man bör nog sikta på ca 20 cm stenull eller cellplast i en LECA-vägg, för att göra den ganska energieffektiv.
Väljer man lättbetong istället, som isolerar mycket bättre än LECA kan man ju ha lite mindre isolering.
 
Dr Fozz skrev:
Bra tänkt med att försöka få det underhållsfritt!

Det är svårt att räkna hem solvärme om man har värmepump, jag räknar med att det kostar runt 15000kr i materialkostnad att få 1800kWh om året. Med tanke på att värmepumpen producerar värme för runt 0,2-0,3 kr /kWh så skulle det ta 15000/(1800*0,2)=42 år att räkna hem en sådan installation. Tänk vidare på att solpaneler ger mest när det är varmt ute. Det är även då värmepumpen har bäst COP-värde...
Om man jämför värmepumpens rörliga kostnad med solfångarnas totala kostnad så blir det självklart svårt att räkna hem. Äpplen och päron. En korrekt jämförelse bör vara total kostnad per kWh för båda. En värmepumps livslängd skrivs av på 15-20 år, solfångaranläggning (plana solfångare) på ca 30 år. Då hamnar värmepumpen och solfångarna ganska lika räknat på oförändrade elpriser under hela livslängden. Förmodligen blir det mellan 0,6 och 1 kr/kWh (beroende på vad som finns sedan tidigare (acktank?), egen installation eller köpt, kalkylränta mm).

Jag tror att värdet av en investering i solfångare kommer att växa, eftersom jag tror att elenergi kommer att vara betydligt dyrare i framtiden. Sol är ju betydligt bättre för miljön också + att jag gillar det faktum att det är en enkel teknik utan några större risker och teknik som kan strula. Tror vi kommer att behöva elen till annat i framtiden, tex bilar i städerna.

Hej!
 
snickarnissen skrev:
Hej
Jag tänkte att om det finns, så vill jag gärna ha diskmaskin och tvättmaskin som man kan koppla både varmt och kallt vatten till för det blir ju billigare med egen producerat varmvatten än att maskinen ska värma upp det med el (någon som har maskiner att rekommendera?).
Wascator, Cylinda & Podab har sådana tvättmaskiner. Emellertid är det proffsmaskiner
för runt 20kkr. På jobbet har vi en så'n här;
http://www.pricerunner.se/pl/14-898954/Tvaettmaskiner/Cylinda-FFT1200S-priser
Wascator kan man hitta billigt på blocket.
De enda diskmaskiner jag sett med varm- & kallvattenanslutning är för restaurangkök.
 
Pannlampa skrev:
Diskmaskin tror jag att man kan koppla merparten till varmvattnet, iaf går det på den vi köpte från Ikea och om dom har det borde det vara en standardfunktion.
Tvättmaskin däremot har jag aldrig hört talas om och på våran stod det specifikt att den INTE skulle kopplas till varmvatten.

Ang, värmepump, du har inte funderat på jordvärme om du har tomten till det? Billigare än bergvärme men med ungefär samma verkningsgrad. Bergvärme är det ofta svårt att få ekonomi i på bästkusten om man inte har väldigt höga värmebehov.

Eller kanske en sån som jag använder www.megatherm.se (finns flera återförsäljare på västkusten) en annan form av jordvärme fast som är byggd för att kopplas till en acctank med solslingor och inte behöver så stor tomt.
Tack för tipset angående värmepump. Verkar vara en bra lösning på värmepumps sidan, inte en massa lull lull med pekskärmar i färg. Jag tror på att hålla saker okomplicerade så funkar de utan strul länge. Snickarnissen.
 
Niklas_1 skrev:
Om man jämför värmepumpens rörliga kostnad med solfångarnas totala kostnad så blir det självklart svårt att räkna hem. Äpplen och päron. En korrekt jämförelse bör vara total kostnad per kWh för båda. En värmepumps livslängd skrivs av på 15-20 år, solfångaranläggning (plana solfångare) på ca 30 år. Då hamnar värmepumpen och solfångarna ganska lika räknat på oförändrade elpriser under hela livslängden. Förmodligen blir det mellan 0,6 och 1 kr/kWh (beroende på vad som finns sedan tidigare (acktank?), egen installation eller köpt, kalkylränta mm).

Jag tror att värdet av en investering i solfångare kommer att växa, eftersom jag tror att elenergi kommer att vara betydligt dyrare i framtiden. Sol är ju betydligt bättre för miljön också + att jag gillar det faktum att det är en enkel teknik utan några större risker och teknik som kan strula. Tror vi kommer att behöva elen till annat i framtiden, tex bilar i städerna.

Hej!
Min syn på solfångare är att genom att investera i det så drar man sitt strå till stacken så att säga med tanke på miljön. Det är ren energi som jag tankar ner från solen till en låg kostnad tycker jag. Jag har 60 stycken vakuumrör från sfinx solar och de ger (teoretiskt) över 4000kWh/år. Mina solfångare kostade en 20000 kr och jag monterade dem själv så på ca fem år så är de intjänade. De ger mig ett fint tillskott av varmvatten på sommarhalvåret och även lite gran på vintern också och jag vet att när jag säljer huset så har de ett mer bestående värde än värmepump. Skulle pengarna varit på banken så skulle jag inte fått 20% ränta på pengarna.
Snickarnissen
 
Mikael_L skrev:
Man bör nog sikta på ca 20 cm stenull eller cellplast i en LECA-vägg, för att göra den ganska energieffektiv.
Väljer man lättbetong istället, som isolerar mycket bättre än LECA kan man ju ha lite mindre isolering.
Vet du vilken vägg som är mest prisvär med tanke på u värde?
Snickarnissen
 
Mikael_L
snickarnissen skrev:
Vet du vilken vägg som är mest prisvär med tanke på u värde?
Snickarnissen
Nä inte på rak arm. Men den vanliga träregelväggen med mineralull och träfasad ligger nog definitivt väldigt bra till. De flesta andra konstruktioner blir i alla fall dyrare.

Men du hade ju även en önskemål om underhållsfrihet, som väl också ska vägas in?
 
Vad gäller tvättmaskiner, så är det ganska vanligt i flerfamiljshus – alltså mer offentliga tvättstugor – att man kopplar ihop både kallvatten och varmvatten och ansluter det till inkommande på tvättmaskinen. På så sätt är vattnet lagom ljumt från början, och man behöver inte värma så mycket.

Är det bara jag som sett det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.