Hej
Jag undrar lite om min isolering i vårt hus som är byggt 1963. Det är ett en plans hus med källare. 135+135 kvm. Ytterväggarna i källaren består av 130 mm betong sen ca 50 mm luftspalt och sen 200 mm siporex. Där uppe är det likadant förutom att betongen är tegelsten. Husen på 1960- talet som hade trä stomme hade dom mineral ull eller sten ull? Vad kan man jämföra mina väggar med? Jag menar kan mina 200 mm siporex motsvara 90 mm " vanlig" isolering? Eller är det bättre?
 
Lambda för lättbetong ~ 0,12, mineralull ~ 0,039.

Alltså en tredjedel så mycket mineralull motsvarar det.
 
Ett tillägg; densiteten på lättbetongen spelar ganska stor roll, jag tog nog ett standardvärde.
 
Ahh ok. Ja, jag har ju ingen aning vad det är för siporex. Jag har visserligen en pärm med fakturor från när huset byggdes. Jag vet att jag sett att siporexen är köpt i Dalby ( utanför Malmö). Då skulle det motsvara ca 70 mm stenull. Hmm det låter ju faktiskt rätt uselt eller? Jag har visserligen låg energi förbrukning och källaren är konstigt nog jäkligt varm alltid. Ca 20-21 grader i källaren med väldigt väldigt lite värme på elementen. Det jag la märke till var nu när vi haft ca 10 minus att det var lite kyligt i köksskåpen som sitter på ytterväggen. Där var bara 17 grader när det var 22 i rummet. Därför tänkte jag att väggarna är nog rätt dåliga.
 
Går ju inte att jämföra med hus som man bygger idag.

Luftspalten kan nog isolera lite också, men man brukar säga att över två centimeter ger ganska mkt självcirkulation, vilket radikalt minskar isolerförmågan. Sen ger betongen/teglet såklart lite också.

Jag har en tillbyggnad i huset som består av bara 200 lättbetong + puts. Som tur är har jag bergvärme. Bra är det ju inte, men det var väl så man byggde då.
 
  • Gilla
Nomnomnom
  • Laddar…
Förresten; ligger inte Dalby mer utanför Lund? ;-) Finns det en bygghandel där, visste jag inte.

(har bott i Lund många år tidigare...)

Du kanske har en dränerad och utvändigt isolerad källare (med isodrän eller nåt) under mark?
 
Han som byggde huset var byggmästare. I luftspalten går frånluften från huset. Det är lite ganska annorlunda ventilation i huset. Det finns frånluft i alla rum. Det sitter totalt ca 25 st från luft ventiler. Det finns även luftspalt i källar golvet. En frånluftsfläkt i källaren under källartrappen suger luften från alla rum in under källargolvet o bort till fläkten och sen ut genom en skorsten. Så lite återvinning på ventilationen blir det då jag mätt från luften till ca 12 grader. ( vi håller 22 grader i huset) sen kan man ju undra hur bra det är med kondens. I luftspalten. Men jag har haft fläkten uttagen och lyst in med speglar i luftspalten under golvet. Det ser krut torrt ut. Har även en hydrometer i vardera hörnen på huset som jag hissat ner i luftspalten och som hänger i er snöre. Den visar bra värden. Lite genomtänkt är det för frånluften från badrummen och bastu går i en ensam kanal inne i huset och direkt till fläkten. Jaha det var inte det vi skulle diskutera. Men jag menade att även det kanske bidrar eller hjälper till att isolera mina dåliga 200 mm siporex block.
 
Jo, det ligger precis utanför Lund. Jag bor i Staffanstorp. Men jag tänkte att om någon norrlänning läser så vet han kanske inte var Lund är. Där fanns en stor siporex tillverkning under många år. Men den har ju lagts ner nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.