Helt vanlig linolje/balsamterpentinblandning 50/50.
Man kan ju vänta med baket tills terpentinet dunstat och det slutat lukta (om det nu är någon som direkt skulle börja hicka när de läser detta ;))
På det sättet har jag behandlat mitt köksbord samt arbetsbänk i snart 15 år, funkar utmärkt, trots flitig avtorkning med diskmedel.

Försökte mig på paraffinolja några gånger pga. 'allas' förfasningar över terpentinet, det gör jag aldrig om, maken till skit >:(

Den kinesiska träoljan (dyr som skrutten) köpte jag till mitt teakbord i våras, då det skulle vara så väldigt bra, hmmmm..... har hittills oljat in det 4-5 ggr. bara i sommar ???
Vad gör jag för fel, den verkar bli 'torr' väldigt fort??

MVH//Christina.
 
Jag har testat det mesta med linolja/terpentin, parafinolja och andra dundermedel.

Det bästa jag nu hittat är faktiskt IKEA:s "BEHANDLA".
Finns på 1litersburkar och kostar runt 65:-
Innehåller: kinesisk träolja, linolja, metylcellulosa, blyfritt torkmedel, växtbaserat emulgeringsmedel och vatten.
ÄR GODKÄNT FÖR KONTAKT MED LIVSMEDEL!
Stryk ut med en svamp, vänta till det mesta sugits upp i träet sedan torkar du av överflödet med en trasa. Vänta 24 h innan du gör nästa behandling.

Glöm bara inte bort att skölja ur och blöta trasor/svampar innan du kastar dom. (Linolja = självantändningsrisk).
 
Kinesisk olja kan jag annars också rekommendera. :) Jag använder det själv till alla mina teakmöbler och trädetaljer och jag sprutar dom bara en gång innan säsongen och en gång efter tvätt inför vinterförvaringen.Den är väldigt dryg också.Måste säga att den är bland dom bästa jag jobbat med. Just den oljan säljs väldigt bra också.. ;)

Edit:ser nu att det som vanligt är delade meningar om den också ;)
 
Mats_G skrev:
Är det nån som har erfarenhet av en bra behadling av en bordskiva i björk (obehandlad)? Lack, olja? Det ska vara en fristående bänk i köket som skall användas som arbetsbänk. Bakning, matlgning mm.
Jag har i snart fem år använt Trip traps lösningsmedelsfria bivaxbalsam på mina björkskivor. Luktfritt och smidigt att arbeta in i underlaget, ger dessutom en snygg lyster. Gjorde två smörjningar med ca sex månaders mellanrum, jag gned in vaxet med hjälp av en trasa runt korkkloss. Sen dess har jag behandlat dom två gånger till och är mycket nöjd. Att tänka på är att det inte går att ändra sig och lacka ytan utan att men slipar det ordentligt innan. Däremot funkar inte vaxet så bra på skivor av bok, det kräver insmörjning var sjätte månad för att behålla lystern.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.