Tittar på ett 20-talshus där all elinstallation är utanpåliggande. Känner inte riktigt för att behålla gammal kulo med torrsprucken gummiisolering utan blir det köp tänkte jag byta till modernt, fast behålla utanpåliggande installation.

Har dock för mig att det är lagkrav numera på infälld installation. Blir det problem om jag vill byta ut materielen men behålla utanpåliggande installation? Eller kan man tillämpa 20-talets elregler? Husets pris motiverar inte riktigt att riva alla innerväggar.....

Hur blir det om man sedan vill utöka installationen, blir det krav på infällt för det nya?

/Anders
 
O
Anders_Nilsson skrev:
Har dock för mig att det är lagkrav numera på infälld installation. Blir det problem om jag vill byta ut materielen men behålla utanpåliggande installation?
Någon sådan lag finns det inte. Det är alltså inga som helst problem att göra en helt ny installation med moderna kablar, dosor och apparater.
 
Och eftersom det i så fall blir frågan om ett lite större jobb så gäller dagens regler, ska man gå på dom g:a reglerna ska det vara rent underhåll av den befintliga anläggningen.Ska man renovera fins det ingen anledning till att behålla den g:a nivån, det kostar lika mycket i stort sett som att göra allt enligt dagens krav.
 
  • Gilla
Falk80
  • Laddar…
Och tänker du göra det själv så är det olagligt men låter du någon annan göra det så är du ansvarig ändå.
Sorry, kunde inte låta bli.
 
Men som sagt frågan var nog om man tvingas lägga in det nya i väggarna, och det behöver man som sagt inte. Men däremot så måste man vid en såpass stor ombyggnad av elen följa moderna krav på skyddsjordning, jordfelsbrytare osv.
 
hempularen skrev:
Men som sagt frågan var nog om man tvingas lägga in det nya i väggarna, och det behöver man som sagt inte. Men däremot så måste man vid en såpass stor ombyggnad av elen följa moderna krav på skyddsjordning, jordfelsbrytare osv.
Japp, hempularen har rätt. Naturligtvis byter jag i så fall till jordat med JFB i centralen (kostar ju inte mycket om man ändå behöver byta central). Men bra att veta att man inte behöver ta ner samtliga innerväggar eller göra hål för dosor och pula in VP-slang i väggarna.

En fråga till - jag tycker det är snyggare med infällt. Är det tillåtet att på vissa ställen borra hål i väggen, sätta invaliddosor och så koppla ihop delarna med utanpåliggande som man drar via näslock från väggdosor högt uppe på väggen?

Tänkte alltså sätta invaliddosa vid golvet för vägguttag, halvhögt för belysningsströmbrytare och så en dosa på väggen 2-3 dm under takhöje där man drar ut EKLK som går upp utanpå innertaket till taklampan. Och så dubbelnäslock för att dra vidare till nästa sektion. De tre dosorna förbinder man med VP-slang som man får mecka in i väggen på något sätt.

Kladdigt, javisst, men rimlig arbetsmängd och slipper riva alla innerväggar.

/Anders
 
En delvis infälld installation ser jag inga fel med i ditt fall, fast använd EKRK till taklampan.
 
Jag antar att du syftar på ROT-dosor och det är helt OK. Just utanpåliggande uttag kan bli lite påtagliga och det blir snyggare om du sätter en dosa och ett vanlig infällt uttag. Jag skulle inte skämmas för att ha synliga (men lätt latextäckta och inmålade) kablar till dosan. Att försöka fixa flexslang mellan dosorna i en regelvägg brukar mest vara bökigt.

Jag vill också slå ett slag för den smidigaste ROT-dosan, Spelsberg.
 
Ja alltså....så länge det är en anläggning som är elsäker så kan du använda utanpåliggande, infällt, senildosor, kulodosor, rör, slang, FK, kabel osv osv hur mycket du vill så länge du gör det rätt....elelr någon annan gör det rätt....sen är det ju upp till dig vad hur du värdesätter en anläggning gjord av behörig eller inte.
 
Nu kanske nån sågar mig men om du inte tänkt att helrenovera huset utan "bara" renovera el och kanske måla/tapetsera de flesta rum så kan det , beroende på hur de gamla dosorna är månterade, kanske vara idé att behålla fräscha gamla dosor eller köpa nya av samma typ som de gamla.

De är inte billiga att köpa nya, men de tillverkas fortfarande av Ifö Electric!
http://www.ifoelectric.com/nyhetkul.htm
De här (åtminstone den runda) ser dessutom i princip likadana ut som de gjorde på "stenåldern", vilket man tyvärr inte kan säga om t.ex. Renova-serien av elapparater.

Det jag tänker på är om det är gjort nån slags urtag i taklister med halvcirkelform för dosor, i så fall kan det lätt behövas en hel del extrajobb för att snickra till en passbit och spackla-fixa-dona där dosor tas bort.

Förresten, du har väl redan räknat ut det själv men ett tips är att sätta snildosor vägg i vägg mot varandra så räcker det att borra ett hål genom väggen och trä in rör/slang i hålet för att få infälld installation på båda sidor av en vägg. Det kanske inte blir de bästa placeringarna av elinstallationen om du gör så, men uttag/strömbrytare/dosa på motstående vägg blir då nästan "gratis" jämfört med jobbet att fräsa in rör/slangar i väggarna.

Vad gäller strömbrytare så kan kanske nåt trådlöst system vara en bra idé för de fall du vill ha strömbrytare där du inte redan drar någon el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.