Blindnit, det är en skjutdörr in till KLK/Data. Öppen planlösning skall vi ha, men varför hade du dissat det?
 
Tycker att det generellt sett ser bra ut. Entrén kanske kommer att kännas trång och rummen är något små, men inte alls för små (personligen tycker jag minst 8kvm för kontor och minst 9 för sovrum, men helst 10 och 12).
Har du klarat dig med 6 kvm tvättstuga tycker jag inte att du ska göra den större. Själv har jag 3,8 på fyra personer. Får plats med all teknik (nästan, något finns i klädkammaren vägg i vägg), torktumlare, tvättmaskin, diskho, hängtorkutrymmen för åtminstone 8 kg tvätt, tillräckligt med arbetsyta (1,9 meter lång arbetsbänk), två tvättkorgar och tre vanliga "köks"skåp (två över och ett under). Dessutom finns 1,4 kvm tom yta på golvet att vända sig på. Vad mer behöver man? 7,9 är ju en hel ocean.
 
Mikael_L
Nu har badrummet blivit större igen ... :O :p

Själv skulle jag som sagt aldrig gjort det en cm större än 6 kvm, och hellre prioriterat en rymligare hall. Det går alltid att sätta en rymlig garderob i hallen mot badrumsväggen om man inte känner något behov av lite svängrum.
Det badrum vi bygger nu blir 3,5 m2, det kommande på övervåningen blir lite större, dels för att det är snedtak där och dels för att göra en aningens mer lyxigt, kanske både dusch och badkar, t.ex. Då en av oss endast duschar den andra gillar att bada då och då.

Jag tycker relativt bra om planlösningen, jag ser inte att jag kan tillföra så väldigt mycket mer.
Klädvården skulle jag själv nog klara av med det utrymmet, om ni inte tänkt ha väldigt mycket teknik där, dvs acctankar och värmepumpar osv.
Det är dessutom rätt bra planerat för att nyttja det effektivt.

Jag gillar att det finns något slags allrum/TVrum till höger om v-rum/matplats.
Hade jag inte en partner med sina idéer och oomkullrunkeliga krav så hade jag själv gärna gjort en bostad där allt är centrerat runt ett stort kök/matplats/allrum, dvs utrymmet mest vigt åt kök + matplats och sen bara lite utrymme till någon bekväm möbel i ett hörn.
Och sen till detta ha ett avskilt rum för TV/Musik/hembio.

I er sits skulle jag nog sätta en skjutdörr in till det där soffrummet. En skjutdörr som försvinner helt in i väggen och inte fördärvar någon möjlighet till möblering.
Denna dörr kommer vara guld värd när de som befinner sig i huset vill göra olika saker, t.ex. att barnen vill spela TVspel och de vuxna sitta och prata.
 
Amen till Mikael_L's resonemang om badrummen. Det där med spabadrum och annat har jag noll förståelse för. Så litet som möjligt så att man kan göra det som behöver göras därinne och inte en mm mer. :)

Om man aldrig våttorkar tvätten utan bara torktumlar eller har torkskåp så kan klädvården vara ganska liten. Börjar man stoppa in ackumulatortankar, centraldamsugare, ett litet serverskåp osv så blir det rummet fort trångt.

Och så måste jag lägga till att det är lite synd med korridorsutrymme... så det är bra om det går att planera runt det - men det kanske är svårt i detta fallet.
 
Mikael_L
Ev sätta dörren till klädvården såhär, om ni hellre har klädvården med bänkytor vid fönstret och tekniken längre in i rummet istället.
 
  • bandy76#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Med tanke på 160kvm är det oerhört lite korridor ... :)

Och man brukar bara lyckas byta ut korridorer mot omöblerbara gångstråk i rummen annars.
Missförstå mig inte nu, jag själv är en motståndare mot korridorer, men jag har börjat inse att dom är inte alltid så illa som jag tidigare tänkt.
 
bandy76 skrev:
Blindnit, det är en skjutdörr in till KLK/Data. Öppen planlösning skall vi ha, men varför hade du dissat det?
Jag stör mig på köksmaskiners ljud när jag tittar på Tv samt att jag stör mig på Tv-ljud när jag kockar.
Eller nåt sånt.Ser ingen fördel med att inte ha enskilda rum.
 
Hene - Hallen blir nog inte trång hoppas vi, till höger så är det skjutdörrsgarderober efter hela väggen. där skall kläderna in så slipper det bli som en djungel om inte annat en rörig hall.
Mikael_L - Japp badrummet blev större igen efter överläggning med frugan, det skall in en skjutdörr till barnens del i vinkeln om det var det "soffrummet" du menade. Tvättstugedörren är inte bestämd riktigt var den hamnar men jag tar tacksamt emot dina synpunkter. Å korridors-stråk har vi försökt att få bort men som sagt det är inte lätt, kollade in ditt "lilla" projekt härom dagen, bra jobbat där!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.