Hej i forumet!
Hoppas det finns några här som har tålamod med en normalhändig människa som gett sig på att hjälpa en vän med att göra klart en friggebod.

Hon har köpt en:
http://www.trastugor.com/products/arholma15.asp
http://www.trastugor.com/monteringsanvisningar/pdf-hemsida/stugor/Arholma-15.pdf

En av byggarna som satte upp stugan tyckte att hon skulle köra med cellplast i väggar och tak, istället för alternativen. Motiveringen till detta skulle vara bättre lamdbavärde (?), enklare att sätta upp, samt att man skulle slippa reglar mot panelen.
Det sistnämnda har att göra med att friggen redan har panel, och 45x70mm reglar med 450mm c/c. Om man kan skulle jag gärna vilja slippa bygga på reglarna inåt (även om det förstås är görbart).

Friggeboden skall ha två användningsområden:
ca 10kvm skall vara ett lekrum för barnen, skall hållas uppvärmt under vintern
ca 5kvm skall vara dusch+bastu (det sista kommer inte att färdigställas denna säsong).
Uppvärmningen kommer att göras med antingen oljefyllda radiatorer, eller luftvärmepump - ej bestämt vilket ännu.

De frågor jag nu har är:
Väggarna:
  • Är det ok att sätta cellplast (och innanför det plast, samt gipsskiva) utan en extra luftspalt mot panelen?
  • Jag har fundering på att sätta plywood innanför plasten, och därefter gips - för att det skulle vara enklare att sätta upp saker på väggarna. Vad är den allmänna åsikten om det?

Taket:
  • Vi funderar även här på att isolera med cellplast, men här med en luftspalt på 25mm. Vad finns det för för- och nackdelar med cellplast (120mm tjock) i detta läge?
  • I taket avser vi enbart sätta byggplast, samt gips innanför - är det en ok lösning?

Väldigt tacksam för råd och tips kring detta.
 
Cellplast har samma lambdavärde (dvs isolerar lika bra) som glas-/stenull, så för den sakens skull är det ingen mening. Däremot är det mycket svårare att isolera med cellplast. Den måste passa exakt mellan reglarna, så du inte får massa glipor, och det är väldigt besvärligt. Ullen däremot är lite flexibel, så den anpassar sig.

Sen tycker jag inte om att ha cellplast i väggar och tak på grund av att det brinner så väldigt. Sätt eld på en liten bit cellplast så förstår du vad jag menar.

Eftersom stugan redan är rest så är det inte så lätt att få till en luftspalt mellan isolering och ytterpanel. Det blir nog till att klara sig utan. Tydligen är väggreglarna bara 70 mm. Det blir inte mycket isolering. Jag skulle gjort så här:
Vindpapp eller vindväv mot ytterpanelen.
70 mm isolering (ull) mellan reglarna.
45 reglar spikas horisontellt på reglarna, cc 600.
45 mm isolering mellan 45-reglarna.
Diffusionstät plast utanpå.
Sen kan du, som du föreslagit, sätta plywood (eller OSB, det är billigare). Det är en vanlig lösning just för att göra väggarna mer skuv-vänliga.
Till sist gips på det.
 
Jag har nog gjort fel med isolering av min tidvis ouppvärmda friggebod. Så här ser det ut nu:
- ytterpanel
- diffusionsöppen vindskyddsfolie
- (ingen luftspalt)
- liggande isoleringsskiva 45 mm
- stående isoleringsskiva 95 mm
- diffusionstät plastfolie
- innerpanel

Som jag ser det så finns två fel. Ingen luftspalt och diffusionstät plastfolie. För att rätta till det tänker jag göra så här. Verkar det riktigt?
Jag arbetar inifrån och:
tar bort innerpanelen, den diffusionstäta plastfolien, båda isoleringsskikten, men lämnar kvar den diffusionsöppna vindskyddsfolien som ligger mot ytterpanelen. Jag vill inte gärna ta bort den, då den sitter bra mellan reglar och ytterpanel, och ger vindskydd.
Sedan återställer jag det hela och då blir det så här:
- ytterpanel
- diffusionsöppen vindskyddsfolie sedan tidigare
- offra isoleringen på 45 mm och ha det utrymmet som luftspalt
- sätta ännu en diffusionsöppen vindskyddsfolie, som ska göra att luften står stilla i isoleringen
- stående isoleringsskiva 95 mm
- innerpanel

Vad tror ni om det?
 
Claes L skrev:
Jag har nog gjort fel med isolering av min tidvis ouppvärmda friggebod. Så här ser det ut nu:
- ytterpanel
- diffusionsöppen vindskyddsfolie
- (ingen luftspalt)
- liggande isoleringsskiva 45 mm
- stående isoleringsskiva 95 mm
- diffusionstät plastfolie
- innerpanel

Som jag ser det så finns två fel. Ingen luftspalt och diffusionstät plastfolie. För att rätta till det tänker jag göra så här. Verkar det riktigt?
Jag arbetar inifrån och:
tar bort innerpanelen, den diffusionstäta plastfolien, båda isoleringsskikten, men lämnar kvar den diffusionsöppna vindskyddsfolien som ligger mot ytterpanelen. Jag vill inte gärna ta bort den, då den sitter bra mellan reglar och ytterpanel, och ger vindskydd.
Sedan återställer jag det hela och då blir det så här:
- ytterpanel
- diffusionsöppen vindskyddsfolie sedan tidigare
- offra isoleringen på 45 mm och ha det utrymmet som luftspalt
- sätta ännu en diffusionsöppen vindskyddsfolie, som ska göra att luften står stilla i isoleringen
- stående isoleringsskiva 95 mm
- innerpanel

Vad tror ni om det?
En luftspalt ska luftas, inte bara ha luft i sig.. dvs det ska kunna röra sig. Jag skulle behålla som du har det, det saknas ju som sagt luftspalt men jag det är inte säkert att du kommer få problem bara för det, jag hade avvaktat och gjort nått åt det om du märkte på problem.

Vill du verkligen göra nått åt det hade jag nog monterat ner ytterpanelen istället, satt läkt och sen smällt på ytterpanelen igen..
 
Tack för kommentaren. Jag skulle vilja förklara min arbetsordning och ”oro”.

Att jag väljer att arbeta inifrån beror på att ytterpanelen är fastsatt med spikpistol. Det är inte möjligt att lossa panelen utan att skada den. Den är dessutom målad och klar med foder och allt. Innerpanelen (spont) är i och för sig också fastsatt med spikpistol, men med mycket beskedligare dyckert som är lättare att ta bort.

Så till min ”oro”. När jag skulle slutför sista innerväggen, hade huset stått ouppvärmt en tid. Det var på sensommaren. Denna innervägg var då endast isolerad med 45 mm skiktet. När jag av en tillfällighet råkade lyfta på en bit av isoleringen, upptäckte jag till min ”fasa” att den diffusionsöppna vindskyddsfolien och ytterpanelens insida var dyngblöt. Då insåg jag att något var fel. De andra tre väggarna var klara med ytterligare isolering, diffusionstät plastfolie och innerpanel. Därbakom kan det alltså finnas mycket fukt, som jag måste göra något åt.

Så till din kommentar.
Om jag arbetar som beskrivet ovan, och tar bort 45 mm isoleringen, så får det samma effekt som att ta bort ytterpanelen och sätta på 45 mm reglar. Denna isolering ligger nu mellan liggande 45 mm reglar fästa i de stående 95 mm reglarna. Luften borde kunna röra sig där genom ”drag” i knutarna. Vad tror du?

En sak du inte kommenterade var borttagningen av den diffusionstäta plastfolien mot innerpanelen. I tidvis ouppvärmda hus ska den inte finnas med enligt vad jag sett på många platser på nätet. Vad tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.