Från grunden eller nyckelfärdigt?

Vad ska man välja? Vilket blir billigast och vilket är mest prisvärt?

Funderar på ett nyckelfärdigt trivselhus kontra lämna in egen ritning till MM-hus.

Är helt novis gällande husbygge så snälla hjälp? :D
 
Har du tid och kunskap kan du spara mycket pengar på att projektera och driva bygget själv.
Kataloghustillverkarna har mycket personal som jobbar med försäljning ,ritningar och inköp.
Tillverka väggblock och takstolar är ofta en liten del av verksamheten åtminstone kostnadsmässigt.
Ska du bygga ett okomplicerat trähus köp in väggar och tak från en liten tillverkare med obefintlig administration.
Tänk igenom allt före byggstart när du väl börjat ändra inget utom möjligen handtagen på köksskåpen.
Lycka till/MLj
 
Håller med Mats Lj, det finns pengar att spara om man själv kan ägna tid har kompetens att vara delaktig i bygg processen. Dock skall man inte vara dummsnål, har man ETT kontrakt så är det givetvis enklare att få till ett bra avslut än om man har flera... Bygger själv i egen regi och har ett brinnande intresse för mitt projekt men det svåra är att "brygga" de olika kontrakten och definiera ramen av ansvar för de olika aktörerna. (Det blir lätt att olika firmor skyller på varandra osv.)
Utifrån min egen erfarenhet och budget vill jag dock rekommendera att anlita en arkitekt och bygga i lösvirke...
Kom i håg - det som inte dödar gör en starkare...!
Lycka till & Mvh,
 
Sent svar men här kommer det. Tack så väldigt för era kommentarer. Vi har börjat kolla upp priser för att bygga med lösvirke nu eftersom modulhusen ligger långt utanför vår budget just nu!

Visst skulle det vara skönt att bara peka på ett hus i en katalog och säga att det där vill jag ha och sedan lämna över allt ansvar till någon som är kunnig. MEN oj vad spännande och lärorikt att vara med från start och bedriva bygget av sitt eget hus!

Jag kommer gå in senare här under samma tråd och berätta hur det går. Kan ta lite tid men för de som är nyfikna! ;)
 
Hej Karolina N
Om du skall bygga ett enkelt hus ex stående träpanel, en plan ,sadeltak 27 grader,platta på mark ,invändig gavelbredd 7,8m.
Då är enklast att köpa väggblock med isatta fönster och takstolar av en liten leverantör som kan tillverka direkt från en plan och fasadritning och sedan medverka vid resning.
Större trähusfabrikanter har en organisation som inte passar enkla hus de blir för dyra att ta den vägen./MLj
 
Bra svar! Ni är två som tipsar om att anlita en liten leverantör för leverans av väggblock och takstolar. Har någon tips på sådana leverantörer? Hittar bara de stora drakarna när jag googlar.
 
Hushanna Har någon tips på sådana leverantörer?
Här i Småland finns flera tillverkare som ofta jobbar som LEGO tillverkare när dom stora inte hinner med.
Ex Lemnhults Trä Konstruktioner i Vetlanda, Magnus Lamme i Ramkvilla. I Växjö har du Vida VIllafabriken som inriktar sig på stomleveranser. Det är en förutsättnig att leverantören sköter stomresningen för att en stor del av vinsten ligger i att man inte behöver omfattande detaljritningar när det är samma personal både i fabrik och på bygget./MLj
 
Tänk dock på att stommen till huset, även om det är den mest iögonenfallande delen, är en ganska liten del av husbygget, både vad gäller tid som pengar.
 
Det är riktigt att stommen inte är en så stor del i det totala husbygget.
Därför är det många gånger ingen ide att renovera en gammal stomme och bli tvungen att göra en massa kompromisslösningar, bättre att riva och börja om !
Ordet Lösvirke borde ersättas av platsbyggt då fler och fler nya hus inte byggs i trä utan av oorganiska material som tål fukt och inte möglar eller ruttnar.
 
Tack Mats för bra tips! Kontaktar dem och kollar om de skulle kunna hjälpa oss!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.