Jag har dy och sandbotten och önskar en brygga som är billig (såväl underhåll, inköp och installation) och som håller bra många år. Ska jag satsa på stenkista, flytbrygga eller påla?

(moderator får gärna flytta om ämnet ligger i fel kategori)
 
Ett bra tips brukar vara att titta på hur bryggorna närmast dig ser ut. Vad har fungerat?

Något billigt som håller i flera år finns inte. Det är dyrt att bygga stadiga bryggor. Större stenkistor är jobbigt/svårt att bygga själv om du inte har sten tillgängligt.

Att påla med telefonstolpar brukar gå bra i lera/dy/sand. Tar du hjälp med det (gissar på någon tusing per stolpe ink montage) kan du bygga resten själv sedan. Pålning bygger dock på att du har många meter ner till berg. Är det bara någon eller ett par meter ner till berg blir det nog vingligt i sidled.
 
A
Har du hög och lågvatten?

Mycket vågor?

Hur lång skall den vara?
 
Alfred Jonsson skrev:
Har du hög och lågvatten?

Mycket vågor?

Hur lång skall den vara?
Det är låg och högvatten, inte så mkt vågor, en vik, längden tänker jag c.a 25m lång (inkl. ev. landgång) och 3m bred som i ett L
 
Det är en ganska stor brygga det...
 
martinradbo skrev:
Det är en ganska stor brygga det...
helt klart ...kanske 20m blir det.

Alla grannar har flytbrygga så jag tror att det kanske blir det...tips på tillverkare och leverantör i roslagen i höjd med ängsö nationalpark..?

Sen behövs landström och brygglampor...tips?
 
A
gusgez skrev:
Det är låg och högvatten, inte så mkt vågor, en vik, längden tänker jag c.a 25m lång (inkl. ev. landgång) och 3m bred som i ett L
Med den längden så har du nog bara flytbrygga att välja på om det inte skall kosta dig upp emot 200.000 för att göra en riktigt bra brygga.

Lycka till!
 
Hmm....om vi inte pratat om någon flytbrygga byggd av gamla rostiga tunnor så lär detta kosta 200k eller mer hur han än gör....

Stadiga flytbryggor är inte gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.