Är inne på att ha gipsat innertak i huset då jag inte bryr mig så mycket om hur det ser ut det räcker med att det är vitt och slätt så är jag nöjd :)

Kommer bygga ett hus av denna modell med ryggåstak i vardagsrum.
Kompisen som är målare och väldigt noga säger att det är väldigt stor risk att skarverna spricker trots remsor. Bygger på väldigt stadig mark (berg) men trä vill ju röra sig.
Blir det bättre att skriva med 1dm mellanrum eller är risken att skarverna spricker ändå?

Vill helst slippa men vitmålad panel är sista utvägen då jag inte vill ha några färdigmålade takskivor eller liknande.

1p_sparren_fasad-2.png
 
Målaren har inte fel, om du skruvar tätare spelar ingen roll rörelse är i glespanelen bakom som påverkas av fuktigheten i rummet. Eftersom du har diff spärren bakom glesen så är det inget att göra något åt, annat en att använda takgips och få ett rutigt tak tyvärr.
 
...jag vet en som satte microlit på gipsen i taket och jag tror inte jag har sett några sprickor i det taket....
 
Lever hellre med små sprickor, än stora rutor...
 
Använd stålprofiler istället för glespanel, och använd plangips som är fasad på alla 4sidor. Om målaren använder rätt grejer så spricker det inte.
 
Hur gick det?
 
Körde med vanlig gips. 120x240
Skruvade någorlunda tätt. Dvs en extra skruva imellan varje märkning på gipsskivan.
Remsa och spackel. Ser perfekt ut fortfarande efter 1år.
 
Skippa gipsplank, då det endast används för att slippa spackla gipsskravarna.

Se bara till att kortla ordentligt mellan glespanelen vid kortskarvarna på gipsen.
Förslagsvis med spill från glespanelen eller ännu bättre plyfaspill.
Och skruva hela taket tätt. Jag brukar skruva cc 100mm i skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.